www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 14:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Bugåbner
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: 8670 Låsby
På opfordring af Stuart følger der så her lidt knivmageri.
Vi må så stramme ballerne sammen og yde vores yderste så vi kan leve op til den fine standard fra Stuarts hånd.
En fra "Hundeholdet" har bestilt en opsprætter der kan klare lidt rådyr mv. Så dette projekt har jeg så kastet mig over og igen må man konstatere
at det har med at gribe om sig. Det der startede med en enkelt bugåbner er nu 2 bugåbnere (jo der var skam en anden hundemand der da også godt ........) og det ender sikkert med i alt 4 knive da man iflg. knivsmeden (Steen Nielsen, Norge) normalt leverer en bugåbner i et sæt med en almindelig kniv også. Og ja der er indkøbt yderligere klinger så der kan laves 2 sæt. Selve klingen er 87 mm lang, 23 mm høj og 4 mm bred. Så den kan sikkert også klare en elg hvis det skal være. Og til en kraftig klinge skal der være noget tilsvarende at gribe fat i. Så i snittekassen har jeg fundet et stykke grenadille som nu er flækket sammen med mellemlæg i tin. De normale skæftekloder var ikke helt store nok. Indtil videre må i nøjes med billeder af selve klingen samt rådelene opspændt i limfætteren. Bugåbneren er dog næsten færdig men oliebader i øjeblikket inden den sidste polering. Den almindelige kniv er også limet og grovskåret. Den er lavet i samme materialer med samme skæfteform dog i en lidt mindre størrelse der bedre passer da klingen er en anelse mindre end bugåbneren. Lige nu går overvejelserne på om der skal laves 2 seperate skeder eller man skal lave en form for dobbelt skede der kan holde begge knive.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

http://www.schroderbo.dk

Titel: Re: Bugåbner
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Hej Schroderbo
Det er en spænende projekt du er i gang med ;)
Selvom jeg snart har lavet 200 knive har det dog aldirig været som bugeåbner.
Det lyder meget godt med en dobbelt skæde, det glæder jeg mig til at se hvis du laver sådan en ;)
Det er altid inspirerende at se andres arbejde.

Glæder mig til at se flere billeder :D

Din hundevenner kan glæde sig.

Stuart

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"

spånbunke
Brugeravatar

Hej Stuart
Så er knivparret færdigt. Utroligt hvilket farvespil og hvilken forskel der kan være på 2 stykker fra den samme klods.
Den kommende ejer bliver taget med på råd mht valg af skede. Så må vi se hvad der kommer ud af det.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Kim
Meget flot arbejde og en super finish.
Hvad har du brugt af produkter for at få dem så fint ;) korn størrelse mm ;)

Det er nemlig vildt at fra den samme klods kan give så stort forskel. Begge meget lækkert

Glæder mig til at se skeden

Stuart

"No knife...... No life"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
schroderbo :
meget flot arbejde , jeg er også spændt på at se det færdige resultat.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Til lykke med det flotte resultat.
Men jeg er blevet nysgerrig - hvad er gredadille for noget? træ eller? :roll: :roll:
Og så synes jeg, at en bugåbner er en sjov fætter. Kan godt se, at den må være nyttig. Jeg går ikke på jagt mere, og har aldrig nedlagt nogen form for hjortedyr, men jeg følger med interesse, hvad min nevø opnår af jagtresultater.

