www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 12:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 205 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Forfatter besked
håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
En konge værdigt!!!
Godt at jeg ikke kan lide varme.......
Mvh Morten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
et flot sted, mine ord er de samme som Bjørn B.

jeg skal have lavet mit lille værksted om så det
bliver mere brugervenligt.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Carsten.
Man kan kun sige tillykke med det fine resultat. Og se så at komme igang med at få drejet noget :lol:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Carsten
Tillykke med værkstedet.
Det er lidt ærgerligt at dit værksted er så flot, du er da nødt til at gå udenfor når du skal arbejde!?
Ingen kan da være bekendt, at grisse sådan et smukt sted.

Imponerende maskinpark du har, tillykke med det hele igen og jeg håber at du får den optimale glæde af det. Pøj pøj

mvh

Torben tjmanden

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Hej Carsten.
Dit værksted er "lidt" bedre end det du havde i kælderen på P B Lundsvej, hvor du lavede modelflyvere. Det er også en lille smule bedre end mit. Så nu mangler du bare at komme godt igang og få 5 - 10 års erfaring - med 12 timer om dagen når du det på ½ år - så bliver det rigtig godt. Tillykke med værkstedet.
Bjarne

Senest rettet af Bjarne 13 jun 2009, 11:17, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Hej!
Også tillykke herfra.
Der er noget bedre orden på dit værksted, end der er på mit, men vent til du for alvor begynder at lave spåner, at få halvfabrikata til stå og vente på den videre skæbne, samt ikke mindst trælager, for det skal du jo nok også have derinde.
Hvordan er det forøvrigt med fugtighed? er der ikke en meget høj luftfugtighed i regtiden?

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
Hej Carsten!
Så er målet vist fuldendt!!! Det har været utrolig spændende at følge dit projekt lige fra planlægningsfasen. Men-men der var vist ingen af os drejere, der i sin vildeste fantasi havde forestillet sig at det var et værksted af den dimension at du havde i tankerne, da du forsigtigt spurgte om det kunne lade sig gøre at dreje med venstre hånd engang først i Sep 2008http://www.woodturning.dk/forum/viewtopic.php?f=8&t=229&p=3448#p3448

Det er det fedeste værksted jeg nogensinde har set billeder af. Intet mindre!!!

Nu kommer tiden hvor der skal øves og teste grejet. Så pøj-pøj med det.

Vi andre må nok indstille os på at her rækker SP pensionspengene ikke langt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Kunne du ikke tjene lidt penge hjem igen ved at lade Jet tage nogle reklamebilleder hos dig? :P

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
det er ikke meget galt... inden der kommer snav på alle maskinerne hehe

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Thailand
Hej

Jeg er meget overrasket over alle kommentarerne, og særlig de superlativer der er fundet frem omkring mit værksted, de har glædet mig, gjort mig en lille smule stolt, og ikke mindst her de fået mig til at se mit værksted på en lidt anden måde igen, for det er jo som med alt muligt andet, - tingene omkring en bliver meget hurtigt dagligdag, og man glemmer så hurtigt at være taknemlig for det man har lige omkring sig.

En meget stor tak for alle kommentarerne, og ikke kun for de sidste her, også for alle der igennem hele forløbet har givet mig gode råd og ideer. De har været med til at få mig til at tænke mig om en ekstra gang, og mange gange ændret på noget som jeg egentlig i første omgang ville have lavet på en anden måde. En enkelt ting jeg er blevet meget glad for, - er at jeg fik et støbt gulv i stedet for som først planlagt en ren træ konstruktion, men der har jo været mange andre igennem de sidste 10 sider.

