hej Steffen,
Det der med at slibe/pudse træ ved du jo alt om, og dit største problem er vel egentlig at du nok er en smule for utålmodig (det har jeg også et problem med).
Prøv at kigge på de drejeriller som stadig er i overfladerne, og så på de "børster" som rejser sig på endetræet.
Jeg syntes du kunne overveje:
1: Sæt bænkens hastighed ned til under 1000 o/min, så træet ikke opvarmes ved pudsning- og papiret ikke "brændes af".
2:brug en skarp skraber til at "udjævne" overfladerne helt,
3:Rejs skraberen til ca. 30-45 grader, og slut af med en "fe-hårsspån"
4: På træ som har stor/markant forskel imellem vinter og vår-ved, er det vigtigt at man ikke "trykker" sandpapiret/slibelæredet.
Det er kornene som skal lave arbejdet, ikke trykket,
5: vend omdrejningerne for hvert skift i kornstørrelse, og ikke mindst, ikke noget med at kun bruge et enkelt område af sandppapiret/læredet, fordel slibningen/pudsningen over så stort et område som muligt - UDEN at trykke - kun holde til.
6: Prøv at bruge en zieklinge/håndskraber efter den første grovpudsning til at fjerne sporene efter jerntryk og pudsespor.
7: Du skulle kunne opnå et pænt resultat allerede ved korn 240-300.
Er der stadig problemer, brug en sandingsealer til at spærre alle de genstridige fibere af.
En let pudsning efter sandingsealer skulle kunne fjerne alle "børsterne". Er det mod forventning ikke nok, kan du slibe ned til "bart træ" igen - uden at varme på træet, og give det en gang sandingsealer mere.
8: Påfør den olietype du ønsker og vær sikker på at der påføres tilstrækkeligt til at "mætte træet". Bruger du linolie/Danish Oil er det godt at påføre i to- eller flere omgange med ca. 15 til 30 min mellemrum, indtil man kan se at træet ikke suger mere. Efter sidste påføring skal det overskydende olie tørres af - senest efter ca. 15-20 min.
9: Endelig pollering bør først ske når olien er hærdet, eller trukket jævne ind i træet(ikke hærdende olie).
P.s : jeg har lige lavet 5 stk Birkeskåle, hvoraf de to endte i brokkassen, mens de 3 andre efterhånden er ved at være "på plads". Det har , rent ud sagt, været et "kæmpejob" at få fibrene væk, så den "dumme" misfarvning ikke opstod. men det har også taget 14 dage.