hej Bjørn B.
Videnskabeligt er det nu ikke, bare et resultat af en forfærdelig masse nysgerrighed, samt en masse træstykker som af adskillige grunde røj direkte i brokkassen efter mine uvidenskabelige forsøg på at tørre dem i mikrobølgeovnen.
Så meget ved jeg da, at når man normalt tørrer træ i professionelle tørreovne, starter man altid op med at varme træet op i en fugtmættet atmosfære. dette bevirker at man derefter kan styre fugttransporten nogenlunde - der kommer s-- stadig revner.
den fugtmættede atmosfære kan man ikke skabe i en mikrobølgeovn, hvorfor fugttransporten starter i samme sekund temperaturen stiger - og så er det ligegyldigt om den er den sammen i midten af træet som på overfladen: Fugt forsvinder - træet kryber - revner opstår.
det er bl.a derfor at Anchorseal på deres hjemmeside netop viser en stak planker som skal i tørreovnen, som har fået en god endeforsegling - netop for at reducere revner i enderne.
For Stuarts vedkommende (og min egen) er det min erfaring netop at man f.eks til knivfæster må sørge for at stykkerne har en god "overlængde" netop for at kunne kunne fjerne evt. revner efter tørring i stedet for at miste hele stykket.
Fugtmålere: ja, der findes mange, også med sømspir som kan bankes langt ind i træet. dem har jeg selv brugt i mange år, men, jeg vil sgu ikke have spirhuller i mit knivfæstetræ, så jeg foretrækker selv at bruge tørre/vejemetoden (den er også meget mere nøjagtig).
Men bortset fra al dette: jeg bruger så at sige ikke mikroovnen mere, så hvis der er en håbeful(d) træmand/knivmand som vil igang med at tørre i en mikrobølgeovn, ja så kan min afhentes for 500,00 kr. Sammemlagt har den nok været i brug i 3 timer og fremstår som ny. (Fruen vil ikke have den ind i huset

)