www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 21:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Ny maskine
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg har fået en ny maskine på værkstedet. Det blev en kombimaskine Bosch kombisav GTM 12. Den kombinerer kap-geringssav med en rundsav. Maskinen kan ses på det første billede.
Problemet er bare, at jeg ikke er rigtig tilfreds med Kap-geringsfunktionen, fordi den saver som vist på billede 2. Den har gjort det fra savspor 1. Spørgsmålet er så hvorfor?
Jeg hælder selv til den anskuelse, kingen er en lille smule skæv, og derfor først bliver stabiliseret, når den kommer lidt ned i træet.
Det kunne være godt med lidt konkret, viden inden jeg reklamerer. Det er altid rart at være godt klædt på til en reklamation. Heldigvis er den købt lokalt, så jeg kan snakke direkte med sælgeren.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Kaj S.

Jeg tror det er fordi saven ikke er stabil nok. Har du forsøgt at trække træet væk fra klingen, når du har savet, men uden at løfte klingen op. Jeg oplever lidt det sammen med min kapsav, men det løser jeg ved at trække træet væk fra klingen, når jeg har savet igennem.
Jeg tror ikke det er klingen der er skæv.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej Kaj S,

Jeg er enig med Kaj P. det kunne godt se ud som om "Styret/bommen" er lidt skæv.

Det er, som Kaj P skriver, let at kontrollerer ved at lave et snit, trække træet tilbage, og så checke om de spor opstår.

Hvis billede nr. 2 ikke snyder for meget, er der også en tendens til "bagskær", som kan ses svagt på højre side at stykket. Hvis det er rigtigt, er "styret/bommen/ophænget" en smule skævt i begge styreretninger, og så er det en "bytter". De alu-profiler som anvendes for at holde prisen nede "forstærker" jo ikke just konstruktionen.

En lille ting mere: Har du checket om vinkelterheden - både på tvær- samt på langsnit er i orden. Der er nok en sandsynlighed for at den nok kan "smutte" en smule vil jeg tro. :oops:

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Kajesor.
Jeg kan ikke lade være med blande mig.
Jeg har købt en del maskiner i min tidog de klinger som fulgte med var ikke i orden.
De var for tynde og selve betandingen var noget lort. Jeg prøvede at forhandle en proff. klinge med i prisen.
Klingen skal være 3 mm tyk og lyden skal være god og det er den ikke med en billig og tynd klinge.
Jeg mødet en rundsavsklinge som næsten bøjede uden om knasterne. Købte en 3 mm og ordenlige tænder. Så skar den bare.
Jeg tror jeg har lavet indlæg om dette før?
prøv også at kontrollere at klingen er monteret korrekt.
VH. Vagn

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg har justeret/kontrolleret de forskellige indstillinger, så det er næppe der fejlen ligger. Jeg har nu også forsøgt at trække træet tilbage, inden jeg hæver klingen. Ingen virkning. Det kommer nu heller ikke bag på mig, da det er mit indtryk, at fejlen kommer, når klingen dykker ned i træet. Jeg har målt klingebreden på hårdmetaltænderne til at være 2,4mm, og det tror jeg er for lidt.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
Jeg har selv 2 stk bosch save og jeg vil give Vagn ret det er nogle lorteklinger der følger med :twisted:

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jeg har også en bosh sav - men min klinge køre nu som i smør.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg tvivler på at det er klingen- men er klingen spændt ordentligt fast eller er der slør i lejet? det har jeg oplevet give et tilsvarende snit.

Mvh Morten

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]