www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 jul 2026, 08:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: forholk
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Hej alle I knivmagere!

Jeg har et spørgsmål til jer.

Når jeg ser jeres flotte knive, så er de næsten alle sammen lavet med en forholk, som går jævnt over i knivsæggen. Som jeg husker det fra drengeårene, så skulle forholken være med til at undgå, at ens fingre uhindret kunne glide ud over æggen.
Da jeg var 11 år fik jeg to dolke i julegave. Den ene var en"rigtig" spejderdolk med en stor tværgående holk af metal (den blev jeg rigtig glad for), mens den anden var mere lig det, som jeg ser på jeres knive.

Mit spørgsmål er så, hvorfor laver man det i grunden sådan? og hvorfor laver man ikke bare en lille af en udviddelse af skæftet ved forholken?

Tænk engang: den dolk gik jeg med bl.a. når jeg var i skole og lærereren lånte den til at spidse blyanter med!!- tja, tiderne har ændret sig.

Titel: Re: forholk
moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Jeg tror det der med den store forholk, er noget der stammer fra krigsvåben, og som af en eller anden grund er brugt på diverse knive. Jeg kan se der er sådan en anordning på bajonetter, men det er jo også et stikvåben.
Der er vist ikke nogen af os der har brug for at stikke så hårdt med en spejderkniv/jagtkniv eller eller en hvilken som helst anden kniv. Min egen jagtdolk har ikke sådan en stor forholk, og jeg kan da stikke et rådyr i nakken der skal aflives/anfanges, uden hånden glider ud på bladet.

Ja, hvis vores børn nu om dage slæbte en dolk med i skole, ville det ende med politi, sociale myndigheder og jeg ved ikke hvad. Ikke fordi de skal gå med kniv, men det giver da stof til eftertanke.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Hej Kaj
Det er et godt spørgelmål. Den har jeg fået mange gang men hensyn til mine knive.
Den type kniv du snakker om, "Dolken" som jeg ser ofte på de engelske forum jeg også er medlem af kalder de "Bushcraft".
De er ofte brugt ud i skoven og på vilmarken (her kommer din unge dag i spyderne ind i billedet) ;)
Knivene er som regel også fuldtang blade. Dem kan man slå på med hammre, økse osv og lave brænde af. Ret brutalt men de holder til det. De scandinaviske former på knivene der ikke har noget til at beskytte fingrene, vil jeg ikke brug til så brutalt arbejde selvom de kan tåle meget. Bladene er også stiktang så skæftet vil også gå i stykker kvis den bliver slået på...
Formen på de Scandi knive falder helt naturligt ind i hånden fordi de er formet til at ligge ind i hånden. De er tykkere i mitdten hvor den ligger i hånden. Derfor kan den ikke glide frem, selvom man vender den på hovedet under brug.
Dolke er næsten altid flad i siderne og efter min mening kan hånden glide frem hvis der ikke er nogen beskyttelse.
Nå....... men det var mine erfaringer og mening og frontholke og jeg håber der hjælper.

Stuart

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"

spånbunke

Geografisk sted: Kalundborg
Det er rigtigt som Stuart skriver, men der er en detalje, der også er vigtig: skeden er lettere at lave fin uden den javert på kniven, der alligevel er bedst egnet til stikvåben...
I øvrigt er det væsentligt nemmere at komme til at snitte med kniven, hvor der er flest kræfter - og det er tæt ved skæftet.

Det passer i øvrigt mig vældigt at lave fredelige knive, hvor udtrykket ikke lægger op til vold(somheder)

Med venlig hilsen

Mikael

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Faktisk har forholken ingen betydning for knivens anvendelse som våben.
Det er kun på længere stikvåben, hvor klingen anvendes til at parere angreb med.
Der er det en fordel, men absolut ikke en nødvendighed, at have en bred forholk eller en parerplade som sørger for at modstanderens klinge ikke ender i ens egen hånd.
En person, som er trænet i brug af kniv i kamp, vil ikke anvende den til at parere med, men parere eventuelle angreb på modstanderen istedet for på hans våben.
Så ødelægger man heller ikke æggen på sin kniv.

Den store forholk på bajonetter, altså " Rigtige" bajonetter, beregnet til at sætte på en karabin, er ofte en del af anordningen, som låser bajonetten fast på karabinen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Tak for jeres bemærkninger. De falder ikke udenfor, hvad jeg havde forventet. Og dog - jeg havde ikke regnet med, at mit indlæg skulle føre til noget om krigsvåben, men sådan er der jo så meget.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Fra den mere civile side, så lærte mig chef (i en fiskeforretning) mig en gang at sætte stor pris
på forholk/"parerplade" på knive.
Vi skar "friske torsk" op i hundreder af kilo til nytår og som I sikkert kan læse mellem linjerne,
så var de friskOPTØEDE og ikke friskFANGEDE. Og da de skulle give sig ud for at være friske i køledisken,
så skulle de skæres op i mens de stadig var halvfrosne. Det samme var så éns hænder.
Og nok var bossen en platugle, men han lærte mig kun at bruge knive med "parerplade" fordi
stærkt forfrosne fingre meget let glider på en smattet kniv, når der skal trykkes igennem med kniven.
...og blod ses meget på lyst fiskekød...

VH,
Lars

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]