www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 jul 2026, 09:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 146 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Jeg skal lige høre hvad tid I starter? er det lørdag morgen kl hvad? Vi vil kigge ind der, ifald nogen skal bruge noget sølv eller de klinger jeg har med.
Husk også lige at jeg har soveplads til to, en god seng og en madras på gulvet, det koster ikke noget. Vi bor vel omkring 20-30 min kørsel fra Kaj...

Hilsen Kathe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Joe
Jeg kigger forbi en formiddag og henter godterne.

Kathe
Det er mening vi starter kl 8 lørdag morgen. Jeg syndes ikke der er kommet nogen talbage meldinger ang. sølv eller klinger til dig. Jeg regner med dem der skal med sender dig en pb hvis de ønsker det.
Der er et par stykker jeg allerede har aftalt med hvad de skal have.

Stuart

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Hej Stuart,

Det regner jeg også med, og medmindre det er strengt nødvendigt, så kommer jeg altså først hen ad formiddagen...;-)

Jeg glæder mig til at se jer alle sammen, og så har jeg et forslag, vi er et par stykker der døjer med at huske navne, så ville det ikke være en ide om alle havde et lille navneskilt klistret på sig? Så kan man også idenficiere deltagerne på de billeder der selvfølgelig må komme...? Det ville være en stor hjælp for os svaghjerner..... ;)

Hilsen Kathe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kathe
Jeg har også tænkt det samme med navneskilt.
Jeg havde taget nogen klistermærker med hjem til det samme.

En super ide.
Jeg er også dårlig til navne

Stuart

"No knife...... No life"

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej deltagere i knivkursus og andre interesserede.

Jeg har aftalt med Stuart, at vi starter klokken 10.00 om formiddagen, af hensyn til dem der kommer kørende langvejs fra.

Kathe, du og din bedre halvdel er naturligvis velkomne, og jeg vil meget gerne se de knivklinger du tar' med.
Om der er nogen der er interesseret i sølv, ved jeg ikke. Bortset fra Stuart er vi alle nybegyndere med hensyn til knive, så det er måske lidt tidligt at begynde at tænke på indlæg af sølv ... men man kan selvfølgelig aldrig vide.

spånbunke

Geografisk sted: Kalundborg
Hej
Efter den lange debat om blankvåbentilladelse og færden med kniv, vil jeg lige gøre opmærksom på gårdagen lempelse, fortolkning mv. som fremgår af nedenstående citat, der er hentet fra Politiken.

DANMARK 23. JUN 2010 KL. 12.23
Spejdere og fiskere får lettere ved at gå med kniv

Rigsadvokaten lemper på fortolkningen af omstridt knivlov.
Spejdere, fiskere, håndværkere og andre får nu lov til at gøre, som de altid har gjort uden at få en bøde eller blive sendt i fængsel.
De vil ikke blive straffet, hvis de går rundt med en kniv på et offentligt sted, når de er på vej til spejderlejr, skal ud at fange fisk eller tager hjem fra arbejde.
Det gælder også de mennesker, der vover at tage kniv med under skovturen eller vandreturen, oplyser landets øverste anklager, Rigsadvokaten.

Politiet og anklagerne har store problemer
Folketingets omstridte knivlov volder politiet og anklagerne så mange problemer, at Rigsadvokaten netop har måttet lave en ny gennemgang af de mange situationer, hvor danskere går eller kører med kniv.

Fiskere, håndværkere og spejdere må godt lovligt »gøre ophold« undervejs med deres knive, »hvis dette ud fra en samlet vurdering af omstændighederne må anses for rimeligt«, hedder det.

Indkøbere slipper også for bøde
Rigsadvokaten har også tænkt på folk, der er på indkøb, og som har sikret sig en ny kniv til husholdningen.
De slipper for bøde og fængsel, selv om de lader kniven ligge i en taske eller i bilen, mens de foretager andre ærinder, lyder meldingen.
Men det vil altid være strafbart at have en kniv med til sportskampe, og det er også udgangspunktet, når en håndværker for eksempel går på restaurant og glemmer, at han har en arbejdskniv i lommen.

Straffen er enten bøde på 3.000 kroner eller fængsel i syv dage i førstegangstilfælde.

