www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 11:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 23 feb 2020, 11:40 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 23 feb 2020, 11:18
Indlæg: 2
Hej trædrejere,

Jeg søger en erstatning for min hidtidige kina-bænk, der har udviklet en kedelig tendens til slør og vibrationer under kørsel. Under min søgning faldt jeg over dette forum, som måske kan hjælpe.

Jeg har gjort mig følgende tanker omkring min næste drejebænk. Så må jeg se, hvor mange, der kan opfyldes :)
- Pinolhøjde min 150 mm
- stabil vibrationsfri drift, støbejernsvanger
- elektronisk hastighedskontrol
- gerne mulighed for at køre under 500 rpm
- gerne mulighed for at kunne dreje 80 cm i længden, evt ved tilkøb af forlænger.

Jeg søger ikke et specifikt mærke eller model, da der er så mange forskellige muligheder derude. Jeg har drejet på lidt af hvert fra Union graduate over ramatør til førnævnte kinesiske lavprismaskine, men Union graduate er helt sikkert uden for budgettet. En nyere midi model til at stå på bænken kunne være interessant. Håber at finde noget i omegnen af ca. 3000,- men kommer an på maskinen og dens stand. Foretrækker brugt, da alternativet ellers er en ny Holzmann eller lignende...

Lokation: helst øst for Storebælt, ellers skal det kunne svare sig at køre over broen ;)

Håber I har noget spændende stående derude :)

Mvh Nikolaj

_________________
Nikolaj Grønnegård
2610 Rødovre


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 feb 2020, 10:51 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 01 jul 2009, 22:27
Indlæg: 366
Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Hej Nikolaj.

Det er store krav du stiller med et budget på 3.000 kr. En ny drejebænk med de krav du stiller vil koste mellem 7 og 8.000 kr. Du kan godt få en billiger drejebænk med elektronisk hastighedskontrol, men så kan du ikke komme under de 5 til 6oo omdrejninger og stadig have moment nok til at dreje. Jeg ved ikke om du er opmærksom på, at der er to former for elektronisk hastighedskontrol. Den ene er den billige type, som består af en lysdæmper. Denne type sidder typisk på de billige maskiner under det beløb jeg har nævnt. Svagheden er at drejebænken taber moment, når du sætter hastigheden ned, og typisk kommer den ikke unde 5 til 600 i omdrejninger. Den anden type er en frekvensomformer, der typisk laver 220 volt om til 380 volt, altså en trefaset motor. Fordele ved den type er at du bevarer momentet også ved meget lave hastigheder. Den type sidder på de drejebænke jeg har nævnt, der ligger mellem 7 til 8.000 kr. Jeg har haft mange kursister i trædrejning, der meget hurtigt skiller sig af med de drejebænke med en lysdæmper, når de har prøvet en med en frekvensomformer på. Jeg vil anbefale dig at opgradere dit budget, så du får en drejebænk der er fremtidssikret. Jeg kan give dig adressen på Dorch og Danola, der sælger begge typer. Kontakt Allan Olesen på 20137384 eller skriv en mail til ao@dorchdanola.dk Her får du en seriøs rådgivning. De har en Stratos 180, der vil opfylde dine krav.

Hilsen

Per

_________________
Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 feb 2020, 23:07 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 23 feb 2020, 11:18
Indlæg: 2
Hej Per

Mange tak for dit svar.

Jeg var måske et eller andet sted godt klar over, at det ville blive svært at opfylde hele ønskelisten inden for budgettet. Men det er rart at høre fra én med erfaring, så bliver mulighederne mere klart sat op. Og min intention er netop at forsøge at finde noget fremtidssikret, som du også skriver :)

Jeg var ikke klar over de tekniske forskelle på de forskellige elektroniske styringer, med det forklarer jo en del omkring de billigste modeller med elektronisk variabel hastighed. Helt sikkert god viden at have med.

Jeg vil prøve at forhøre mig hos Dorch & Danola, og så må den jo stå på havregrød og postevand i et stykke tid om nødvendigt ;)

Tak for hjælpen,
Mvh Nikolaj

_________________
Nikolaj Grønnegård
2610 Rødovre


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 apr 2020, 15:09 
Offline
Ny bruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 maj 2018, 15:39
Indlæg: 9
Geografisk sted: Nr. Lyndelse
Den billigste bænk på markedet med en mulighed for omdrejninger under 500 omdr. er denne MC1420VDA.
https://www.traedrejerbutikken.dk/shop/ ... 2237p.html

Den kan godt trække der nede, og kan arbejde med de emner der kan være på bænken.

for god ordens skyld vil jeg lige nævne at jeg er indehaver af butikken.

Det bedste ville være en frekvensomformer som Per skriver, men der stiger prisen også.

_________________
René Normann
Drejer på en vidunderlig Oneway 2436
Er pjattet med drejning og indehaver af TDB.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team