www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 08:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 68 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Super, det vidste jeg ikke han havde...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Hej
Jammen du kunne jo bare have spurgt :D :D :D
EM

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

hihihihihi ja self .... men nu er jeg i gang med at handle med per alligevel så jeg ender nok med at købe min derude..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Det var der jeg købte min patron før jeg fandt ud af priserne i Tyskland;)

Medlem af klubben NOVA DVR XP

Hej
Jammen Per den gamle gubbe er da også en flink mand hjalp ham en del sidste år da han forsøgte at amputere sin hånd med kødsaven (båndsaven) og var ude af stand til at arbejde i flere måneder, samlede bla. en Oneway og en Jet bænk for ham og kørte lidt kursus i hattedrejning da Johannes blev et par døgn forsinket pga. et uvejr i USA, fik også sat lidt styr på værkstedet men ak aldrig var man ude af porten før der sprang en bombe igen. :D :D :D :D :D :D
EM

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hihihi det kan du have ret i :-) ja han ligger jo nærmest i baghaven... der er ikke langt fra odense til bogense.. og jeg slipper for alle de ting med udenlandske garanti ting..

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej
Kan huske da brødrene "Frygtelig" og jeg selv var på kursus dernede.

Hver gang Per ikke kunne finde noget, skældte han ud over at der var nogen der havde sat det på plads.
Ikke fordi der var så meget der havde nogen fast plads, tror jeg.

Men en fin gammel fyr er han, og det var nogle rigtigt hyggelige dage vi tilbragte dernede. Jeg handler selv en smule forskellige småting ved ham, og selvom han har en seddel i vinduet der siger "at man ikke kan prutte om prisen",
får man altid en god pris, god behandling og en hyggelig sludder med Per.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Må jeg lige spørge, hvad bruger I den der centreringspatron til Onewaypinolen til?
Jeg købte selv en i USA for et par år siden, det var den sædvanlige: " so ein ding muss Ich auch haben" tankegang, men jeg har sandt at sige ikke brugt den en eneste gang.
Bortset fra det, kan jeg kun tilslutte mig at pinolen er supergod.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Det eneste jeg har brugt den til, og det var da billedet blev taget;), var a styre et skæfte med der skulle have forstørret hullet, da jeg lige havde glemt at lave det stort nok fra starten af;)

Ellers kunne jeg forestille mig, at den kunne benyttes, hvis man vil bore med frihåndsbor gennem gennemboringen i pinolen ... men det har jeg ikke prøvet;)

Hej
Jeg bruger den til : 1 almindelig pinol - 2 med stor konus til drejning af salt og peberkværne -
3 når jeg drejer hatte og skal vende flere gange mellem planskive/patron/planskive giver det en meget nøjagtig centrering i forhold til hvis jeg drejer en hjælpepatron til at stoppe ind i bag i planskiven og sparer også en del tid (det var faktisk specielt til det formål jeg købte den)- 4 til gennemboring af emner der sidder mellem medbringer og pinol det bliver både mere præsist og sparer tid alternativ er en søjleboremaskine eller håndboremaskine - 5 til med en planskive monteret og med lidt skumgummi (liggeunderlag) imellem til at støtte/presse ind i bunden af en skål der efter opspændingstappen er fjernet måske lige skal have kanten efterjusteret.- 6 når jeg har drejet en stor klods udvendig og vil benytte en planskive til opspændig når jeg vender i stedet for patron giver det en præsis centrering og planskiven rykker sig ikke under fastspændingen( jeg kan best lide at spænde op på planskive når jeg stikker skåle ud med mine udstiksjern da det tit går lidt volsomt til særligt når vi taler diametre over 50 cm.ja det er nogle af de ting jeg bla, bruger min pinol til.
EM

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

jeg har set den brugt ret meget til at spænde op på vaccum patronen med. Når emnet skal vendes og laves færdig. så lige smide den i den vej så er centrerinen sikret..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Der blev jeg vist misforstået. Det jeg mente, var hvad I brugte det "live center adaptor" fra Drejers Corners illustration.
Jeg ved godt, hvad man bruger en pinol til. Ellers stod det sgu skidt til, jeg har drejet i over 15 år.
Jeg kan ikke se at Live center adaptoren kan noget, som en centreringsprik bag på en skål ikke kan klare langt hurtigere.

