www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 07:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 okt 2016, 20:56 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 13 maj 2015, 13:14
Indlæg: 35
Geografisk sted: Sandved
Hej jeg er på udkig efter en spændepatron med 1 1/2 x 6 tpi
Mvh Kristian


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2016, 07:39 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Hvis du nu havde en Stronghold, så kunne du jo bare skifte bøsningen til en ny. Eller selv dreje en på din nye metaldrejebænk.

Jeg tvivler på at du finder en brugt Stronghold til salg her i DK - men ligesom Robinie hegnspæle holder til flere huller, kan en Stronghold følge med til flere drejebænke ved at skifte bøsning. Hvis du er til svalehalekæber, (en bespottelse IMHO) så findes de også til en Stronghold. Du kan se og føle på min samling af dem hos mig, men nej, de er ikke til salg.

Nu får jeg jo nok på pukkelen for det her, men OK, det hører med når man har en mening.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2016, 08:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
DEt samme gælder for Vicmarc spændepatroner.

Og Jesper, siden hvornår har du slidt dig en pukkel til??????????????

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2016, 11:34 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 13 maj 2015, 13:14
Indlæg: 35
Geografisk sted: Sandved
jeg kan godt se fordelen i en stronghold, jeg tror dog jeg vil holde mig fra at lave bøsningen selv, er ikke sikker på at Geigeren er den rigtige bænk at slå det gevind på, den er jo ikke dedikeret metaldrejebænk.. Jeg takker ja til at komme over og lure på din stronghold, er du i sandved denne weekend ?

Har set en vicmarc adapter på ebay.de


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 okt 2016, 15:05 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Ole, pukkelen er lige blevet opereret væk. :D :D :D :D :D

Oneway har patent på deres kæber - som dog nok er udløbet - men Vicmarc og andres rillede kæber er ikke kopier af Strongholds, og virker ikke helt på samme måde.

Jeg har dog ingen erfaring med dem og kan hverken sige godt eller ondt om dem.

Min eneste ganske konkrete observation ved diverse træf har været at hvis tappen til en svalehale patron ikke passer ret nøjagtigt i form og diameter, holder den ikke ordentligt fast. Det gælder hvad enten kæberne spænder udvendigt eller indvendigt på emnet.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2016, 15:25 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 jan 2010, 22:58
Indlæg: 596
Geografisk sted: Fredericia
For lige at bringe lidt balance ind vil jeg sige at jeg har både oneway og vicmarc (oneway i flere år før jeg fik vicmarc)
Og jeg må sige at jeg foretrækker svalehalekæber frem for rillede. Men det er vist et evigt diskussionsemne på alle drejeforaer.

PS selve patronerne synes jeg er lige gode.

_________________
Mvh Torben K
Pinterest


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2016, 19:00 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Jeg er enig med dig Torben!
Kender ikke oneway, men er udmærket tilfreds med Vicmarcs svalehalekæber, har aldrig haft problemer bare recessen er drejet lidt skrå så den passer i hældning til svalehalerne, så gør det ikke noget om diameteren er større end idealmålet, har kun prøvet 1 gang at recessen knækkede og det var på grund af et megahug, jeg holdt åbenbart så godt fat i jernet (forresten et Oneway jern) at træet måtte give sig!
Jeg har aldrig brugt Vicmarcs lange rillede kæber.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 okt 2016, 23:04 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 13 maj 2015, 13:14
Indlæg: 35
Geografisk sted: Sandved
Jeg var en tur forbi Jesper og kigge på den fine samling han har, tak for det, bekvemt at kunne det indenfor 5 min ;)
Kan godt lide at Oneway's bøsning gør at spændepatronen ikke hænger langt ude.
Men som Jesper siger er der nok ikke så mange brugte Stronghold i omløb, så chancen for en brugthandel er lille.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 okt 2016, 06:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Jeg tror vi må differentiere mellem originale Oneway Stronghold/Talon, originale Vicmarc Patroner og de mange forskellige kopier af Vicmarcs design. En af årsagerne til at der er mange flere svalehalepatroner i brug er nok at Vicmarcs design er kopieret vidt og bredt til lavere priser, hvorimod der ikke er nogen Stronghold kopier så vidt jeg ved.

Prisforskellen mellem Oneway og Vicmarc er ikke så stor., men kopivarer kan nok købes til omkring det halve af en original Vicmarc. Hvis vi nu glemmer kæbefaconen lidt, så er der forskelle i konstruktionen mellem Oneway og Vicmarc. Oneways spændenøgle er selve spidshjulet og kronhjulet er åbent bagtil, så der kan komme slibestøv ind i det. Vicmarcs har spidshjulet indbygget og er lukket bagtil. Nøglen er en firkantnøgle, som er meget nem at bruge. Jeg kan godt lide idéen med den firkantede nøgle og det lukkede gear, men må sige at det åbne gear på mine Oneway har ikke været noget problem.

Den store forskel er formen på kæberne, hvor Stronghold kæber ikke er cylindriske, og holder fast på emnet over en meget større flade end en svalehale som ikke nøjagtig passer til tappen. Det er nemmere at se konstruktionen her end at prøve at beskrive den:

https://www.youtube.com/watch?v=S8kh7pM5Nks

Det funker bare - og det er ikke så vigtigt at få diameteren på tappen "rigtig".

Torben, du skriver at du foretrækker din Vicmarc. Det ville være meget interessant at høre hvorfor?

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 okt 2016, 08:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Nøglerne til Vicmarc er en sekskantnøgler i mm-standardstørrelser.
Enkelte af kopierne har firkantnøgler.

1:1-kopier af Vicmarc kan fås til omkring halv pris.
Kæber til Vicmarc er ikke patenterede og kan fås i kopiudgaver, så selv om man foretrækker original patron, kan man købe sjældnere anvendte kæber til halv pris.

For dem af os, der har drejevenner i nærheden, er det en oplagt fordel at have samme mærke patron som vennerne/medlemmerne af foreningen, så man kan låne kæber af hinanden.

Heller ikke jeg har hørt om nogen, der har haft problemer med Oneways åbne bagside.

Både Oneway, Vicmarc, Nova og Axminster kan påregnes at holde i mange, mange år.

Ved brug af svalehaler må man første gang påregne et arbejde på ca. 10 minutter for at lære at at spænde emnet rigtigt op, og der er et mindre spillerum for korrekt diameter - ellers kan jeg ikke hidse mig op over forskellen på Oneway i f.t. de andre mærkevarer.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 okt 2016, 09:15 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Som jeg har beskrevet før, når vi har været inde på emnet, er mine erfaringer fra skolen, hvor vi har/havde 14 Nova patroner - halvdelen "gamle" med krog og pind til at spænde, og den anden halvdel "nye", hvor der spændes med en nøgle.
Problemet er, at de "gamle" bliver slidt i hullerne i patronen og pindene bliver slidt, så de ikke nødvendigvis passer perfekt sammen mere. De "nye" bliver slidt i den dims med hullet, som værktøjet skal ind i - og de er noget besværlige at skifte (uagtet, at der også er forskel på den gevindplade, som sidder i patronen og dermed også afstanden melllem gevindrillerne på undersiden af kæberne - møjbesværligt)
Min egen OneWay har- som Vicmarcs - åben bagside, hvilket gør den nem at blæse fri for støv og en nøgle direkte på et tandhjul. Her er der - efter min mening - ikke så stor risiko for slidskader.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team