Folketingets regel om minimumstraf for at bære kniv har udløst stor debat. I principielle retssager i Højesteret i december idømte dommerne to unge mænd bøde i stedet for fængsel.

I 2008 bestemte de folkevalgte, at fængsel skulle være den altovervejende hovedregel. Men det var egentlig ikke det, de mente, har rigsadvokat Jørgen Steen Sørensen senere konkluderet.
I Weekendavisen har han skrevet, at forløbet viser, hvor vigtigt det er, at lovgivningen overlader »et pænt spillerum for den sunde fornuft til domstole og anklagemyndighed«.

Dermed skulle det være lidt lettere at færdes med knive i fornuftigt omfang. Problemet er at loven stadig gælder... nu har statsadvokaten blot fortolket loven lempeligere end politikerne har vedtaget. Det er interessant som borger at grave i det, men hvis man som knivmager graver i det, kan alt ske!!!

Med venlig hilsen

Mikael

moderator
Brugeravatar

Hej Mikael.

Der kom du mig i forkøbet.
Det er nu udemærket at man har lempet lidt på fortolkning af regler.
Gad vide om nogen af de personer der er dømt, nu får en smule oprejsning?

spånbunke

Hej Kaj

De der er dømt får ikke taget sagerne op igen. Jeg har været inde for at se på rigsadvokatens gennemgang af de mange tåbelige sager - og der er flere end der har være fremme i pressen - men ingen giver anledning til bemærkninger. Men det er klart at fortolkningen åbner for det der i denne sammenhæng ses for fornuft. Det vil sige at en kniv i en bil må være der, hvis man er på vej til og fra anerkendelsesværdige aktiviteter. Derfor skal man have en meget pausibel forklaring på hvorfor man har en kniv i bilen. Øv dig på en standard: jeg var på skraldepladsen med affaldssække sidst jeg var ude at køre. Jeg havde slået knude på sækkene, og skulle åbne dem. Og så må jeg have glemt kniven....

Det er jo den betjent der tager man/kniv, er bestemmer om sagen er en sag. Dermed bliver der noget standretmæssigt i denne fortolkning af loven, der kan virke noget tilfældig...

I øvrigt er den politiske dimension i sagen her også delikat: politikerne bestemmer noget - politiet fortolker efter loven - loven bliver upopulær - politiet laver fortolkningen om efter at have set i lovforarbejdet - uden at politikerne har ændret et komme i loven. Men resultater er at de sager der har været fremme kan gentages i nye sager, hvis politimanden i den konkrete situation vælger at fortolke efter den gamle praksis... Det er noget knyt!

Og så har jeg det i øvrigt sådan, at knivene ikke skal være i nattelivet, eller andre unødvendige steder når som helst. Derfor skal vi tænke os om. Det er ikke en ret at gå med kniv, omend man mange steder må gå med en tohåndsbetjent foldekniv...
Men der er noget helt galt i at øksen må være med i bilen. Uanset om man er på vej til og fra skoven. At man kan gå i enhver sportsforretning og købe en compoundbue med spidse pile. Det sidste uden våbentilladelse...

Nok for nu! Det er weekend. Jeg skal vist i haven, så ferien i næste uge kan holdes angt herfra med god samvittighed...

Med venlig hilsen

Mikael

moderator
Brugeravatar

Hej Mikael.

Jeg kan ikke være mere enig med dig.
Knive hører ikke hjemme i nattelivet. En der bliver taget med kniv på en eller anden bæverding, uanset hvad, burde smides i skyggen et par år.

Og jeg bryder mig heller ikke om at politiet fortolker lovgivningen. Vores politikere burde få ændret den lov i en fart.
Skærpe den på nogle områder, og lempe den på andre.

Men desværre er det jo nok sådan, at idioterne de vil stikke med kniv er totalt ligeglade.

Go' tur i haven.

spånbunke

Hej Kaj

Er det ikke lige lidt for meget: et år bag tremmer for en kniv i lommen?

I øvrigt sker langt de fleste knivoverfald i hjemmet - af folk der er nært relaterede. Tag ham torsken, der for en måneds tid siden skal halsen over på konen og deres to børn. Og så ikke havde modet til at slå sig selv ihjel. Forfærdeligt! Forfærdeligt! Men der kommer ingen stramninger af våben eller knivloven ud af det. Manden var uligevægtig...og det var almindelige knive... Han har (næsten) slået lige så mange ihjel som et af samfundets andre udskud: Lundin...

