www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 27 jul 2026, 23:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Der blev sagt pind.. eller som mottoet træer til tandstikker... de er 28 cm lage, 3mm på smalleste sted og ca 6 tykkeste sted. Den løse pind er udkast til kunden til hvordan jeg godt kunne tænke mig at lave alle 24 stk... det er en smal strimmel alu der er lagt i mellem.
Holderen er moseeg med en udfræsning til pindene
Vedhæftet fil:
spisepinde.jpg

Men jeg var ved at skrive, var gutten forbi og jeg skal lave 12 sæt med holdere og en eller anden form for æske til... Nice ;)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Husk nu Rasmus. Spisepinde skal laves af træ som IKKE giver smag/afsmag til/fra alle de dilikate retter hvortil spisepinde anvendes.

Det er vist nok ikke så godt at bruge nogen form for overfladebehandling - så du bliver nok nødt til at skrabe dem helt færdig når du er færdig med at dreje dem. Husk, pudsepapir er bandlyst, du risikerer at der sætter sig pudsekorn fast i overfladen, og det kan koste emalie på en tand senere.

Husk også at spisepindene sædvanligvis gøres rene efter brug ved at dyppe dem i kogende vand - uden opvaskemiddel, og at der ikke ønskes at der ses rejste fibre på pindenes overflade, og da slet ikke indbyggede tandstikkere.

Uffffff, hvor pedantisk og irriterende, ikkkk.

Jeg glæder mig til at se hvilken slags æske du vælger at lave til "Nordisk" brug

Hvis den skulle være kinesisk/Japansk burde det være en æske med hånddekoreret skydelåg - så nu må du også igang med at lære at male på træ, og ikke mindst lære at lave den originale røde lak/emailie.

God fornøjelse, og glædelig jul.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød
Udfordring til udsugningen på værkstedet!!!!!
Var der ikke noget med, at de japanske lakæske-mestre sejlede ud midt på en sø for at kunne lægge laklagene på i støvfri omgivelser?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Bjørn, jeg har haft spisepinde i alle mulige slags træ, men aldrig mærket nogen bismag.
Jeg brugte i mange år et par lavet i japansk eg, De smagte sjovt nok ikke af egetræ.
Hvis de skal laves på traditionel måde, skal de skabes helt glatte, derefter pudses med tørret skavgræs og til sidst poleres med risavner.

Selvfølgelig er de urushi lakerede flotte, men jeg foretrækker faktisk råt træ.
Man er vel træmand.

Urushi burde kunne give en bismag. Jeg købte en skål af Takehito i Oddense. Han opfordrede mig til at drikke sake' af den, da en del af lakken( som er sindsygt giftig) bliver opløst de første gange, man bruger skålen og gør tunge og læber totalt følelsesløse.
Ret spøjs fornemmelse!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Stig,

det er jo netop som du skriver at de skal skrabes helt rene, pudses med skarvgræs og efterfølgende polleres med risavner/skaller - og det sætter jo Rasmus på noget af et job, ikk. Han må skaffe græsset, spise sig igennem store portioner rissengrød for at få skaller/avner nok - og, ikke at forglemme lakken - og al malieriet, han kommer s-- på job, ikk

Hov, var ved at glemme æsken, han bliver s-- da næsten prof. møbelsnedker/Kassebygger de luxe. ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg kan godt vise ham et par vådområder, hvor der vokser Skavgræs!!

Det svarer til korn 300 slibelærred, imponerende at de japanske drejere bruger det som FØRSTE slibning, ikke!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]