www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 10:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Bjørn, forskellen er i bedre kvalitet generelt og en patenteret kæbeform, som ikke behøver en ret nøjagtig svalehale. Centerskruen holder bare - både fast og i længden - og kæberne holder meget bedre end svalehalerne - både i runde emner, som ikke behøver en nøjagtig diameter - og i firkantede, som ikke bare har kontakt med kæbespidserne.

Det er jo som så meget andet at man får hvad man betaler for - i hvert fald ikke mere.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
BjoernA skrev:
Hvornår har du sidst været i "The Tasman Sea" og taget en god nær fight med en Hvid Haj på 3-5 m i længden. Lad dog os hobbydrejere bruge andet end det - måske "Rolls Royce" udstyr du engang har brugt som prof.

Fremhæv forskellene, fordelene, ulemperne som du - som prof ser dem, det giver mening, resten er nærmest ligegyldigt. :)

Tænk, jeg troede egentlig, det var det, jeg gjorde.

Angående dine "Rolls Royce" fantasier, så har jeg lige kigget hos Craft USA.

En Oneway Stronghold koster 285$
En Vicmarc 120 koster 288$

Så, jeg kan godt se at Strongholden er en luxusmodel, kun egnet for professionelle.

Hvad hajerne angår, surfer jeg ved Patrick's Point i Nord Californien når jeg er derovre for at undervise.
Der ryger regelmæssigt en surfer til hajerne.
Vi ser dem også indimellem ud for Eel River's udløb, når vi surfer South Bay.
Der kommer laksen ud, det trækker søløver til og så kommer hajerne for at hapse søløver og surfere.

Jeg har desværre ikke et billede af det surfboard, som hang over døren till Rhyn Noll's surfshop i Crescent city.
Der var bidt et stykke ud 3/4 gennem brættets bredde. HAPS!!!

Så, jo, jeg ved lidt om hvidhajer.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
En Stronghold med #2 Jaws og spindel adaptor til dit gevind koster i Tyskland 2207 kr. plus lidt fragt.

Hvis mindre kan gøre det, så er en Talon af samme konstruktion 1725kr. også med kæber og adaptor.

http://www.onewayeuropa.com/chucks/stronghold.htm

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
De hvide hajer er vel ikke nået til vore kyster endnu, men diverse patroner er jo - men tilhørende kæber af mere eller mindre patenteret design - og du har helt ret Jesper, man får max hvad man betaler for (som regel), og heldigvis er der også noget som virker ok for alle os amatører - selv Vicmarc (Til meget høje priser) :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
For fire år siden, mærkede slipvinden fra en stor klods, som fløj lige forbi mit venstre øre.
Det fik mig til at undersøge markedet for spændepatroner. Jeg ville finde den bedste på markedet, uden at skele til prisen (uanset hvad den kostede, mener jeg mit eget liv er mere værd).
Efter at have læst alle de anmeldelser jeg kunne finde, faldt valget på en Stronghold.
Jeg drejede ikke mere, før den var monteret.

Da jeg i sommer købte en Jet 1221, fulgte der en Axminster Clubman SK100 med, som jeg overvejer at sælge, for at købe endnu en Stronghold.

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Da jeg i sin tid købte min Stronghold, lå der i et hjørne af værkstedet en høj vase, som jeg havde opgivet at lave færdig efter den 3 gange havde revet sig løs og var gået i kredsløb.
Bare for sjov lavede jeg en fod på den, som passede til #2 bakkerne på Strongholden og drejede den færdig uden problemer.

Der, hvor jeg har oplevet den fejle, er i masér, hvor man pgs det totalt krøllede åreforløb kan rive hele stykket, man spænder på, af.
Men det gælder jo enhver chuck.

Senest rettet af stig bredsgaard 16 jan 2015, 18:23, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia
Smag og behag tror jeg.

Jeg kan bedst lide at anvende min Vicmarc i forhold til min Talon.

Det har måske noget at gøre med den store anlægsflade, man får med svalehalekæberne - lidt samme princip som med skrue.

Når mine skåle er tørret efter grovdrejning, rendrejer jeg altid tappen i bunden som det første - på den måde føler jeg mig mest sikker.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]