www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 13:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Vil gerne lige vise at det kan lade sig gøre at få en gevaldig høj glans på et stykke særdeles kedeligt - frønnet stykke Bøgetræ.
(Frønnet Bøg er noget af det "kedeligste" - rent farvemæssigt, man kan tænke sig (tror jeg), så den ser da ikke så ringe ud endda)

Bøgetræet blev imprægneret med vacuum og en polymer som , da den var gennemhærdet, gav træet den nødvendige styrke til at kunne bruges som fæste på en kniv.

Fæstet blev pudset op til K400, og har så efterfølgende fået 2 x H-olie. Olien fik lov til at hærde et par dage, og her til morgen blev den så poleret op med Slipol og Slipoline. Til sidst er den så blevet poleret på en ren - tør polerskive, og der er ikke brugt vox eller andre polermidler. Det hele er opnået med H-olien alene, og det betyder så at man derved har et fæste med en meget høj resistens mod vand og skidt, og hvad sådan en kniv eller kan blive udsat for. Bliver den for snavset, vasker man den af og tørrer af - ligesom efter opvasken. Man skal selvfølgelig ikke smide den i en opvaskemaskine ;)

Netop fordi træet ikke er imprægneret med acryl og lignende, samt at den kun har fået to tynde lag H-olie, fremstår træet som træ, ikke som plastik.

PS: Man kan, i princippet anvende metoden på de fleste tættere træsorter. Dv.s at hvis man starter med en gang sanding sealer, og pudser den til K400, og slutter af med BjørnB's grøn og hvid polerskiver, så er overfladen på de fleste drejede emner klar til at få påført H-olie :

!: Påfør H-olien med en klud mens bænken kører langsomt rundt.
Når overfladen er helt dækket, sættes farten så højt op på bænken som træet/balancen tillader, og H-olien poleres
håndvarm.
2: Påfør umiddelbart en gang H-olie mere, (ved små omdrejninger) - sæt farten op igen og færdigpoler til håndvarm.

3: Tag emnet at bænken og lad olien hærde i 24 timer, hvorefter man - hvis det ønskes, polerer en extra gang, men det burde ikke være nødvendigt, ligesom det heller ikke burde være nødvendigt at påføre polervox - friction polish etc.

4: Hvis man ønsker disideret HØJGLANS d.v.s at det er overfladen som skinner, ikke så meget træets reflektion, kan man bruge Slipol og Slipoline til at lave overfladen "Højglans polerbar" og så færdig polerer på en hurtiggående - helt ren polerskive.

God fornøjelse, og fortæl lige alle os andre her på forum hvad dine erfaringer bliver. :) :) :lol:

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Hej Bjørn
Det ser godt ud. Super finish.

Jeg har også lavet en knive af samme træ som dig hvor du har behandlet det ;-)

Billeder kommer en af dagene.
Jeg syndes nemlig ikke det er kedlig træ:-)

Stuart

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kedeligt er måske ikke det rigtige ord, men jeg kan nu så godt lidt alle de træsorter hvor der er mulighed for at finde den store "palet" af farver, og det kan jo godt knibe i Bøgetræ, men omvendt, hvis man render ind i et stykke med masser af rødkerne, hvidblende etc, så kommer de skønne farver jo også frem der. :) :)

spånbunke

Geografisk sted: Kalundborg
Hej Bjørn
Fine kniv, du har lavet. Dit forarbejde har gjort kniven lækker - jeg tror ikke olien er det altafgørende. Det er vigtigt at olien hærder og at du efterpolerer.
Fiks ide med det tre sorte pletter - så er man ikke i tvivl om at træet har stået på Christiania :-D

Så glæder jeg mig til at se en skede.

Med venlig hilsen

Mikael

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Michael,

tak for de pæne ord, men, olien betyder en del mere end man umiddelbart skulle tro, først og fremmest med hensyn til resistens mod vand og skidt, men også i forhold til hvad man kan opnå i forhold til transparans - og dermed glans, men også i forhold til "befugtning" af træet - og dermed hvordan man får træets naturlige farvepigmenter aktiveret.

På toppen af det hele er det jo - et eller andet sted også vigtigt at man faktisk kan bruge kniven, og ikke skal behandle/vedligeholde den som et "kunstværk". ;)

Skeden kommer på et tidspunkt, men den bliver lavet i træ, en dag når jeg finder et stykke frønnet Bøg, som kan imprægneres så farverne/texturen kommer til at passe.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]