Rasmus det vil da være vildt hyggeligt hvis du eller en anden ville komme fordi en dag og svine mit værksted lidt til med nogle spåner!!
Og Torben jeg har nu overhovedet ingen problemer med at grisse værkstedet til, syntes faktisk det er dejligt når gulvet flyder med spåner, og så ikke mindst duften at træet.
Bjarne modelflyverne er nu også kommet med herud, jeg flyver da også med dem engang imellem, selvom jeg er begyndt at flyve lidt mere med helikopter, der kræver lidt mindre plads, og det med erfaringen vil jeg nyde at tilegne mig, det at lære noget nyt har for mig langt den største udfordring og giver mig også den største glæde.
Kaj S. jeg ved ikke helt hvordan den høje fugtighed påvirker tørringen af træet. Her i regntiden ligger fugtigheden ofte over 95%, så træet vil nok ikke tørre særligt hurtigt. At have halvfabrikata liggende inde i værkstedet er måske ikke en særlig god idé, for der ændre fugtigheden sig hele tiden, når jeg bruger aircondition som fjerner alt fugten fra rummet meget hurtigt.
Hatmand det med venstre hånd, har en kommentar også hjulpet mig med at finde en løsning på. Jeg beslutte mig for at dreje som en højrehåndet, og det er faktisk gået over alt forventning, jeg skal kun tænke mig lidt om når jeg kommer tæt på motordokken, for så er det lidt nemmere at skifte hånd
Bjørn B. Jet importøren har allerede spurgt om de kunne tage nogle billeder af værkstedet, men dog ikke nævnt noget om at ville betalt for det!!

Spåner på gulvet kom der så også, og et par håndtag til værktøj fra Thompson og P&N er det også blevet til. Nu vil jeg så til at prøve at lave min første skål, som jeg glæder mig meget til at lave.

Hilsen - Carsten

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
jeg er ligeglad carsten det er jo nærmest et perverst ordensnivau.. der er mere lækkert og rent når du har rodet end når jeg har ryddet op...

jeg kommer gerne en gang.. det er helt sikkert...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Carsten.
Man må sige at du har fået noget nær det perfekte værksted.
Der er dog en bemærkning i dit skriv der rammer mig: "Nu vil jeg så til at prøve at lave min første skål, som jeg glæder mig meget til at lave."
Er du da helt fra koncepterne - hvordan kan du overhovedet lade være med at prøve?? :?: :?:
Du må være et særdeles meget tålmodigt og afventende menneske - eller er du bare lidt doven 8-)

Jeg kommer ind og siger goddag næste gang jeg kommer forbi :D

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Rasmus – jeg hader rod, så derfor prøver jeg at lave nogle systemer der gør at det er hurtigt og let at rydde op, for jeg nok som de fleste andre - gider ikke at rydde op!!

Bent - doven syntes jeg ikke rigtigt passer, så jeg må nok være tålmodig og det passer også godt med at være herude hvor tingene ikke lige sker så hurtigt, men det med den første skål skyldes nok også at jeg syntes det har været helt sjovt at lære en mejsel at kende, så det har jeg brugt en del tid med.

- og i skal være mere end velkomme, håber der er en eller anden der vil gøre noget ved truslerne.

Hilsen Carsten

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
Hej Carsten

Hvor ser det bare godt ud :o :roll:

hvad er det for nogle jern på det sidste billede :?:

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Carsten.

Så kan vi se at du har hele udstyret ... nu skal vi så forhåbentlig til at se nogle spåner, og nogle resultater af noget der er drejet. Med alt det der er lagt i at bygge værksted og indkøb af en masse fint maskineri og værktøj, håber jeg virkelig
at du får noget ud af drejeriet.

spånbunke
Brugeravatar

Hej Steen

De rør der er på det sidste billede er fra Thopmson i USA.

Hilsen - Carsten

spånbunke
Brugeravatar

Hej Carsten.

Jeg har ikke været så flittig til at skrive det sidste lange stykke tid, men jeg har tit tænkt på hvordan er det gået i det fantastiske værksted du fik bygget. Jeg har lige siddet og gennemlæst hele tråden, her en kold aften mens sneen fyger.
Har du fået drejet noget i det træ der kan fremskaffes på de kanter?
Eller er det helt andre ting du har gang i nu.
________
Hatmand

spånbunke
Brugeravatar

Hej Hatmand

Ja det er lidt længe siden du har givet lyd fra dig, men du var jo også i gang med at bygge nyt hus, så der har sikkert været nok at se til.

Jeg har fået drejet meget, faktisk hver eneste dag. På det er mest blevet til piber, som jeg har den interesse for, jeg syntes der er en stor udfordring i både at lave selve pibehovedet, og ikke mindst spidsen, og få de to ting til at matche godt sammen, så piben kommer til at se godt ud, er ikke altid det letteste. Den sidste tid har jeg teste forskellige lasergraverings maskiner, - det er rigtigt spændende, men også noget meget dyrt legetøj, og så er der også gået meget tid med at forberede en hjemmeside til at vise piberne på.

