www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 21:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 nov 2016, 13:32 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 28 nov 2016, 13:18
Indlæg: 6
Hej alle

Jeg søger en billig trædrejebænk til manden i julegave. Ved INTET om emnet, så derfor spørger jeg jer herinde om I ved hvad der kan være en ide at købe - og om der er nogen som evt. har noget til salg til en rimelig pris?

Det skal bare være til hobbybrug, og idet vi har en del ret store stykker træ liggende som han har samlet over de senere år, må det gerne være noget hvor der er plads til at lave f.eks. en skål eller lignende.

På forhånd tak for hjælpen :-)

Jule-gave-indkøberen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 nov 2016, 13:40 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 28 nov 2016, 13:18
Indlæg: 6
Ps:jeg bor på Sjælland :)

Jule-gave-køberen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 nov 2016, 17:08 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Hej juleindkøber!
Start med at give ham et kursus eller lad ham møde op i Rømersgade når de har træf ( søg oppe i højre hjørne på Rømersgade).
så kan han finde ud af hvad han evt. skal investere i, såvel drejebænk som værktøj, så kommer han rigtigt igang og undgår alle faldgruber!
Eller skriv i din profil hvor på Sjælland det er i bor, så kan det være der er en drejer i nærheden der vil hjælpe igang.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 nov 2016, 17:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Begynder skrev:
Ps:jeg bor på Sjælland :)

Jule-gave-køberen

Hvor på Sjælland?

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 nov 2016, 18:27 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 28 nov 2016, 13:18
Indlæg: 6
Hej. Vi bor ikke så langt fra Næstved og haslev. Og tænker at han skal have et eller andet at starte på i julen, så må det skiftes ud til noget bedre hvis han bliver hooked :) Har I nogle ideer?

Og tak for svar :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 nov 2016, 06:41 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Begynder skrev:
Hej. Vi bor ikke så langt fra Næstved og haslev. Og tænker at han skal have et eller andet at starte på i julen, så må det skiftes ud til noget bedre hvis han bliver hooked :) Har I nogle ideer?

Og tak for svar :)


Det er et meget svært spørgsmål. Det er jo ikke bare en drejebænk - for den er jo som en computer uden software. Bortset fra bænken, har han også brug for et udvalg af en 4-5 drejestål plus en bænksliber med en sten beregnet til hærdet stål - de grå slibesten der sidder på de fleste slibere dur ikke.

De fleste drejere med bare en lille smule erfaring skiller sig hurtigt af med de allerbilligste drejebænke og drejestål fra outlets som Harald Nyborg og lignende, og så kommer du op i en ret betydelig investering. Brugte bænke kan være OK, men uden erfaring er det meget nemt at købe noget møg til en forkert pris.

Mit bedste bud er at give ham et gavekort til Møns husflid: http://møns.husflid.dk/kurser/traedrejning/

Flemming "Bager" Nielsen er en rigtig dygtig drejer og underviser, og dér kan han afprøve forskellige bænke og danne sig en mening om hvad han har brug for og råd til.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 nov 2016, 08:00 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Helt enig. Et kursus er en fin mulighed for at "snuse" til at dreje i praksis og så får man lynhurtigt svar på en masse spørgsmål om, hvilken bænk der egner sig til éns behov.
Man kan spilde utrolig mange penge på indkøb af ting, man ikke får glæde af senere, blot fordi man ikke har fantasi og overblik til at stille de rigtige spørgsmål inden købet.

Også meget enig i det med at undgå det billigste grej fra postordrebutikkerne. Der er en grund til at der næsten altid er nogle stykker til salg i Den Blå Avis - "kun lidt brugt" - og næsten ingen købere.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 nov 2016, 09:39 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 28 nov 2016, 13:18
Indlæg: 6
Ok, tak for svar.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 dec 2016, 22:18 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 jan 2013, 00:30
Indlæg: 96
Geografisk sted: Taarbæk/Klampenborg
For et pary tusind incl transport kan du få den her drejebænk med drejejern. Jeg startede selv med den for at prøve om det var noget for mig. Hvis han bliver tændt på det skifter han den ud efter 6 måneder og arkiverer den lodret i et hjørne ligesom jeg gjorde. Og så køber han noget nyt og bedre for mange flere penge.
http://www.primusdanmark.dk/trædrejebænk-firklo-drejejern-p-1474.html?osCsid=npvhmhjnp86j3fam6ro00fefu7&utm_source=dba.dk&utm_medium=TopAnnoncer&utm_campaign=DBA


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 dec 2016, 07:32 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Desværre brækker linket over i to dele. Forums software kan tilsyneladende ikke håndtere "æ"'er i links, så man skal kopiere hele adressen pr. håndkraft.

Et problem med de billigste drejebænke er, at hvis man bliver bidt af det med at dreje - risikoen er stor - så er der ikke alverden af dele og tilbehør til den type drejebænk, man kan bruge på en lidt mere avanceret model.
Derfor havner de i en stadig strøm i Den Blå Avis og kan sjældent sælges for mere end få hundrede kroner.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 dec 2016, 09:29 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 28 nov 2016, 13:18
Indlæg: 6
Hej igen.

Mange tak for jeres input. Jeg er blevet klogere, så tør slet ikke købe en bænk til ham. I stedet har jeg nu fået kontakt til en trædrejer der vil hjælpe ham i gang, så han får købt det rigtige :-)

Igen: Mange tak for hjælpen.
mvh
Jule-indkøberen


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team