Store straffe er ikke nødvendigvis vejen i et overvejende fornuftigt samfund.Så en glemt kniv skal ikke give frihedsstraf. Giv ham samfundstjeneste. Put han i et konfliktråd. Lær ham at være husksom :-)

Årh, den skide have.....

Med venlig hilsen

Mikael

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har aftalt med B V Hansen idag at jeg tager alle materialer med sådan at han kan lave en kniv fra bunden og helt færdig :D
Dvs. Kling, skæftemateriale inkl. mellem indlæg, bagholk, frontholk og alt til at lave læder skeden med.
Rosengren har sagt at han har selv med.

HVIS jeg skal medbring til i andre skal jeg snarrest have det at vide da jeg skal have købt ind.

Jeres tilbagemelding skal være SENESTE torsdag den 1 juli så jeg kan få tingene hjem.

Send mig en PB, E-mail eller ring på min mobil (mellem kl 08.00- 22.00) ;)

Stuart

"No knife...... No life"

moderator
Brugeravatar

Stuart jeg har sendt dig en PB om mine ønsker.
Jeg vil gerne have råd og vejledning, og min kniv er nok sådan en god dolk, der kan bruges til
lidt af hvert. Klinge og kniv skal ikke være for lille.
Skæftetræ tror jeg selv jeg har, plus noget horn og lidt forskelligt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Kaj
Det er helt iorden, som jeg forstår på dig ;)
Jeg vil råde dig til at du skal have en kniv med en rimelig stor kling.
Jeg syndes en stor kling er omkring 10cm x 2.5cm og 3-4mm tyk. Det er stort efter mine erfaringer.
Op i den størrelse kan den bruges til næsten alt fra jagt til camping ferien når du sidder ved bålet ;)

Skal jeg skaffe sådan en til dig

Stuart

"No knife...... No life"

Senest rettet af Skotteknive 29 jun 2010, 07:04, rettet i alt 1 gang.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Hej Stuart

Jeg bor i nærheden af læderriet i Risskov og de har alt til knive - så jeg henter nødvendige ting dernede.
Er der noget jeg særligt skal huske at have med?

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Anders..........Når du er i læderiet kan du spørge Morten eller Bo. De kan hjælp dig. Sige at du kender mig.

Listen er for stort til at jeg kan skrive det hele ned. De to herrer ved alt om det og hjælper meget gerne. De er mega flink ;)

Stuart

"No knife...... No life"

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Super super. Tak for det. :D

Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

moderator
Brugeravatar

Hej Stuart.

Det er bare helt i orden ... sådan en klinge vil jeg gerne have.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Anders

Læderiet lukker her på fredag og tager på ferie i 14 dage.
Der er ikke langt fra Risskov over til dem så du skal nok kunne nå det ;) ;) ;) ;)

Stuart

"No knife...... No life"

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Stuart: Så har jeg været dernede - jeg har købt lidt af hvert så jeg håber jeg er nogenlunde dækket ind. Jeg har dog ikke købt for- og bagholk - jeg tror jeg gerne vil have det hele i træ.

Jeg skulle hilse dernede fra - ham du lige havde bestilt ved er ham jeg plejer at handle med - jeg ved ikke lige hvem af dem det er.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Anders
Det er super.
Det var Bo jeg handlet med idag.

Jeg har bestilt materialer for 5000,- idag. :o
Der går en masser af småting til sådan en weekend :)
Så jeg har masser af klinger og div. med så vi kan lave knive, skeder osv med nogen lækkert sager.