spånbunke
Brugeravatar

Hej alle
Grenadille er træ, tæt og tungt fra Østafrika. Rimeligt hårdt men alligevel nemt at arbejde i.
Det lugter krydret når man sliber i det. Mht til opnåelse af finish/slibning osv er min fremgangsmåde næsten altid som følger.
Efter tilsavning laves den grove tilslibning på en 300 mm sliberondel der sættes i drejebænken. Med lidt øvelse kan man få skæftet næsten slebet
i færdig form uden de store kanter/grater. Dernæst kommer supersanderen i drejebænken med korn 150. Den tager det sidste grove rester. Resten er med håndkraft fra korn 120 til korn 1200. Mellem slibninger afrenser jeg tit med sprit. Dels for at få årene til at løfte sig men også for at se hvordan farvespillet skrider frem. Det sidste mere af nysgerrighed end af praktiske årsager.
Til slibningen bruger jeg en blanding af sandpapir, smergellærred og vandslibepapir dog uden vand. I enkelte tilfælde med en smule olie hvis træet er olieholdigt i forvejen. Så bader kniven i bogstavligst forstand en uges tid i vindruekerneolie. Den bliver dumpet ned i et stort rødbedeglas og ligger så der og trækker. Grenadille suger ikke meget men tager ikke skade af at bade for længe. Så en god uges tid medmindre materialet er ben, horn, eller stabiliseret materiale der ikke er modtagelig overfor olie. Så dryptørrer det hele nogle dage ved stuetemperatur. Der poleres/slibes herefter med polerskive på drejebænken med hvid slibemasse- det plejer at tage de sidste ridser helt. Til sidst får det en gang kanaubavoks. Nogen gange poleres efter med en ren og meget blød polerskive. Der er egentlig ikke så meget hokus pokus og hemmelige opskrifter. Det handler om at have den rette mængde talmodighed og være omhyggelig med slibningen og komme over hele skæfet med hver korn størrelse. Og så ikke for store spring imellem kornstørrelserne. Min rækkefølge er 120 - 150 - 180 - 320 - 400 - 495 - 600 - 800 - 1000 - 1200.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Kim,

Fin beskrivelse, men, vær opmærksom på at Vindruekerneolien IKKE er Hærdende, hvorfor den behandling for altid vil sikre at olien - i næsten flydende form, afhængigt af temperatur (en varm hånd er f.eks nok) kan få Canaubervoxen til at "flytte sig". Desuden kan der, under uheldige omstændigherer opstå "revner" i voxoverfladen, hvorfor bakterier kan trænge ind til Vindruekerneolien - og så er der bare serveret for bakterierne, som vil holde festmåltid, men sortfarvning og andre - ikke ønskede effekter i træet til følge ( porrøsitet over tid f.eks).

Du kunne jo overveje at bruge en hærdende olie til at "mætte" træet, inden du påfører Canaubervoxen.

Ideen med at dyppe træet en uges tid i en olie (hærdende) er ok, men, man skal bare huske at der så kan gå op til 1 måned eller to, inden olien er hærdet ud, og det er i realiteten nytteløst at påføre f.eks canaubervox før hærdningen er sket.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

Hej Bjørn
Man skal lære hver dag og denne side med bakterier etc er ny for mig.
Nu kan man jo altid diskutere for meget skidt/bakterier en kniv bliver udsat for men når man nu ved at Murphy's lov lever i bedste
velgående og "Hvad der kan gå galt går galt" eller omskrevet "Du behøver ikke opsøge skidtet/bakterierne de skal nok opsøge dig" kan man
jo ikke bare lade stå til. Så hvilken afsluttende behandling vil du anbefale.? Jeg er ikke meget for traditionel lakering men vil gerne kunne bevare så meget af den naturlige "træfornemmelse" som muligt. På den anden side ønsker jeg dog ikke at få de mange timers arbejde unødigt udsat. Jeg har noget Rustin's Danish Oil -. eller skal jeg over i din H-olie ???. Hvad ville den rigtige behandling af de 2 knive være på nuværende. Skal de afrenses inden ny slutbehandling eller evt slibes inden ?.Vilkle sætte pris på dine råd/anbefalinger da dit kendskab til træ og behandling af samme er ufatteligt støærre end mit.
mvh

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej,

Jeg tror nu ikke du behøver bekymre dig alt for meget om Murphy's lov i dette tilfælde, knivene er da for flotte til at blive beskidte og fyldt med bakterier. Skulle det alligevel ske på et tidspunkt, ville jeg nok vente med at efterbehandle til den tid kommer. ;)

Skulle du vælge at "omarbejde" knivskæfterne kommer du på et større arbejde, som indebærer at du skal helt ned til rent træ, og "forsejle" træet fra grunden af, og det vil da være synd med det flotte resultat du har opnået syntes jeg. helt ærligt, det ville være synd - og sandsynligvis til mere skade end gavn på nuværende tidspunkt. Modtageren af knivene vil garanteret være både glad og stolt af dem - de er bare flotte. :lol:

Generelt tager jeg snakken om "korrekt" træbehandling op med Stewart H i næste uge. Jeg vil gerne have hans erfaringer med inden evt. anbefalinger bliver givet "fri", der er jo (heldigvis) ligeså mange meninger som der findes knivmagere, ikk ;)

spånbunke
Brugeravatar

Hej Bjørn
Tak for respons.
Tror vi lader dem være som de er nu. Inden skeden bliver færdig går der jo også lidt tid hvilket hjælper på hærdningen.
God ide at trække på Stuart med +200 knive på bagen må man have en vis erfaring.
Glæder mig til at se jeres anbefalinger.
Og jo vi har vel alle vores meninger omkring behandlinger af skæfter. Kan forestille at i oplever det samme
med behandling af de flotte skåle der vises frem i dette forum. Og ja heldigvis er der forskellige meninger ellers blev det
godt nok temmeligt kedeligt hvis alle fulgte den samme opskrift.
nå nu mener hunden den skal ud og der er jo også en knivmesse i Horsens i dag klokken 11:00.
Tak for nu.

spånbunke
Brugeravatar

Hej igen.
Så er der syet dobbeltskede ud af et stykke læder.
Læderet er tykkere end den rårand jeg normalt ville benytte. Men jeg fandt det var nødvendigt for at opnå den nødvendige stivhed til ophænget så de ikke kommer til at "slaske".
Selve ophænget er måske ikke så fikst som normalt men det spiller ikke nogen praktisk rolle når først de er monteret på bæltet. Læderet er genne farvet med navsværte i farven Tan. Derefter er der påført flere lag (med pensel) navsværte i farven rødbrun samt enkelt lag (med pensel) i farven brun. Til sidst er der med klud blandet i brun skiftevis sort påført 2 tynde lag. Det giver det ønskede farvespil. Og så en gang læderfedt med efterfølgende let polering i hånden. Og så er sættet klart til at blive overdragt til den nye ejer der har købt hus/gård i det svenske med elgjagt. Så hvem ved om bugåbneren får sin debut i en elgtyr ?
mvh Kim

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Kim
Tillykke med et super flot stykke arbejde og at du har lavet dobbelt skæde fra et stykke læder er imponerende ;)

Respekt fra min side 8-)
Jeg elsker at se nye ideer som jeg ikke troede kun lade sig gøre.

Det kun være spændende at se bagsiden af skæden for at se hvordan syningen hænger sammen.

Glæder mig til at se mere fra dig Kim

Knivehilsner
Stuart ;)

"No knife...... No life"

spånbunke
Brugeravatar

Hej Stuart
Et hurtigt billede af bagsiden hvor man også tydeligt kan se at tykkere læder nemt kan give grovere syninger/samlingner. Personligt synes jeg ikke det gove look skæmmer tværtimod er det velvalgt til de "grove" klinger og måske det grove brug. Var forresten på knivudstilling i Horsens 23 okt og så nogle fine syninger af Jan Lykke og fik lidt tips med hjem hvordan de laves så det skal jeg prøve på den næste kniv. Og den gyselige baggrund ja det er såmen også en slags skede. Nemlig et softcover til hustruens Mac. Hilsen Kim

Bjerg af spåner

Geografisk sted: AARHUS
nu da du nævnte hvad korn du sliber op til bruger du så ikke ståluld?
da jeg lavede min gjorde jeg det med ståluld det giver en kæmpe forskel

du kunne jo prøve :D :D :D

slid, men vid at ting tager tid

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kim.... jeg syndes stadig at det er flot arbejede du har lavet og genialt fundet på.

Syningen...... ja det kun godt have været pænere, men under brug har det intet betydning.
Jeg lærer altid fra andre knivemagere og andre håndværker for at blive bedre.

Det er altid godt at få en snak med andre og få inspiration ligesom du fik i Horsens.

Nå... jeg må også se at blive lidt mere flitig og vis noget frem snart.