Hilsen Carsten

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Meget smuk Carsten.

Jeg tager hatten af for dig.

Stuart

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Carsten
Bortset fra det er en pibe, må jeg sige det er utroligt flot. Også hatten af for den professionelle opstilling.
Du har da fået fod på teknikken med den specielle overflade. Er det noget du vil løfte sløret for hvordan man gør?

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Så flot en pibe (skulptur), kan selv en ikke-ryger have stor glæde af at have stående.

Finn

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det "Smoking wonder" må da være lige til verdensranglisten over fredspiper.

Super :D :D :D

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

Hej Carsten.
Rigtig flot pibe. Det ville jo næsten være en skam at ryge af den!
Det glæder mig at du rigtig har gang i bænken, og du arbejder så seriøst at det bliver til hver dag. Din produktion er vel ikke til salg på det nærmeste marked, som turist suveniers. :)
Det der med laser graverings maskiner lyder ret interssant. Da jeg også laver knive var det rart at kunne gravere sit logo ind i bladet. Hvor jeg normalt får ætser.
Jeg har set en enkelt der drejede penne der havde fået laser brændt sit logo i skaftet.
Du må jo komme med noget mere oplysning når du finder det rette grej.
Jeg blev færdig med at bygge sidste år, og vi flyttede ind til april. Det gamle hus blev vætet i august og planeret til belægning, men det nåede jeg ikke før frosten kom sidst i november.
Vinteren var lang sidste år, og denne har ikke sluppet sit tag endnu. Så nyd du en dag temperatur på 34-35 grader og vel 25 om natten, jeg kan næsten ikke sove ved tanken.
Her er der stadig frost om natten.
_________
Hatmand

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Tusind tak for alle de positive kommentarer til min pibe, og som Finn skriver kan man faktisk godt have sådan en pibe stående bare som pynt, jeg har solgt pibe til to der ikke ryger – men ved ikke helt om jeg ikke syntes der skal ryges på mine pibe!!!

Hatmand – nej mine piber bliver endnu ikke solgt i Danmark, og ved heller ikke om de kommer så langt væk, jeg kan jo ikke lave så mange for det tager cirka 10 timer at lave en enkelt pibe med spidsen til, så meget mere end 150 piber om året kan det ikke blive til, og der er en fin interesse for piberne her i Thailand, og når jeg nu bliver færdig med min hjemmeside kan de nok hurtigt få ben at gå på, - men det glæder mig. Sjovt at snakke med dem der har købt piber af mig, og kommer tilbage for at købe en mere.
Det med laser gravering er meget interessant, og jeg har brugt en del tid på at finde en der er til at betale, jeg syntes bare stadig de er for dyre. Den som jeg skal bruge er en CO2 laser, den kan graver i plast og træ, det er en anden type der bruges til metal, og kan ikke huske hvad den hedder. Temperaturen er helt ok her, lige nu har vi jo de to varmeste måneder i året.

Bjørn B. jeg er glad for din kommentar til mit billede af piben, for jeg har næsten brugt lige så lang tid på at finde den rigtige belysning til billederne, - som jeg har brugt på at lave piberne!! Nej jeg har stadig ikke helt fundet den rigtige teknik til den specielle overflade, men tror nu nok den er inden for rækkevidde. Den pibe som jeg først vidste her er bare almindelig sandblæst med aluminium oxide korn 100. Den næste her har fået en gang lud, og derefter blæst med korn 240. Skal nu bare finde noget syre, og har læst at man ved papir fremstilling bruger natriumhydroxid og natriumsulfid til opløsning at træet, så det skal lige prøves, tror måske det kan give en spændende overflade.

Hilsen - Carsten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Du fortjener megen ros for dit arbejde. Det gælder såvel værksted som træarbejde og billeder. Det er simpelthen fremragende. Du er perfektionist, men det er der jo ikke noget galt i.
Glæder mig til at se mere arbejde fra din hånd, og høre om de teknikker, som du anvender.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 205 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]