www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 10:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
spånbunke

Geografisk sted: Løgumkloster
Leder efter en båndsav til at lave Puzzle boxe's med, i prisklassen 3-4000kr hvad vil i anbefale?

kigger lidt på denne Metabo Båndsav BAS 317, har kigget hos axminster, men fragten :shock: den bliver så høj at jeg ligeså godt kan finde en her hjemme.

Måske der er en der har en brugt til en ordentlig penge, og ikke for langt væk fra det sydjyske.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Jeg er ganske godt tilfreds med denne http://www.harald-nyborg.dk/p79233/sche ... sato-vario og så er prisen hos Onkel Harald inkl fragt;)

Medlem af klubben NOVA DVR XP

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland; Randers
Ved at Ole (Gammel Nybegynder) har fået denne: http://dorchdanola-netbutik.dk/product/ ... 230v-3922/

God pris i øjeblikket, ved ikke om den er ok? Den kan dog kun klare 16,5 cm hvor Onkel Haralds kan klare 20 cm,

Allan Mogensen

"If you do it right, it will last forever."

spånbunke

JesperOK skrev:
Jeg er ganske godt tilfreds med denne http://www.harald-nyborg.dk/p79233/sche ... sato-vario og så er prisen hos Onkel Harald inkl fragt;)

Har kigget på den, hvordan har den det med at skære små rundinger, lidt i størrelse med børnepuslespil i træ, eller rundingen på en ti'er ?
Det kommer selvfølgelig an på hvor bred klinge man har på, men kan se man kan bruge 3 mm det kommer lidt i stil med dekupørsave.

spånbunke

allmog123 skrev:
Ved at Ole (Gammel Nybegynder) har fået denne: http://dorchdanola-netbutik.dk/product/ ... 230v-3922/

God pris i øjeblikket, ved ikke om den er ok? Den kan dog kun klare 16,5 cm hvor Onkel Haralds kan klare 20 cm,

Den har jeg også i tankerne, især kan jeg godt li' tilbehørs siden, med lille båndpudser og ring udskæringer. og så kender man mærket.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Bas 317 er nok en af de bedst byggede hobbymaskiner. jeg har selv dens forgænger BAS 317 , men da hed den bare noget med elektro Begum eller noget i den retning. den er nu 17 år gammel, og snurrer lystigt af sted. :)

Metaboen har endda det helt fine klingestyr, og det vil du blive glad for.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Jeg har ikke prøvet at skære i så små kurver med min;)

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: ebeltoft
Det er lige den jeg har!!!!!!!!!!
Er meget godt tilfreds med den, den er fantastisk, særlig med luna klinger der også forhandles ved dorch / danola, jeg kører mest med 6mm. klinge, den kan skære ned til en lille radius.
hvis du skal skære meget små kurver med lille snitbredde, fåes der ekstra tynde klinger, tror de hedder 0,3mm.

I øjeblikket er den på tilbud til 3998kr.

Jeg har tidligere i livet stået ved en prof båndsav på en møbelfabrik, kan kun sige at metaboen overrasker meget positivt, ikke mindst som Bjørn skriver fremragende klingestyr, den skærer uden problemer max. højde på 165mm.
Der er også en fremragende fjederbelastet klingestrammer med markering af spænding på forskellige klingetykkelser, det betyder meget for hvordan klingen går gennem træet og et evt. tilbageslag ved afslutning af skæret, med korrekt opspændt klinge og korrekt indstillede klingestyr før du et færdigt snit der står næsten som var det høvlet.
Med en bred klinge (eks:15mm.) får du et totalt lige snit, jeg tror ikke jeg bruger min rundsav så meget mere.
Selv ved snit i fuld højde 165mm. lyder motoren helt ubesværet og så er der en dejligt studs til spånsugeren, så alt støvet holdes væk.
Det eneste jeg nok senere skal have til den er styr til cirkelsnit.

Jeg kan kun sige!!!!! KØB DEN, KØB DEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland; Randers
Nice,

God anmeldelse - Måske man burde slå til!

Allan Mogensen

"If you do it right, it will last forever."

spånbunke

jamen så må jeg heller bestille den, men kan ikke se han har klinger til den i 2240mm, hvor finder jeg de meget tynde henne, ved du det "gammel nybegynder"?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Sorry!!!!!!!!!!!!!!!!

Det er ikke dorch og danola der har de gode klinger!

Det er Sminge Inventar.
Gå ind under 20 maskiner - 26 båndsave - Metabo BAS 317 og rul ned ad siden, så kommer de tynde klinger 0,36 cm. nederst på siden, han er iøvrigt billigere end andre med klinger og så er det de gode fra Luna!

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft

spånbunke

takker, så lige han var 900kr dyrere med båndsaven end der hvor jeg lige har bestilt den, fandt den til 3899kr. og bestilte lige et rundsavningstyr til den samtidig til 399kr, så nu venter jeg spændt.
Overvejer lidt om det er værd at købe båndslibe anordningen til den, for jeg har både rondel og båndsliber i forvejen.
Så bliver den gamle båndsav og dekupørsav sendt til barnebarnet, så kan han hygge sig lidt med noget andet end computer og tv :o ja ja, lidt naiv har man lov at være :D

spånbunke

Så er båndsaven kommet hjem og er samlet.

