Hej Kaj
Det er et godt spørgelmål. Den har jeg fået mange gang men hensyn til mine knive.
Den type kniv du snakker om, "Dolken" som jeg ser ofte på de engelske forum jeg også er medlem af kalder de "Bushcraft".
De er ofte brugt ud i skoven og på vilmarken (her kommer din unge dag i spyderne ind i billedet)
Knivene er som regel også fuldtang blade. Dem kan man slå på med hammre, økse osv og lave brænde af. Ret brutalt men de holder til det. De scandinaviske former på knivene der ikke har noget til at beskytte fingrene, vil jeg ikke brug til så brutalt arbejde selvom de kan tåle meget. Bladene er også stiktang så skæftet vil også gå i stykker kvis den bliver slået på...
Formen på de Scandi knive falder helt naturligt ind i hånden fordi de er formet til at ligge ind i hånden. De er tykkere i mitdten hvor den ligger i hånden. Derfor kan den ikke glide frem, selvom man vender den på hovedet under brug.
Dolke er næsten altid flad i siderne og efter min mening kan hånden glide frem hvis der ikke er nogen beskyttelse.
Nå....... men det var mine erfaringer og mening og frontholke og jeg håber der hjælper.
Stuart