Glæder mig

Stuart

"No knife...... No life"

Bjerg af spåner

Geografisk sted: AARHUS
hey jeres det lyder spændene at i skal i gang med at lave knive
jeg har selv lavet 2 på en aften klub og syndes det lyder som i godt kunne bruge et råd eller 2 :D :D
for dem der ikke har prøvet det før kan jeg anbefale en klinge der hedder "frost" en hvor selve formen er lavet for en det er sådan min er lavet ( det er lidt letter )
ved ikke hvad lim i vil bruge men vi brugte epoxy(giftig men godt de voksen der hjalp mig sagde det skulle man)vi limede et pap ligdene stykke i mellem træet og jernet skulle holde bedre men det er jo kun en frost klinge de andre se man jo ikke noget jern i skaftet.. når ved ikke om i kan bruge det til noget... men nu biliderne.. :D

http://img534.imageshack.us/img534/6456/dsc03192m.jpg første knive/ skede er lavet af normalt lædder og blød gjort osv.. den anden er af rårand læder (man kan forme figuer og sådan noget i det den er bejste sort/ rød

http://img401.imageshack.us/img401/1184/dsc03193f.jpg først kniv er lavet af ibenholt og messing for plande (ville skinde når den bliver poleret) anden er lavet af aminioen træ eller sådan noget men for plade af elfenbenmarkata som giver en hel masse striber

http://img34.imageshack.us/img34/8361/d ... .jpg--bare set fra siden

http://img337.imageshack.us/img337/2640/dsc03198.jpg

håber virkligt i kan bruge det her til noget eller ved ikke og jeg bare har sagt noget lort :D :d :D held og lykke med at lave knive :D :D :D

blev nør til at upload på en anden side vores kamerra tager billider der fylder 2 mb :D :D :D

slid, men vid at ting tager tid

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Jakob
Tak fordi du deler dine erfaringer med os.
Det er nogen super flot knive du har lavet, jeg kan forstå hvis du er glad for dem. :)
Det er en god fornemelse at brug noget man selv har lavet. ;)

Her i weekenden bliver der mulighed for at lave fuldtang knive (som din Jakob) og smalltang knive hvor man selv kan have lidt mere indfluelse på den design der ønskes.

Både epoxy og fiberplader til mellem indlæg skal vi også brug i weekenden.

Knivehilsner

Stuart

"No knife...... No life"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Medkursister/knivemagere
Nu er det ved at være tid til vi skal samles her i weekenden hos Kaj for at lave knive.

Jeg glæder mig sindsyg meget til det og håber også at i gøre det. Det bliver rigtig hyggelig :D :D

Jeg har en bøn til jer........... om i selv kan tage noget papir, en blyant og en viskelæder med da det vil være en stor hjælp.
Vi skal tegn, klippe og klister den første halv time ;) ;) ;) ;)

Hvis der er nogen af jer der har en af følgende ting, må i også gerne tage dem med for at hjælpe processen lidt på lørdag.

Skruestik
Borestander
Tallerkensliber
Skruetvinger/quickgrip

Tage dem med i bilen. Det vil være en kæmpe hjælp :) :)

Stuart

"No knife...... No life"

Senest rettet af Skotteknive 05 jul 2010, 10:28, rettet i alt 1 gang.

moderator
Brugeravatar

Ja, tiden nærmer sig.
Jeg håber det bliver en hyggelig weekend.

Skrusetikken har jeg, både i stor og lille model.
Tallerkensliber ... hvis det kniber kan vi måske lave et eller andet på drejebænken.
Det værste er borestander/søjleboremaskine.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtfyn
Jeg har en lille søjleboremaskine (model Kina) som jeg sagtens kan smide bag i bilen. :)
Der er også et par spændetænger jeg tager med og jeg regner med at fylde en kasse med lidt småting fra værkstedet. ;)

Jeg glæder mig også... :!: :D :D :D

Brian V. Hansen
Det er bedre at sidde på kroen og tænke på kirken,
end at sidde i kirken og tænke på kroen…

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Brian

Det er rigtig fint ;) :)

Tak

Stuart

"No knife...... No life"

moderator
Brugeravatar

Hej Brian.

Alle tiders med boremaskinen. Så er der vist ved at være styr på det vi skal bruge.
Jeg håber at alle har fået adressen ... ellers må i sende mig en PB eller en mail.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
HEJ kaj er det tillat at kome og hilse på
hilsen allan

moderator
Brugeravatar

Hej Allan.
Anders har fortalt mig, at du gerne vil med som publikum ... du er velkommen.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
hVIS jeg når at blive rask (og dermed kommer) tager jeg min sliber med. tallerken og bælte, samt hvad jeg lige har af løsdele skruestikke 2 stk file sanpapir bejse osv osv .. stu. jeg håber du har stumper nok med i reserve, jeg ved nemmelig ikke om jeg når ud og handle selv ednunu

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 146 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]