www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 11:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke

Geografisk sted: Århus
Hej.
Jeg er som de fleste nybegyndere helt grøn på området, men fik mig alligevel i weekenden forvildet til Silkeborg og købte en Huvema 1000-2 drejebænk. Jeg gav 1800 kroner for den med 15 drejejern og 3 planskiver - men ved faktisk ikke om jeg har købt katten i sækken, så det håber jeg at få besvaret i et par svar på denne tråd.

Nu har jeg så set/læst en masse om drejeteknikker og udstyr, og kan næsten øjeblikkeligt konkludere at jeg kommer til at savne at have en spændepatron. Er det muligt at fremskaffe en spændepatron til sådan en gammel maskine, eller køber man en ny patron med omformer/adapter? Jeg har fundet et tidligere indlæg her på siden med samme spørgsmål, og det ser ud som om vedkommende gik på jagt efter en spændepatron men uden svar på om det lykkedes ham at finde en..

Jeg vil meget gerne høre jeres mening om mit nye indkøb, om ikke andet så få en lærestreg hvis maskinen er noget bras, så jeg kan lære at sætte mig ind i sagerne inden jeg handler :)

En sidste ting - jeg har set at de fleste som kommer med svar på spørgsmål fra nybegyndere spørger til hvor i landet den spørgende bor, så jeg tager den i opløbet - jeg bor i Århus.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Velkommen til.
Det med hvor man bor skal man ind i Brugerkontrolpanelet for at oplyse mere permanent.
Om bænken kan bruges eller ej afhænger egentlig alene af, om dens lejer kører som de skal. Er der ikke slør i dem, kan den bruges.
Prøv at måle diameter på det gevind, der er på spindlen. Mit gæt er, at det enten er lidt under 33 mm eller lidt under 25 mm. Ellers kan du tage en af dine planskiver med til en forhandler, og se hvilken maskine den passer på. For du har ret, en klopatron med fire kæber gør det hele meget lettere.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
Hej,

Min første bænk var en Huwema, og jeg bruger den stadig.
Den er blevet modificeret undervejs så helt original er den ikke. Hvis lejerne er OK er den fin at starte med.

Gevindet er 1" x 8TPI, det er min ihvertfald født med.

Held og lykke med projektet.

Med venlig hilsen
Niels

spånbunke

Tusind tak for jeres fine kommentarer!

Niels Rasmussen skrev:
Min første bænk var en Huwema

Var det også en 1000-2, og kan jeg så med stor sandsynlighed regne med at gevindet er det samme på min?

I så fald, hvor finder jeg så en spændepatron der er til at betale?

Simon

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
poolewood.co.uk eller axminster.co.uk har dine spændepatroner

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Mener at have hørt om 20X1mm gevind på Huwema maskiner.
Hvad er diameteren på dit gevind?
Hvis det er 1"x8, kan jeg varmt anbefale en Nova G3 spændepatron http://www.poolewood.co.uk/acatalog/Del ... Chuck.html

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

spånbunke

Beklager mit sene svar, har været lidt hængt op de sidste dage.

Diameteren på gevindet er 20mm, 13 gevindtoppe fordelt over 1,3cm.
Når nu jeg skal handle lidt ind til maskinen, hvilken beskrivelse passer så dertil - er det 1' 8tpi? (og hvad betyder den beskrivelse?)

Mvh
Simon

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Så er det 20 X 1mm gevind.
Det betyder, at gevinder har en diameter på 20mm, og stigningen (afstanden fra top til top) er 1mm.
Du skal finde en adapter, som har 20x1 gevind indvendig, og 33x3,5mm gevind udvendig.
Så har du en bænk, med det mest almindelige gevind.

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer

Vingaard skrev:
... - er det 1' 8tpi? (og hvad betyder den beskrivelse?)

Det er målet på et gevind i tommer.
1" er en engelsk tomme eller ca 25 mm i diameter.
8TPI betyder 8 Turns Per Inch altså, at der er 8 omgange gevind på 1".

