www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 13 maj 2024, 23:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Nybegynder
Indlæg: 05 jul 2009, 21:36 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 22 feb 2009, 02:32
Indlæg: 182
Geografisk sted: Ålsbo,Fyn
Hej
Jeg har lige købt et par klinger og noget træ, så er det at jeg vil spørge hvordan kommer jeg igang .

Hvordan borer jeg så dybt et hul med den lille diameter ? de små bor jeg har i 4 mm er kun ca. 5 cm lange og det er jo ikke dybt nok.

Hvor stort skal træet være før jeg begynder at slibe det til ?

Limer man klingen ind i træet før slibning ?

Jeg har nok flere spørsmål når jeg kommer længere hen i forløbet.

Her er billeder af klinge og træ.

På forhånd tak

Keld Olesen


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Hilsen
Keld Rosengren Olesen

http://www.kniplepinden.dk/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jul 2009, 00:07 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 feb 2008, 12:50
Indlæg: 621
Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Keld.
Du glemte at købe en bog ;)
Da jeg skulle bygge min første kniv, købte jeg Mikael Hansens bog der kort og godt hedder: Knivbygning. Den er ikke særligt dyr, den henvender sig til begyndere og den er skrevet på en måde så selv jeg kan forstå hvad han mener :D

_________________
Hilsener Bent K
"Der er altid noget inde i et stykke træ - det skal bare findes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jul 2009, 00:22 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 22 feb 2009, 02:32
Indlæg: 182
Geografisk sted: Ålsbo,Fyn
Hej Bent

Ja den må jeg se at få købt. Jeg købte klingerne i Tyskland og alle bøgerne var (selvfølgelig) på Tysk jeg kan tale tysk men er ikke ret god til at læse det.

Tak for rådet.

Keld

_________________
Hilsen
Keld Rosengren Olesen

http://www.kniplepinden.dk/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jul 2009, 08:45 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2009, 11:04
Indlæg: 1595
Geografisk sted: Hvidovre
Jeg har oftest delt/flækket skæftet i 2 stykker og nedfældet klingeskaftet i den ene halvdel og limer det hele sammen igen med epoxy af værste skuffe.
Det holder og man ved hvor klingen er.
Det skal lige understreges at jeg laver stort set kun snitteknive til dagligt brug og ikke de der utroligt smukke knive man ser på udstillinger og hjemmesider.

Værktøjsknive kan også gøres smukke men det er uden for mit temperament at pynte for sjov.

En utålmodig tjmand

_________________
Den der altid overvejer det næste skridt lever livet på et ben.

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jul 2009, 09:42 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,

En simpel måde at sætte klingen godt fast i fæstet med er, at bruge en, f.eks 8 mm bøgedyvelstang som så flækkes delvist - svarende til længden at stangen som skal limes ind i fæstet. lad et stykke på ca. 1 -2 cm forblive hel i enden, og lav udskæringen svarende til tykkelsen af stangen, så den glider let i pasningen når man samler det hele.

Da sådan en dyvel afviger i farve fra selve fæstet, laver jeg normalt en "forholk" i horn/træ/messing - eller hvad der nu syntes pænt til netop den kniv, og så bliver det hele limet sammen med en Epoxylim eller en PU-lim.

På den måde kan man tildanne hele fæstet uden at bekymre sig om limfuger etc, men kan enda lave fæster på tværs af vækstretningen, da dyvlen- sammen med stangen sørger for at den mekaniske styrke er ok.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jul 2009, 15:12 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2009, 12:59
Indlæg: 849
Geografisk sted: Roskilde
Hej Keld
Michael Hansen har lavet 2 bøger om knive. Den senest hedder 'Den store knivbog' . Begge bøger er rigtig god.
Jeg tror jeg har noget løs papir (beskrivelse) til at ligge med en rigtig god beskrivelse af at lave knive som jeg selv har brugt i undervisning. Send mig en mail med din adresse så sender jeg dem til dig,
:D :D :D

_________________
Stuart Harvey

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jul 2009, 19:09 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 22 feb 2009, 02:32
Indlæg: 182
Geografisk sted: Ålsbo,Fyn
Hej
Tak for ideerne , jeg kan se at der er ligeså mange måder at lave skæfter på som der er at dreje en skål.
Jeg har lånt de to bøger ar Michael Hansen på biblioteket i dag og så er det bare om at komme igang.

Skotteknive : min mail er rosengren@chicks.dk jeg er altid åben for at lære noget nyt, jeg har arbejdet i 20 år som murer både i Danmark, Norge; Sverige og Tyakland og der er altid noget at nyt lære lige meget hvor gamle vi bliver. Derfor vil jeg prøve at lave knive , jeg har drejet i ca. 5 år.

Keld

_________________
Hilsen
Keld Rosengren Olesen

http://www.kniplepinden.dk/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jul 2009, 22:05 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2008, 21:25
Indlæg: 147
Geografisk sted: Østhimmerland
Som du selv har opdaget er der flere fremgangsmåder at skæfte et knivblad på.
Nu kan jeg se at det er et stykke Snakewood du har fået fat på. Hvis det er stort nok kan du bore to fire mm. huller tæt op ad hinanden og så med en stiksavsklinge på er skæfte save mellemrummet væk. Hvis du ikke vil have en endeholk kan du korte tangen på bladet af, det smalle stykke.
Træstykket skal helst være over 25 mm. tyk og ca 35 mm. bred længden afpasser du jo efter din hånds størrelse.

Du skal have fat på noget forskelligt værktøj for at komme igang.
Du kan købe lange bor i de diametere du skal bruge. 2,5-3,0-3,5-4,0-5,0 de er u-undværlige en stiksavsklinge der er limet på et skæfte helst så lang som mulig 6-7 cm
Små nøglefile til at file en gennemboring i et forstykke (frontholk)

Du kan købe alle de forkellige værktøjer her, samt alt handet hvad du får brug for i hele prosessen: http://hanghoi.dk/default.asp?lang=dk
____________
Hatmand


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team