www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 16:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 15 mar 2022, 19:35 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Min 3. "rigtige" skål. De 2 første var i valnød også lavet i weekenden. Et stykke miabelle fra et nærliggende træ jeg fik lov at tage. Skålen tilfalder giver.

Har hentet træet for en uge siden, og grovdrejet det med det samme. Så kom utålmodigheden over mig og jeg kastede mig ud i mikrobølge tørring. Det gik fint. De små revner på ydersiden var allerede efter det havde tørret i en uge.

Så er det drejet og slebet. Under slibning kunne jeg mærke at dette var vist ikke gennemtørt af mikrobølge processen, sandpapiret cloggede til. Der var jeg nok også for utålmodig. Så den har været i mikobølgeovnen igen (flere gange) efter det er færdigdrejet. Det ses tydeligt på formen. Der røg faktisk 18% af vægten fra jeg troede det var tørt og drejede det. Så bunden er lige planet på en plansliber.

Jeg har ikke roterende slibegrej, så det er bare håndslebet efter slibning på bænken der jo gav en del striber i sliberetningen. Så har den bare fået linolie og linolie/bivoks smør bare hånd "poleret".

Giv gerne kritik også for det der kan være bedre. Har generelt rådført mig med min korrespondance mentor Lars, så jeg tænker at den ikke er helt gal. Er selv godt tilfreds, og det skæve look på grund af tørringen efter drejning er også fint. Den måler 20*20,5 cm og er ca 6 cm høj.

mvh
Henrik


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 mar 2022, 22:12 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Ville nok være en god ide med en fugtighedsmåler, selv om den kun er vejledende er den alligevel en god støtte, især i noget så ustabilt som mirabelle / blomme der let revner selvom det er tørt.
Fugtmåler kan købes mange steder lige fra Harald skrammel (89kr.) til diverse byggemarkeder og pejsecentre, priser fra 89 - 300kr. Jeg har selv en fra Morsø til 250kr. den virker fortrinligt.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team