Hej Stig.
Er det en bestemt del af tilbehøret til pinolen du kalder "live center adaptor" hvis det ellers kan oversættes til dansk.Når jeg ser i oneway kataloget bliver udtrykket "live center adaptor"
brugt igen og igen ved omtale af hver enkelt del der hører til pinolen. :?: :?: :?:
MVH EM

Bjerg af spåner
Brugeravatar

"live center adaptor" er den del der gør det muligt at sætte spændpatronen på medløbspinolen ... principielt ikke andet end et stykke stål med et hul, hvor gevindet passer til pinolen, og en tap, hvor gevindet passer til det gevind man nu engang har på sin spændpatron;) ... og adaptoren er selvfølgelig ikke inkluderet i hverken pinolen eller spændpatronen, firmaet skal jo tjene sine penge et sted;)

Hej
Hvis det er gevindbøsningen han mener kan jeg ikke forstå hans komentar for det er da netop brugen af den del jeg har beskrevet hvor jeg bruger den til montering af feks. en planskive der bare skal side 1000% i center det kan en centreringsprik ikke gøre men kun være en hjælp til.
:?: :?: :?: :?: :?: EM

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Gevindbøsningen er ikke med på billedet, men er det skam på principskitsen over hvordan man vender en opstilling ved hjælp af en "Live Center Adaptor" fra Oneway ... man skulle jo nødigt gå glip af et salg, når man nu har besværet sig til at fremstille dimsen;)

jeg finder nu også fremgangsmåden ganske nem og idiotsikker, og har da også tænkt mig at investere i dimsen;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

OK, så er jeg med.
Jeg bruger stort set aldrig planskive, og har aldrig brug for så præcise opstillinger, som kan laves med "dimsen", det er nok derfor jeg ikke har fundet den store anvendelse for den.
Iøvrigt, hvis man borer et hul midt i planskiven i f.ex. 8 mm og så har en tilspidset 8 mm "jernstang", kan man sætte den igennem planskiven bagfra og finde centreringsprikken med den. det gør det muligt at centrere planskiven ret nøjagtigt ( og billigt!), hvis man har brug for det.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

hmm god ide den skal prøves...

Hej
Angående centrering af planskiver: Kan oplyse at de planskiver man køber hos Promat har et hul i center med 10mm gevind. Jeg har en 10 mm bolt jeg har spidset (i en metal drejebænk) som jeg skruer i planskiven. Bolten skal være så lang at man kan skrue den så langt igennem at man kan se ind under planskiven for at finde sin opmærkning, når man er der giver man bolten et slag med en hammer så spidsen bider, hvorefter jeg skruer min planskive ned så den ligger an mon træet uden at løfte spidsen af bolten fri af træet, for den skal blive og sikre at planskiven ikke skrider når skruerne spændes i, og så ellers væk med skruen og op i bænken.Angående brug af gevindbøsningen til Oneway pinol, kan den med fordel bruges som vist på skitsen til montering af spændepatronen inden man vender emnet her tænker jeg på store emner feks (20/25 kg) i friskt træ, står man og bakser med en tung klods og samtidig skal have sin pinoldok flyttet i stilling til hjælp (med mindre man har en løbekat med talje i loftet)(rat at være blæksprutte)er det letttere at bruge Onewayen og man er sikker på at der kun skal et forsøg til, har man først lavet klemmemærker i vådt træ har bakkerne stor tilbøjelighed til at søge ned i de mærker man først har lavet og skal man løsne/spænde flere gange så kan det give trælse problemer med at klodsen vil bevæge sig i patronen under drejning, godt nok får man vægten af patronen at løfte på under vending men den ulempe er længe tjænt ind:
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Alle.
Det er da vel nok længe siden at vi har haft et indlæg under dette emne: Vis mig dit værksted. Der er rigtig mange tilmeldt vores herlige forum, men jeg kunne vældig godt tænke mig at se jeres værksteder og maskiner. Der må være nogle af nytilkommerne der har noget at vise frem. Gå en lille tur med kameraet - tak :)

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Ikke mig!!! :D :D :D

I øjeblikket roder mit værksted, og der er spåner, støv og træ alle overalt (de fine stykker gloat træ jeg fik af Stig i Oddense skal der jo være plads til). Den anden dag måtte jeg sparke spånerne og katten væk så jeg kunne nå ned til drejebænken. :o :o :o

Men Woodturnerbenner har ret... vi vil se nogle værksteder med maskineri og værktøj.

