www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 aug 2026, 06:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Hej trænørder, jeg skal lige som det første sige, at mine evner inden for træ begrænser sig til hulebygning i børnehavnen og kløvning af træ til brændeovnen. Men jeg håber stadig, at I vil tage imod mig her.

MEN jeg arbejder med læder og det er også derfor jeg søger en trædrejer i eller nær København, som har lyst til at dreje et par stykker træ til at polere kanterne på læder, som jeg kan sætte i min slibemaskine (lige nu en gammel KEF, men jeg har lige bestilt en Proxxon med variabel hastighed) og det vil jeg selvfølgelig gerne betale for eller bytte med læder eller hvordan I plejer at gøre tingene her.

Jeg har ikke den store kendskab til træsorter, så der er jeg egentlig meget åben over for forslag, dog har jeg en ret klar idé om, hvordan de skal se ud eller rettere hvordan de skal fungere. Så skriv enten her i tråd eller send en besked.

Billede

De findes allerede og kan se ud som på billedet, men jeg synes ikke, at de er optimale. Jeg vil hellere have, at rillerne er en anelse dybere og mere flade, hvor de på billedet er rundede.

Venligst, Simon

*Jeg håber, at jeg har lavet tråden i det rigtige kategori. Ellers må en moderator selvfølgelig gerne flytte tråden*

spånbunke

Geografisk sted: Skovlunde
Velkommen til.

Se, nu arbejder jeg ikke så meget i læder, så jeg kan ikke lige gennemskue, hvor store de afbillede værktøjer er.

Så kan du ikke lige måle diameteren på metaltappen og længe og diameter på træ stykket? En skitse måske??

Og hvordan virker værktøjet egentlig?? Er det noget med at vokse kanterne??

Ny bruger

Erlinger skrev:
Velkommen til.

Se, nu arbejder jeg ikke så meget i læder, så jeg kan ikke lige gennemskue, hvor store de afbillede værktøjer er.

Så kan du ikke lige måle diameteren på metaltappen og længe og diameter på træ stykket? En skitse måske??

Og hvordan virker værktøjet egentlig?? Er det noget med at vokse kanterne??

Hej Erlinger, man bruger sådan en fidus til at polere kanterne på læder. Eksempelvis med bivoks, perlelim, tragacanth, arabica gummi eller andre materialer. Først sliber man kanten mens den er våd, så påfører man et af de førnævnte materialer og polerer. Friktionen gør, at fibrene på kanten samles og bliver skinnende og sammenhængende - næsten glasagtig. Lige nu har jeg nogle tilsvarede polertræ til at sætte i Dremlen. Det fungerer fint, men det ville hjælpe at have begge hænder til rådighed.

Jeg har ikke lige en færdig skitse, men det kan jeg sikkert godt fremtrylle. Og det er ikke nødvendigt, at den har en tap, hvis det er muligt (og her er det, at mine kundskaber løber ud) kunne man muligvis også sætte den på spindlen på polermaskinen.

Træstykkets længde er underordnet. Dog vil jeg gerne have, at den har riller, der er 2, 3, 4, 5, 6, 9 og 12mm brede.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]