Den er betydeligt bedre end min gamle, men jeg syntes finishen er ringe, havde forventet mig mere den.
Bordet er slet ikke slebet ordentligt ned så træet kan glide frit, det måtte jeg selv i gang med, og styret til klingen er da noget "bæverværk" man kan justere det op og ned ved at dreje på et håndtag, halvt ned falder det resten af vejen, og man kan rokke det en halv centimeter til hver side, så det skal vist lige skille ad og se om oíkke det kan blive mere stabilt.
Proppen i flere af håndtagene falder ud og der mangler en prop til stellet (skulle ellers være i kassen) udsugningen er ringe, halvdelen af støvet render ved siden af inden det når ned hvor udsugningen sidder, og jeg har eller en temmelig kraftig spånsuger på, som ikke har problemer på mine øvrige maskiner.
Målene på indstillingerne viser vist ikke helt rigtigt, så dem skal man ikke save efter, men bruge en tommestok.

Når det er sagt, så er den til gengæld nem at skifte mellem klingerne på, åbning og rengøring er nemt til gængeligt, og den saver godt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Lad være med at slibe/pudse på bordet. Det er helt bevist lavet som det er, netop for at træ skal kunne "glide" jævnt.

Tolerance, ja, dem er der masser af, men du finder hurtigt ud af at få hele save "forspændt", så den kører jævnt og godt.

Styret: Der skal være muligheder for ret store tolerancer, netop hvis du ønsker at køre med f.eks svejfeklinger etc. Der skal også være tilstrækkelig tolerancer hvis du f.eks sætter en meget smal klinge på. Tændernes udlæg skal jo stadig kunne være der, Ikk'

Du bliver glad for den, er jeg overbevist om. ;)

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Klingens udlæg har intet med båndstyret at gøre. Tænderne må aldrig kunne komme ind i styret.

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

spånbunke

Tror jeg forklarede mig upræcist.

Bordet var så groft at træet IKKE kunne glide frit, og det skal det kunne, derfor har jeg selv pudset det af, så det svare til min øvrige maskiner.

Styret som man justere omkring klingen er ok, men hele "søjlen" der kan justeres op og ned, sidder som et stykke stof i stormvejr LoL det skal i hvert fald ikke kunne rykkes en halv centimeter til hver side, måskew jeg skal kigge efter et skilt om det er en kinakopi LoL

Nej jeg er fuldt ud klar over den skal efterspændes, men tollerancen i styret er for stor, den må jeg nok igang med at finde en løsning på, og dsen skal jo heller ikke lige pludselig dumpe ned på bordet under brugen ;-)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Finn Guldbaek skrev:
Klingens udlæg har intet med båndstyret at gøre. Tænderne må aldrig kunne komme ind i styret.

Korrekt Finn, men der nok mange som måske ikke rigtigt har "styr" på sådan en detalje. Så det gør nok ikke så meget lige at pege på den problematik, vel ;)

spånbunke

Finn Guldbaek skrev:

Den er jeg med på, men den stang som styret er monteret på flagre rundt og falder ned, og det er ikke iorden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Janosdal!

I udsugningsstudsen sidder der nogle banketter der kan slåes ud så du får 100mm. i studset, det har jeg gjort, så udsugningen fungerer perfekt, den er født med 50mm. åbning, det er for lidt til at få sug nok til at fjerne savsmuldet.
Pladen er fin på min, træet glider let og frit, skinnen med mål sidder fast med 4 store fløjmøtrikker og den kan rykkes ca. 1,5mm til hver side, så det er bare med at finde ud af om den skal skubbes til højre eller venstre?

Øverste klingestyr kan justeres med de 2 skruer der sidder over og under håndtaget til at hæve og sænke styret med, stram dem så klingestyret glider lidt trægt op og ned, så virker det perfekt uden slør! Eller også skal du have det røde dæksel af håndtaget og så sidder justerskruen der, kan ikke lige huske det og gider ikke finde instruktionsbogen.

Er du sikker på det er en Metabo du har fået? Og du har vel læst instruktionsbogen, der er det hele beskrevet!!!!!

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft

spånbunke

gammel nybegynder skrev:
Hej Janosdal!

I udsugningsstudsen sidder der nogle banketter der kan slåes ud så du får 100mm. i studset, det har jeg gjort, så udsugningen fungerer perfekt, den er født med 50mm. åbning, det er for lidt til at få sug nok til at fjerne savsmuldet.
Pladen er fin på min, træet glider let og frit, skinnen med mål sidder fast med 4 store fløjmøtrikker og den kan rykkes ca. 1,5mm til hver side, så det er bare med at finde ud af om den skal skubbes til højre eller venstre?

Øverste klingestyr kan justeres med de 2 skruer der sidder over og under håndtaget til at hæve og sænke styret med, stram dem så klingestyret glider lidt trægt op og ned, så virker det perfekt uden slør! Eller også skal du have det røde dæksel af håndtaget og så sidder justerskruen der, kan ikke lige huske det og gider ikke finde instruktionsbogen.

