www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 08:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 22 feb 2021, 10:44 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Jeg har lånt en drejebænk af en ven, som ikke har haft plads og tid til at bruge den. Han havde fået bænken af en anden. Der er blot en spinkel billigmodel med vanger i firkantet stål og en ½ hk motor. Men det var faktisk rigtig sjovt. Så det er ikke utænkeligt, at det ikke bare er slibemaskiner jeg kommet til ønske erfaring med når jeg i fremtiden skriver :D, hvis I forstår sådan en lille en.

At maskinen kun er sådan en "svag model" har måske haft sine fordele, for den stopper simpelthen så snart jeg går lidt for hurtigt frem eller får vinklet jernet forkert, og det føles helt udramatisk uden et rap over nallerne, så det er nok meget godt at prøve sig lidt frem på en sådan. Nu skal jeg så lige have styr på at slibe jern.

Jeg lavede først et par runde indhak i et stykke firkantet fyr jeg havde liggende, det gik jo fint. Og så ville jeg lave et båndtag til et udhulningsjern, som jeg i forvejen havde et båndtag på, men som kun var lidt forlænget i forhold til de klassiske Mora huljern til skeer og deslige (nr. 164). Jeg ville lave et til 2 hænder. Prøvede med noget bøg jeg havde fra et stykke bordplade, men det blev lige det tyndeste da det først blev rundt. Men det var jo også lige får at prøve at lege med maskinen.

Og så faldt jeg et stykke eg, hvor den ene del er sådan lidt halvrådden, da den har ligget i skoven i årevis. Jeg tror det er de I erfarne kalder anløbet, et ord jeg ikke kendte i den sammenhæng før i sidste uge, da jeg læste om det her på siden. Og det yderste var vist det man vil kalde lige anløben nok. Men det giver jo et flot spil, så det kom med på ca. 1/3 af godset.

Men jeg ville gerne have vist jer det, men det kan jeg s.. ikke finde ud af. Billederne skal vist komprimeres.

Men sjovt at prøve at dreje for første gang. Det er ikke så svært som jeg frygtede, og så når man har gjort det ½ times tid, så finder men ud af at det ikke er så nemt som man lige troede, men sådan er det jo med mange ting. Jeg forstår godt jeres fascination af trædrejning. Og jer der virkelig kan, kan man jo hurtigt få lavet noget der er brugbart og flot. Selv første gang jeg prøvede gik det jo noget hurtigere at lave et sådant håndtag end min normale metode med kniv eller båndkniv og zieklinge.

Når men jeg vil prøve at se om jeg kan lægge et billede ud.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 feb 2021, 11:48 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Velkommen til ny fagre verden.

Bedste måde at lære på er rimeligt udstyr, som ikke behøves at være det allerbedste. Skarpe jern er dog en forudsætning!!
Så er det ellers bare at finde en brændstabel og gøre alt rundt med alle de jern du nu måtte have til din rådighed for at lære dem at kende!

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 feb 2021, 12:56 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Nu må vi se om det lykkedes mig at få en fil på. Det er da nærmest det sværeste ved at være drejer, altså at komprimere et billede og så lægge det op her på siden :D

Men jeg har forhåbentligt vedlagt et billede af min første drejede håndtag.

mvh
Henrik


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 feb 2021, 15:45 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Fin start!!

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 feb 2021, 19:47 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Jeg har ikke givet den olie, men det bør jeg nok gøre, især den anløbede del vil nok suge som en svamp. Men det er vigtigt at der stadig er godt grip i overfladen. Er der nogle særlige trix. Jeg tænker at det er en dårlig ide at gå særlig op i grit, så tænker jeg den bliver glat. Det er en brugsgenstand, så det betyder mere end finish. Måske voks efter oliering.

Er der nogle der har bud på det, den skal ikke være decideret fedtet, men den må ikke glide i bånden, og man twister også med håndtaget når man bruger en sådan så grip er vigtig?

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 feb 2021, 21:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
De greb jeg har lavet inden jeg gik over til Oneway´s jerngreb m. vandslangeovertræk og alubøsning er alle lavet i ahorn og ikke pudset for fint og absolut ubehandlede og de fungerer fint.

Hvis jeg lige skal knytte en kommentar til dine første greb, burde du nok have påsat en forstærkerring hvor jernet er ført ind i grebet, en ring lavet af et stykke kobber- messing- eller forkromet rør (eks: en gammel teltstang) vil kunne bruges, det vil forhindre grebet i at flække ved en sidepåvirkning. Passende diameter vil nok ligge mell. 22-28mm.

Dit "anløbne" svampeangrebne stykke bøgetræ behøver ikke at være svækket pga. svampeangrebet, men hvis det er så porøs at du kan lve mærker i det med en fingernegl, så er det for angrebet.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 feb 2021, 23:07 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Jeg vil ikke kommentere så meget på det drejetekniske - bortset fra, at jeg under alle omstændigheder ville lave håndtagene længere.
Længere, fordi det umiddelbart ser ud til, at det er drejekroge, som KUN kan bruges til udhuling i endetræ; og der er altså helt andre kræfter på spil end ved “almindelig” udhuling/skåldrejning/tværsdrejning.
Det, der nok bekymrer mig mest er, at det for mig ser ud som om, at det er skesnitteknive, du har sat i - og ikke drejekroge. De ser meget store -og meget spinkle/tynde ud.
Måske er det foto, der snyder ?

Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 feb 2021, 01:44 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Er det ikke ske knive??

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 feb 2021, 08:14 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Hvis man er nogenlunde gode venner med engelsk, så er her en online-tjeneste, der komprimerer billeder.
Brugerfladen er ikke elegant, og man skal lige finde ud af af komprimerings-graden, men resultatet er ok.

https://imagecompressor.com/

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 feb 2021, 10:33 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Tak for feedback på mit første "drejearbejde".

Det er ikke et redskab til trædrejning, men netop til ske mv. lavning, som en Mora 164 skesnittekniv, blot med et længere håndtag, så man kan bruge 2 hænder. Jeg havde brugt den med et lidt forlænget håndtag, men det var ikke langt nok til 2 hænder, så derfor tog jeg det håndtag af (det var bare et snittet)og lavede dette båndtag hvor man kan bruge 2 hænder. Så det er et ret langt håndtag. Det er ikke tungere end man også kan bruge den 1 hånds. Men i felten som jeg normalt ville bruge en sådan kniv er den dog ikke så god, da emnet helst skal være spændt fast. Jeg har dog set at der er nogle der lavet håndtaget endnu længere, men det er nok ikke det du tænker på Niels.

Hvis jeg skulle lave noget til trædrejning så ville jeg helt sikkert også lavet et noget længer håndtag, især med de tynde arme jeg har :D . Men jeg er jo så grøn som man kan være ved drejebænken at jeg ikke lige er på det stadie endnu.

Det med at have en metalring som beskyttelse yderest, det havde jeg ikke lige tænkt på. Jeg kan godt se, at alle drejejern har en sådan, og det bliver også brugt andre steder. Men jeg kan dog bedst lide rent træ. Hvis det ikke holder så må jeg nok genoverveje det. Men jeg havde ikke lige tænkt på at kræfterne nok bliver store. På Mora nr. 164 er der også en ring kan jeg se, og har når man bruger 2 hænder så kan man jo have endnu mere moment på. Så tak for tippet.

Også tak for tippet med komprimering af billeder, jeg fandt et andet program, det første der dukkede op, men jeg vil da lige tjekke det her ud.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team