Stuart

"No knife...... No life"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jakob ;)

Hvornår er det man bruger ståluld.

Jeg har aldrig hørt om det før i knivmageriet.

Glæder mig til at hører mere

Stuart

"No knife...... No life"

Bjerg af spåner

lige efter man har pusset med korn 1200 det skal selføldig være det fine stål uld ved os gav det en kæmpe står forskel ved brug af stål uld fik det farver i træet meget mere frem :D
det skal være det fine stål uld man kan få ikke det meget grove...

prøv det og du vil se hvad jeg mener :D :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jakob. Tak for tipsen

Stuart

"No knife...... No life"

Bjerg af spåner

når/hvis du prøver det skrive lige til mig vil gerne vide om det er passer som jeg klart og tydligt husker :D :D

spånbunke
Brugeravatar

Hej igen
Jeg får gåsehud bare ved tanken om brug af ståluld.
Det skal ikke i nærheden af mine knive. Jeg vil antage at der altid vil aflejres stålrester i træet .- en tanke jeg ikke bryder mig om.
Men lad et par billeder tale for sig selv.
Jeg besøgte Bjørn A i sidste uge og fik en rundvisning i alkymistens hemmeligheder (eller måske nogle af dem).
Konstaterede ved selvsyn at der er "krummer" i den H olie. En skam at vejret ikke var med os for der kunne sagtens have været brugt mere tid.
Men havde jeg ventet længere var jeg måske blæst ned at broen eller blevet hængende på "djævleøen" - det blæste en stiv pelikan
og den ellers klippestabile skærgårdstraktor slog sig gevaldigt i tøjret indtil vi fik fodfæste på fyn. Men med fra Bjørn havde jeg H olie (tak Bjørn) og H pen olie.
Desuden en slibemåtte i stil med den der er vist nedenfor. Og den er fantastisk. Jeg havde også bugåbneren med til fremvisning hos Bjørn der straks mente vi skulle have gjort noget ved det skinnende plasticskær på skæfterne (fra vindruekærneolien) så de fik en tur af slibemåtten. Så lidt H olie og en tur på poleringsskiven. Utrolig hvor lidt behandling der skal til for at træets struktur træder frem uden det skinnende look. Der var farver, kontrast og glød. Så hjemme igen blev begge skæfter sleben med korn 180/320 så de var helt matte. Så i H pen oliebad en 20 minutter ca. derefter aftørring og tørring i en dags tid ved stue temperatur. Så blev de slebet med korn 400/600 og til sidst slibemåtten. Der er ikke slebet så meget som jeg normalt ville have gjort og der er ikke brugt korn 800 til 1200 som vanligt. Men resultatet taler for sig selv. Og slibemåtten er især god når den er blevet mættet af slibestøv. Et par dask over bordkanten og den er som ny. Se det er et rigtigt godt alternativ til ståluld. Til slut er der behandlet med 2 x H olie med mellemliggende polering. Knivene til venstre er som de ser ud efter den sidste behandling.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Godmorgen Kim

Billederne kun godt have været lidt større så vi kan se dem :oops:
Jeg brugt også BjørnA's Danish oil i forgårs og det ser rigtig godt ud ;) ;)

Stuart

"No knife...... No life"

spånbunke
Brugeravatar

Hej Stuart
Du har helt ret - de yder ikke fuld retfærdighed.
Får taget nogle nye billeder i dagslys.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Super Kim

Glæder mig

"No knife...... No life"

spånbunke
Brugeravatar

Go eftermiddag.
Så var der lige nogle nye billeder af knivene i dagslys.
Håber de er bedre end sidste forsøg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nu kan man jo rigtigt se al den flotte "vimmer" som er på bugåbenerens fæste. Texturen kommer flot op på dem begge, og så ligner det jo træ - ikke plastik. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Kim
Hold da op ;) Det ser meget meget flot ud.

Den ny ejer bliver helt sikker stolt af at få sådan en dejlig kniv :) :)

Jeg håber ikke der er nogen der har sagt til dig at det ligner plastik :oops:

Knivehilsner
Stuart

"No knife...... No life"

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]