Er du sikker på det er en Metabo du har fået? Og du har vel læst instruktionsbogen, der er det hele beskrevet!!!!!

Ja det er sådan en, og jeg har kigge manual, men alligevel er jeg lidt skuffet over finishen på den, de ting jeg nævner burde vel egentlig være justeret fra fabrikken, eller.......?

De to skruer du nævner syntes jeg ikke jeg har set i manualen, så det kigger jeg på når jeg kommer hjem, har justeret bolten i håndtaget, det hjalp en del.

Og justering med de 4 skruer fandt jeg også, men skinnen der kører i den sidder ikke helt i vinkel, så målet er ikke helt nøjagtigt, men jeg er måske lidt penitten med småting (det er derfor jeg underviser LoL)

Men jeg er stadig glad for den, den dækker mit behov og er som sagt betydelig bedre end den gamle jeg har.

spånbunke

arghhhhh, nu tåler den maskine vist ikke meget mere LoL først køre chaufføren ind i mit hus ved leveringen, så mangler der noget af cirkelskæren og nu er tandhjulet i det omtalte "styr" som jeg syntes var noget dårligt i tolerancen knækket ved første rigtige forsøg på at prøve maskinen, damm, og en maskine på 77kg sender man ikke bare lige retur, nå, jeg venter på svar, måske de kan sende mig delene så skifter jeg dem selv hvis de siger ok med hensyn til fortsat garanti.

Godt jeg ikke har pille de gamle maskiner helt ned, for så blev det da en lang weekend LoL :o

spånbunke

Så er der lige en opfølgning for dem som har interesse i det:
Maskinen har tilsyneladende en generel fejl vedr. tolerancen i styret, og så fik jeg jo skiftet tandhjulet som delte sig i tre stykker efter det blev strammet op, men stadig ½cm slør til hver side og styret sad dårligt fast i stillingen, det er ikke "Precision" i min ordbog, så efter en del snak med leverandøren faldt jeg over en youtube film, hvor jeg kunne se at vedkommende løsnede og strammede styret ned med en hånd samt justerede det op og ned med den anden, altså havde han modificeret den, og da jeg kunne se på nogle engelske træforum at de også havde problemet med den model gik jeg i værkstedet, 10 min senere havde jeg fjernet tandhjulet til højde justeringen og montere en møtrik med et bolthåndtag, vupti, nu er der NUL slør og den er nem og justere, og resten af maskinen er jo rigtig god.
Men man kan se på nettet at det er en svaghed, så jer der har den samme har været heldige med at få en uden slør i styret, men selvom det havde virket havde jeg nok modificeret da jeg syntes det er rigtigt nemt at justere højden nu og ingen slasken i styret .

spånbunke

Geografisk sted: Løkken
Har du ikke nogle billeder, som viser ændringen ?

spånbunke

Jeg lægger et par stykker op i aften/eftermiddag, det er faktisk meget nemt og koster kun en bolt og en møtrik med håndtag.

spånbunke

Her kan man se bolt og møtrik med håndtag og hvordan den er sat ned i skinnen på styret.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Langeskov
Hej jandosdal.

Jeg har haft min Metabo Bas 317 i godt 1 år og har aldrig haft problemer med den.
Der er ikke slør i styret.
Bruger faktisk kun den til at save på.

Glad bruger af Axminster 1628

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Ser genialt ud!
Jeg må tilslutte mig Hans Peter har ikke problemer med slør i styret.

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft

spånbunke

Det er godt at det tilsyneladende kun er på nogle maskinder der har hafr problemet, men med det lette indgreb gør det mig ikke noget, den er blevet ligesom jeg regner med den skulle være fra fabrikken, og det er ikke noget som er kommet, så jeres skal nok forblive iorden, så det er ok med mig at jeg selv lige løfter styret med hånden, for maskinen er jo ellers rigtig god, afprøvede den med tynde klinger i aftes, super

spånbunke

Snak om mandags maskine, nu er den støbte del der fastgør fremføringsskinne revnet, så nu bliver den pakket sammen og leveret tilbage, hvis ikke han har en jeg kan afprøve i butikken med det smme og som er helt iorden, vælger jeg nok en anden maskine og det bliver ikke samme model, er ikke engang sikker på jeg vælger samme mærke, man er vel lidt tøse sur :|

Så nogen forslag til en anden båndsav ;)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
BjoernA skrev:
Finn Guldbaek skrev:

Korrekt Finn, men der nok mange som måske ikke rigtigt har "styr" på sådan en detalje. Så det gør nok ikke så meget lige at pege på den problematik, vel ;)

Så vidt jeg kan se, var det nærmest det modsatte, Du skrev: "Styret: Der skal være muligheder for ret store tolerancer, netop hvis du ønsker at køre med f.eks svejfeklinger etc. Der skal også være tilstrækkelig tolerancer hvis du f.eks sætter en meget smal klinge på. Tændernes udlæg skal jo stadig kunne være der, Ikk' "

Men Du er måske en af dem, der ikke rigtigt har "styr" på den detalje?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]