I metriske mål på gevind, som fx. de 33*3.5mm Finn skriver om, er det første tal også diameter - men nu målt i mm - og det andet er afstanden mellem to toppe.

Når FInn foreslår dig at sætte en "gevindforstørrer" på er det fordi 33*3.5 er en meget anvendt gevindstørrelse, så man kan købe mange dimser, der direkte kan skrues på den størrelse gevind.
1"*8 TPI er også udbredt, men du kan ikke få en stærk bøsning med et 20*1 mm gevind indvendigt og 1"*8 tpi udvendigt. Der er ikke gods nok tilbage mellem inder og yderside.

spånbunke

Mange tak for jeres indlæg!
ErlingSj skrev:
1"*8 TPI er også udbredt, men du kan ikke få en stærk bøsning med et 20*1 mm gevind indvendigt og 1"*8 tpi udvendigt. Der er ikke gods nok tilbage mellem inder og yderside.

Vil du så anbefale at finde en spændepatron som passer på 20X1 i stedet for at lede efter en adaptor og sidenhen en spædepatron?
Jeg har stadig til gode at dreje mit første emne endnu, så går efter det billigste grej jeg kan finde, og så kan jeg opgradere senere hvis jeg bliver grebet af det. Det betyder at jeg kigger udenlandsk, hvor jeg synes det virker sværere at finde grej i størrelsen 20X1 end eksempelvis 1" 8 tpi. Er det urealistisk at kigge efter en adaptor i 20X1 til 1" 8 tpi? Det giver trods alt godt 5mm emnetykkelse på adaptoren.

Simon

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Vingaard skrev:
Mange tak for jeres indlæg!
ErlingSj skrev:

Vil du så anbefale at finde en spændepatron som passer på 20X1 i stedet for at lede efter en adaptor og sidenhen en spædepatron?
Jeg har stadig til gode at dreje mit første emne endnu, så går efter det billigste grej jeg kan finde, og så kan jeg opgradere senere hvis jeg bliver grebet af det. Det betyder at jeg kigger udenlandsk, hvor jeg synes det virker sværere at finde grej i størrelsen 20X1 end eksempelvis 1" 8 tpi. Er det urealistisk at kigge efter en adaptor i 20X1 til 1" 8 tpi? Det giver trods alt godt 5mm emnetykkelse på adaptoren.

Simon

Nu er forskellen på de to gevind udtrykt som diameteren. Den forskel er fordelt på begge sider, så den teoretiske godstykkelse kun er det halve - sådan en 2,5 mm. Derfra skal du så trække dybden af selve gevindet, nok en mm eller noget lignende, så der er ikke meget gods tilbage.

Duer ikke.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

spånbunke

Nu begynder jeg da at blive lidt slukøret.. ;) Troede jeg havde mulighed for at fremskaffe en nybegynder-partron til en femhundredekroneseddel, men kan slet ikke ikke finde en spændpatron som passer på mit 20X1mm gevind. Det går nok hen og bliver en dyr lektie at jeg skulle have undersøgt det nærmere inden jeg købte min bænk - ville bare så gerne i gang :)

Tak for de mange input, jeg forsøger mig i første omgang frem uden spændpatron, og så må jeg på hesten igen når jeg er blevet en entusiastisk OG mere erfaren drejer :)

spånbunke

Du skal da bare have et overgangsstykke fra det gevind du har til m33 da ikke noget problem Promat kan da levere ellers Sminge.

håbløs træ krammer

Vingaard skrev:
Nu begynder jeg da at blive lidt slukøret..

Det har du ingen grund til. Så dyrt er et overgangsstykke heller ikke.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Bjerringbro - Det mørke midtjylland
og køber du en m33 patron nu, så kan den flyttes over på en senere og bedere bænk, skulle du blive så bidt af det at du opgradere bænken..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]