www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 21 aug 2026, 01:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Horbelev Falster
hej sad og læste det på nettet at ikea den arbejdslampe som alle drejebutikker tager over 300kr for og ikea har den til 79kr.
http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/50163202/
så jeg tager sku nok afsted her en af dagene hvis der er nogen her fra omegnen som skal have en med er det bare at sige til
mvh
robert

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Den svarer til en 15W pære. Er det nok? Hvordan mon den har det med farver - det plejer at være et problem med den type pærer.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Jeg har købt 15 til skolens drejeværksted, og hver elev har drejet en fyrretræsrundel til erstatning for den medfølgende i støbejern. Så har vi kunnet montere en kraftig magnet (fra pc-harddisck ), og nu har vi en god, flytbar lampe ved hver drejebænk.
Nils Frederiksen
www.nf-woodcraft.dk

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: ebeltoft
Jeg købte 2 af modellen tived, så vidt jeg kan se er det ikke helt den samme pære der sidder i.
tived giver et godt lys og sidder ikke ivejen, da der ikke er en ret stor reflektor på, de giver et rent klart lys (varmhvid) der ikke forvansker farverne, såvidt jeg husker er det 2watt ledpærer der sidder i og de giver rigeligt med lys til arbejdet.
de var på tilbud da jeg købte, pris lidt under 200 kr. pr. stk.

prøv at se dem med lys i inden du køber, jeg mener at have set at bauhaus har nogle der ligner til lavere pris end ikea, men det var med kold hvid lys.

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
ErlingSj skrev:
Den svarer til en 15W pære. Er det nok? Hvordan mon den har det med farver - det plejer at være et problem med den type pærer.

LED lys er rigtig gode til farve. De er lidt længere væk fra det gule spektrum end de gamle glødepærer. Den viste er lidt for lille, og jeg kunne ikke finde et sted at stille den ved drejebænken. men den virker fint ved båndsaven.

Vedhæftet fil:
Båndsavlys.jpg

Jeg valgte en anden lampe fra IKEA - en standerlampe med en 4W spot pære. 120 kr. for lampen og 49 for pæren. Desværre er lampen ikke længere i deres sortiment, med de har en tilsvarende bordlampe hvis du har et sted at stille den ved bænken.

Vedhæftet fil:
Drejebænklys1.jpg

Vedhæftet fil:
Drejebænklys2.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Ny bruger

Geografisk sted: Viborg
Jeg har lavet samme model, som Niels skriver om. Det var med inspiration fra Alan Stratton fra "As Wood turns" - http://www.youtube.com/watch?v=yCuXq8tCvtg

Det fungerer perfekt og der er pænt output fra lampen. Det er skønt, at kunne dreje den ind i alle kringelkroge for at se efter evt. fejl.
LED lyskilder er IKKE gode til at gengive farver og man bør ikke vurdere sit emnes farve under LED'er. Ra værdien, som siger noget om lyskildens indhold/emission af bølgelængder i det synlige spektre, ligger normalt under 80 for LED - en glødepære har en Ra værdi på 95 eller derover.

Lav den - det er et sjovt lille projekt til små penge og man har meget glæde af den bagefter.

Mvh
Thomas J

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg har brugt sådan en i årevis. Lige siden jeg beundrede Rasmus's eksemplar, lavet som Nils siger med træfod og harddiskmagnet.
Rasmus gav mig sin, da jeg udtrykte min beundring for den. Fin fyr!
Den døde igår, da jeg for første gang i et års tid fyrede op for bænken, så jeg må en tur i IKEA.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]