www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 23:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 08 jan 2021, 14:58 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 08 jan 2021, 14:32
Indlæg: 3
Hej alle i glade trædrejere!

Jeg har en ældre Holger Kristiansen drejebænk stående, som jeg har arvet efter min morfar, som var ret ihærdig drejer. Jeg må dog efter flere år med bænken opmagasineret nok sande, at jeg ikke selv får tid/plads/råmaterialer til at begive mig alvorligt ud i trædrejningskunsten, især ikke i det format sådan en bænk kan klare.

Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at vide lidt mere om bænken og om det evt. er noget der stadig er interesse for på markedet, selvom der findes mange nyere smarte modeller?

Jeg har lige rengjort den og samlet delene pånær opsat motortårnet, som jo kræver lidt mere end min ryg kan klare uden hjælpemidler! Jeg har ikke de præcise specifikationer på modellen (synes ikke at kunne se andet end navnepladen på fronten?), men det er "en af de store ældre modeller". Den har lodret remtræk og motoren i bunden med 2x3 udvekslinger. Remmen skal skiftes inden opstart igen, (hvilken tandrem bruger de, hvis i lige kan det på flad fod?). Den er på kraftstik. Den har ikke fået eftermonteret frekvensomformer (der er grøn/rød start/stop-knapper). Der er 3 typer af land med: kort og lang lige plus et "snoet". Desuden med 4-klo, pinoler, slibeplade, en hel del jern plus en række andre løsdele (skal lige have det hele gået igennem og tjekket af).
Løseligt målte jeg en totallængde for emnet på max ca. 100-105 cm og frihøjde til pinol på ca. 30 cm (måske en anelse mindre?). Håber det ovenstående giver mening og jeg kan komme lidt nærmere en evt. værdi af sættet og i er naturligvis meget velkomne til at give respons hvis i kender nogen, der kunne have interesse i sådan en fin grøn sag :?: :D

Har det interesse kan jeg også få taget et par fotos af opstillingen/delene, når jeg lige har gået det sidste igennem igen.

Den befinder sig nu i 8600 Silkeborg, men har drejet en del fine ting i området nord for Viborg tidligere ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jan 2021, 21:36 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2012, 18:34
Indlæg: 320
Geografisk sted: Helsinge
Det lyder som en Promatbænk. Hvis den er i ok stand, vil der altid være interesse for den. Det er en kraftig og solid bænk.
Tag nogle gode billeder af det hele, så skal der nok være nogen der er interesseret..

_________________
Træ-hilsen fra

Kurt


Drejer nu på en VICMARC vl 300

http://www.fredbodesign.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jan 2021, 22:04 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 08 jan 2021, 14:32
Indlæg: 3
Hej Kurt. Ja det er vel forløberen til Promat-bænkene, som jeg forstår det. Samme konfiguration findes vist ikke længere hos Promat i dag, men der er da flere derhenad.

Ja må lige have gennemgået tilbehøret og taget nogle ok fotos af det hele.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jan 2021, 21:05 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 12 nov 2012, 22:15
Indlæg: 233
Geografisk sted: Syvveje, djursland
Jeg er ejer af en Holger Christiansen drejebænk. Det er en fantastisk stabil og holdbar drejebænk. Holger er manden der startede promat, og det er hans søn Michael der har firmaet nu. Promatbænkene er der ikke udviklet ret meget på de sidste mange år, men det er uomtvisteligt lige så solide bænke som vicmarc, oneway, stratos og hvad de ellers hedder.

Jeg vil ikke give dig en salgspris, da det ikke er den samme model som min. Hvis du har billeder af bænken og tilbehør, må du gerne sende det fil mig på 61126616. Så vil jeg gerne se hvad jeg kan finde frem til.

Mvh Peter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 jan 2021, 11:33 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 08 jan 2021, 14:32
Indlæg: 3
Ja, jeg skal lige finde tiden til at stille det hele op og få taget et par fotos af det hele, så man kan danne sig et ordentligt indtryk!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team