hej,
Tak for den flotte gennemgang Michael. når du beskriver tingene på den måde, kan selv jeg forstå ideen med de "overordende" designideer, men, jeg har nok altid været lidt "ved siden af" og syntes det er sjovest at lave nogle ting som - måske - rammer lidt ved siden af.
Knivfæstet er direkte lavet til at skulle afsluttes med en træskede. jeg har aldrig lavet noget i læder - som bare kommer i nærheden af noget fornuftigt, og jeg har enda siddet og fulgt dine anvisninger i din bog, næsten pedanstisk.
Grunden til at knivbladets retning ikke følger ryggen er netop at den skal kunne danne en "bue" når den sættes i en træskede. Du har helt ret i at det vil være en større opgave at lave en læderskede til den, men måske der er en af jer knivgutter som måske syntes at ville være en udfordring.

Jeg vil gerne donerer kniven til forum, så der måske kunne komme en krone eller 2 til driften også.
Så hvis der er nogen derude som syntes det samme, giv et bud. Lad os sige at budmulighederne lukkes den 10 januar kl. 12.00. Højeste bud vinder, og når Rasmus bekræfter at der er gået en sum ind på forumkontoen, sender jeg kniven, og, hvis der er en dygtig lædermand som så har lavet en læderskede - ja, så bliver der 2 skeder til den, en i træ og en i læder.
jeg vil nok mene at minimumsprisen bør være kr. 500,00. Hvis de 500,oo kr ikke nås, trækkes tilbudet tilbage.
vedr. H-olie: netop den - meget frønnede Elm som er brugt her, og som er imprægneret, er blevet pudset til k 400 og derefter poleret direkte på den imprægnerede overflade. dermed bliver overfladen en smule "sandblæst", på grund af træets porøsitet, men overfladen bliver totalt glat og "ren" uden ridser. Dog skal der stadig påføres en - til 2 gange H-olie i tynde lag, som, når de er udhærdet bliver poleret op på en ren- og blød polerskive.
Oksebensdyvlerne er skam sat helt præcist hvor jeg gerne ville have dem (i det mindste på den ene side

)
Men: De polerskiver laver efter min mening et så fint job, at det ikke er nødvendigt at bruge pudsepapir/våd/tør ect. ud over de k. 400 som jeg nu har brugt på nogle forskellige knive.
Bjørn B må kunne skaffe de polerskiver vil jeg tro, og du kan sagtens sætte dem direkte på din skive med velkobacking.
En gevaldig stor tak for en god gennemgang, det sådan noget alle kan lære noget af.lad os få noget mere af det.