Der er vel ikke nogen der har en gammel skrivebordsstol i overskud... når bare understel og hjul fungerer. Så vil jeg nemlig konstruere en vogn til mit drejeværktøj, med drejebar holder til det jeg bruger mest. Jeg er blevet temmelig træt af at rende rundt og pille værktøj ned af hylderne. En holder til drejejern, sandpapir og lignende. Jeg kan selvfølgelig kigge efter på den lokale genbrugsstation, og se om der er noget der kan bruges.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jamen Kaj da - et drejeværksted er et sted med mange spåner og støv i krogene, så der er ikke noget at være flov over.
Et drejestativ til værktøj med mere - go' ide. Knips nogle billeder. Det kan være at der skulle være en tråd med gode og sjove små og store Georg Gearløs løsninger :idea: :idea:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
hej.
såten se mit værksted ud når jeg har rydet lidtop jeg har ca.20m2 at rode på .dete er hvad jeg bruger til at dreje på.
hilsen allan

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Apropos Kajs drejestativ.
Jeg har lavet et lille ( 50 gange 50) bord på fire ben, som jeg har stående ved bænken til at lægge værktøjet på. Især når jeg serieproducerer er det rart at jernene ligger i den rækkefølge, jeg skal bruge dem. Slibelærred ligeså. Det sparer rigtig meget tid. Der er også en lille metalholder til brændejernet, så det kan sidde med fuld varme på uden at antænde spånerne. Så kan jeg lige snuppe det og mærke den færdige ting. Der er listekanter på bordpladen, så jernene ikke kan rulle ned og i den bageste liste er skåret hakker som spidsen af jernene ligger i, så bliver de på deres plads.

Hej
Her et lille kig ind i et hjørne af mit nye værksted som så småt begynder at tage form, porten som anes tv. i 2 nederste billede bliver udskiftet med et dørparti/vindusperti.Tykkelseshøvl/afretter kommer på lørdag så stille og roligt går det fremad.Sidste billede er det næste hjørne som skal under behandling, hjørnet bliver lige nu brugt som opstablingsplads.
Vedhæftet fil:
v1.jpg
Vedhæftet fil:
v2.jpg
Vedhæftet fil:
v3.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Hej
Her lidt fra byggepladsen hvor mit nye lager/tørehus vokser op.De lyse timer bliver brugt udendørs og de mørke indenfor.
Vedhæftet fil:
pictureCA3SLJVTø1.jpg
Vedhæftet fil:
tø2.jpg
Vedhæftet fil:
tø3.jpg

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Hvor er det dejlige omgivelser du får dig Erik.

Jeg er jo selv i gang med den samme omgang, så jeg ved hvor glædeligt det er endeligt at få taget sig sammen til ombygningsprojekterne.

Jeg er faktisk selv igang med netop et tørrerum. Det bliver rart at få på plads. :D :D

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Lækkert værksted.
Hos mig ser det trist ud i øjeblikket. Værkstedet ligner en ruin, og jeg har problemer med ryggen, så jeg ikke rigtig kan lave noget. Forøvrigt opholder vi os nogle dage hos vores søn i nærheden af København.
Vi er flyttet, så jeg skal indrette nyt værksted, og det er i sig selv spændende, men jeg får noget mindre plads, så jeg må indskrænke, og det er jo altid svært. Når man så tænker på dem, som har endnu mindre plads, og ser hvad der kommer fra deres værksteder, ja så må man jo sige som så: det går jo nok alligevel.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Kaj.
Du må sige til hvis du skal have et nap med noget af det tunge.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Tak for tilbudet, Bent. Det kan godt blive aktuelt, når jeg kommer hjem igen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 68 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]