www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 jul 2026, 09:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Jeg har lavet et forsøg med noget særdeles frønnet Bøg, som også blev skåret på tværs af endetræet, således at træets strukturelle styrke var minimal.

Grunden var at Stuart "skotte" havde haft et "uheld" vor et tilsvarrende stykke endetræ var brækket da han samlede kniven.

Jeg skriver dette indlæg for lige at gøre opmærksom på at:

Hvis man vil vise træets flotte struktur i endetræet, er man nødt til at sikre sig at træet er mekanisk stærkt nok til at optage de kræfter en kniv jo kan blive udsat for.

Det er derfor en god ide at bore en dyvel ind på langs - i tangens reting´ng således at man får den nødvendige styrke "bygget ind " i knivens konstruktion.

Man bør også huske at man ikke kan gøre træet stærkere end det er fra naturens side, og det betyder at man altid kan brække træ på langs af årringene, men det er næsten umuligt på tværs at årringene.

når man desuden ønsker at lave et fæste hvor endetræet vises på hele fæstets længde , må man også tage højde for at der findes "potenielle brudlinier" i træet. Det er typisk i vækstzoner hvor celluosen er omdannet til kulhydrater, og er blevet "spist" af barterier etc. I sådanne områder er træets brudstyrke næsten = 0.

Ps. En lidt uventet fordel viste sig da jeg tildannede fæstet på planskiven og den roterende pudserondel.

Det var ikke nødvendigt at starte sugeren. Pudsspånen var simpelthen så tung at den bare faldt ned - ingen svævestøv.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Hej Bjørn
Du har helt ret.
Som du skriver er det den måde bedste hvis man vil styrke træet.

Der er en anden vej og det er med at stabilisere træet ved at pumpe med plastik eller hvad de forskelige leverandøre nu gøre. Så kan det også lade sig gøre.( ca 200kr p/klods) puhaaaa

Jeg syndes det er en super fremgangsmåde du beskriver og det skal snart prøves fra min side.

Jeg glæder mig til at vis billederne frem nå jeg er kommet så langt.

Stuart

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det der med at fylde træet op med Akryl, er jo det samme som at lave en klods plastik, og det syntes jeg ikke har meget med træ at gøre - jeg kan ikke rigtigt se ideen med at putte træ ind i et stykke plastik - jeg vil hellere have et stykke træ i hånden - plast er der s-- nok af i forvejen.

jeg glæder mig til at se flere billeder.

Men, du har helt ret, det er enormt dyrt at imprægnerer træ - plast eller ej, så det er da bedre at tilpasse sine metoder til naturens krav, og ende med noget som er endnu flottere end plastik nogensinde kan lave det. ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]