www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 apr 2025, 14:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke

Geografisk sted: Hinnerup
Er der nogen der kender disse hollandske drejejern? Jeg overtog dem sammen med en brugt minibænk for nogle år siden.
De er stemplet Nooitgedagt og "sweedish steel". Er det mon HSS stål, egnet til CBN slibning?
Og hvad med Diamic sættet? Jeg gætter på at det er hårdmetal?

Jørgen ST

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Hej Jørgen

Diamic er (vistnok stadig) lig med Henry Taylor.
Altså et kvalitetsmærke.

Du skriver hårdtmetal?? Mener du HSS-stål?

VH, Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Lidt søgning på det store, tyske drejerforum gav det her resultat - skrevet i 2008:

Nooitgedagt macht jetzt keine Meisel mehr. Die meisel sind von Werkzeugstahl. Mann kann die also sehr gut scharf schleifen, schärfer als HSS, aber sie halten die Schnitt nicht lange.

Altså er dine jern nok ikke HSS

VH, Lars

spånbunke

Geografisk sted: Hinnerup
Tak for deltagelse, Lars.
Ja, jeg mener HSS, når jeg skriver "hårdmetal".
Jeg har slebet de hollandske rør på min CBN sten på Tormek et par gange, men det skal jeg absolut lige holde op med......
(Det er faktisk udmærkede jern)

Hilsener Jørgen

spånbunke

Geografisk sted: Nykøbing F.
Du skriver at du skal holde op med at slibe dem på CBN. Er stålet for blødt til CBN? Uden jeg skal gøre mig til ekspert, jeg har nemlig også været i tvivl, så skulle man godt kunne slibe andet end HSS på CBN. Jeg spurgte engang Gunnar der var hos Dorch & Danola, og han mente godt man kunne bare det er hærdet stål. Jeg har selv nogle smedede jern (skrabere) og dem sliber jeg på CBN. De er også mindst lige så hårde som M2 stål. Jeg har også langsomtkørende som Tormek langsom.

Det er dog fortsat på eget ansvar om de klogger CBN til. Men fortæl gerne hvorfor du har stoppet med at slibe dem på CBN.

Men jeg har aldrig fået et entydig svar på hvad man må slibe på CBN og det er legeringen (type af stål) eller om det er hærdningen altså hvor hårdt det er der er mest afgørende. De fleste er nok enige om at almindelig blødt hærdet jern eller mildt stål er nogo.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Uden at jeg skal gøre mig til ekspert i egnede ståltyper på CBN:

Jeg TROR, at Henrik strejfer det rigtige.

Jeg har TÆSKET alle de eksperter, jeg har kunnet komme i nærheden af, både i virkeligheden og på Tyske, Engelske og US-fora, og selv de kendte bliver lidt uldne i mælet, når man går i detaljer, også forfattere til artikler i drejerblade.

Den korte forklaring:

Intet andet end HSS-stål og derover (Cryo, HSSE, M42, pulverstål) på et CBN-hjul!

Selvfølgelig kan enkelte drejejern være blevet dårligt hærdet!

Selv har jeg fokus på stållegeringen. Jeg har oplevet (billigt) HSS- stål, der begyndte at pakke CBN-belægningen og jeg har oplevet non-HSS stål (Berg-stemmejern), der ikke gjorde det.
Men da der jo ikke er varedeklaration på stålet, bliver det svært at skelne.

Derfor tommelfingerreglen om HSS+

Jeg har til dato aldrig oplevet problemer med drejejern, hvis legering er kendt, og som indeholder kobbolt eller vanadium - men det er også typisk de gode/dyre ståltyper.

Overført til varemærker:
- Aldrig problemer med nyere
- Hamlet
- Crown
- Taylor
- Thompson
- Carter
- D-Way
- Vicmarc
- Oneway
- Ashley Iles

Af og til problemer med
- Øst-sæt, de helt billige med kosteskaft-håndtag
- Øst-sæt med røde håndtag,
- To forskellige Sorby- jern, ellers aldrig.

VH, Lars
PS: Husk nu, at HSS ikke er en bestemt stållegering men en efterhånden ret gammel minimums-standard. På visse, billige jern er jeg sikker på, bogstaverne kun er til pynt!

Ny bruger

Geografisk sted: Furesø
Nå, - drenge pas nu på, I ikke får et jern på!!

Først HSS-stål er ikke hårdmetal.
HSS-stål står for high speed steel, altså hurtigstål.
Det bruges især til bor og andre værktøjer, som bliver varme under brugen.

HSS-stål er ikke hårdere end hærdet kulstofstål, men beholder hårdheden ved meget højere temperatur, så derved kan værktøjet arbejde ved større hastighed, deraf navnet high speed steel.
HSS-stål er typisk en legering af 1 % kulstof, 1 % vanadium, 4 % krom, 18 % wolfram, og så resten jern.
Og skal det så arbejde ved endnu højere temperatur, så kan der tilsættes yderligere 5-10 % kobolt og 1-5 % molybdæn.
Når man bruger HSS-stål til at bearbejde træ med, så er det fordi det har en meget højere sejhed end kulstofstål, hvorved æggen ikke så nemt knækker af og dermed holder længere.

Hårdmetal er noget anderledes, det består typisk af 90 % wolframkarbid, som bliver knust til et ensartet pulver, og her er det kornstørrelsen som angiver hårdheden.
Dette pulver bliver så sintret sammen med et bindemiddel, her 10 % kobolt.
Hårdmetal kan kendes fra stål ved at det mørkegråt og har ikke metalglans, og så er det næsten dobbelt så tungt som stål. Hårdmetal betegnes ofte som WC, da det består mest af wolframkarbid.
Hårdmetal er meget hårdere, end selv det hårdeste værktøjsstål, og er også meget stivere.

Til gengæld vil jeg ikke sige noget om de omtalte drejejern, da jeg ikke har prøvet dem.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

@Torben:
"HSS-stål [...] beholder hårdheden ved meget højere temperatur"

Jeps. Frem for alt fordi det beholder hærdningen.

VH, Lars

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]