www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 27 jul 2026, 23:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
en ask skål fra en af Stigs "ugens træ" fra Ledreborg, bemærk den meget tæt struktura og placering af bark kant contra kern, komentar7kritik velkommen:o :o
Vedhæftet fil:
P1010839.JPG
Vedhæftet fil:
P1010841.JPG
Vedhæftet fil:
P1010844.JPG
Vedhæftet fil:
P1010845.JPG

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Den ask var en modbydelighed at tage ned.
Den var så rådden at den brød sammen over saven i 15 meters højde.
Heldigvis stod der en stor ahorn lige bag ved den, som vi havde sikret klatreren i:

Joe, din overflade er superflot.
Du skal til at arbejde med noget mere langsdrejning, så dine detaljeringer bliver bedre.
De er lidt for primitive.
Men sikken overflade!

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Ja hold da kæft, sikke en overflade :shock: - den må have taget noget tid :?:

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Hej Joe.
Den skål er rigtig flot - og så har du vist haft gang i messingpulveret?
Ask er spændende at arbejde med og når du får sådan et specielt stykke er det godt at se at det får en kærlig hånd.
Flot overflade.
Du har vist fortjent mindst to ugers ferie.
Bjarne

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Så joe nu er stig også efter dig med det.. nu må vi snart planlægge den langsdrejnings/mejsel kursus dag hos mig vi har snakket om... Og en lækker overflade .. EEE Shellwax ??

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg har et problem med at kommentere folks arbejder.
Jeg er godt klar over, at jeg er en af dem på forum, hvis kritik eller ros tages rimeligt seriøst.

Det er så satans nemt bare at sige: " flot!", men den form for respons flytter ikke noget hos modtageren.

Så hvis jeg engang imellem virker lidt hård, er det faktisk venligt ment.

Jeg kender Joe ret godt ( han har hentet flere tons træ hos mig i tidens løb!) og ved at han kan klare en ærlig kritik.
Normalt venter jeg, til folk har opnået et vist niveau indenfor drejning, før jeg giver dem en ærlig ( hård) kritik.
For eksempel gik jeg hårdt til Steffen over mærker i hans bunde for nyligt, men det var fordi den generelle kvalitet af hans arbejde i de sidste par år har været på en imponerende opadgående kurve.
Jeg synes, de ting , han laver, er så flotte nu, at han bør kunne håndtere et dask over næsen.
( der vandt jeg så lige DM i indskudte sætninger, uden egentlig at prøve!)

Så husk at hvis jeg går hårdt til en af jer, er det faktisk en kompliment.
Jeg gider ikke kritisere en drejer, som ikke er nået ud over " sløv skruetrækker på roterende træklods" stadet.

Det, jeg mente, da jeg kritiserede Joe's manglende evne til at skære detaljer, er at hvis I kigger på billedet af askeskålen, har Joe lavet 2 meget kantede " beads" i overgangen fra " krop til hals".
De er totalt overflødige, for de glider i et med omgivelserne.
En god detalje har som minimum en slagskygge, der giver den lidt dramatik.
I tilfældet, Joe's askeskål, ville et par skarpe indlagte " beads" , skåret dybt nok til at bunden forsvinder rent visuelt, have været flotte.

Det er den effekt, mange prøver at opnå, ved at brænde ringe.

For mig viser en brændt ring bare, at drejeren ikke formår at opnå den samme kontrast uden at ty til billige virkemidler.

Elitistisk,selvfølgelig!! Men uden at stræbe efter eliten, hvor ender vi så?

En detalje bør ikke være bestemt af,hvad drejeren ikke mestrer!

Få så sat et stykke brænde i bænken, og øv jer i detaljering på noget, hvor det ikke koster, istedet for altid at vælge den letteste udvej på jeres "rigtige" arbejder, mine herrer!

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Stig jeg tror såmænd ikke der er nogen der tager din kritik fortrydeligt, fordi den altid er seriøs, og
du kommer med ideer og råd til at gøre tingene bedre.
Det ville være noget andet, hvis du bare skrev at en ting er grim, og i den sti.

Jeg mener at hvis man sætter sine drejede ting ind på siden for at vise dem frem, er det vel også for at
få kritik på den ene eller anden måde.
Der er intet ved at have sådan et forum, hvis ikke man engang imellem får et hak i tuden og på den måde udvikler sine evner som drejer. Det ville være for kedeligt at lulle hinanden i søvn, med "Den er bare flot",
og så ikke mere.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Man flytter sig ingen vejen uden en masse "kritik" så bar komme an Stig jeg er SUPER glad for dine komentar, der var lagt an til en bead men fjolset her mislykket forsøget groft, jeg hade lige klaret bund fint og bliv kåde :oops: :oops: :cry: så RASMUS når jeg kommer hjem.......,:D :D
jeg brugt ca 2 timer på pudsning op til korn 600 og polering og afslutted med shellawax :oops: :oops: (incl. kaffe pause ;) )

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Stig : der er meget forskel på hvordan man giver kritik. Den måde du gør det på er super, du har jo noget at have det i. Og hvis ikke dem der er gode til faget siger hvor der kan forbedres (og der kan ALTID forbedres) så bliver vi ikke bedere, og det er trods alt hovdeformålet med forumet, det er en af årsagerne til det blev startet det var for at hæve nivauet for alle drejere på forum og gerne dem der ikke er med...

Så stig og alle andre bare kom med kritikken. hvis man ikke vil have kritik kan man altid bare skrive det i indlæget, at det bare er for at vise frem og man ikke vil have kritik. Jeg sætter selv rigtig meget pris på at der kommer nogen kommentare til det man laver, og målet er altid når jeg smider noget på forum at der kommer så mange gode kommentare og det kun er mindre detaljer der kommer kritik på... for så er det ikke helt galt det jeg har lavet :)

jeg har selv været efter joe med detaljerne, mest når jeg har været derovre. Vi har snakket mange gange om at han skulle komme over og bruge en dag på at lege med mejsel og et spindeljern, så jeg er bare efter ham hehe..

(ville sige en masse andet men kan ikke tænke sammehængende i dag)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Rasmus....

Øh, er det kun i dag du ikke kan tænke sammenhængende?
Det plejer da at være hver dag :D :D :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

hmmm international mob rasmus dag i dag Hva,.. Mumle mumle.. der er da dage hvor jeg kan tænke sammenhængende HA :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Enhver der lægger et billede i Galleri -Vise frem - KRITIK håber at få respons. Forventer måske ros, men accepterer selvfølgelig konstruktiv kritik. Jeg tror egentlig de fleste er meget glade for at få at vide hvad man eventuelt kan gøre bedre. Mine små pip i galleriet er altid venligt ment, som jeg tror alle andres kommentarer også er.
Jeg tror ikke vi skal være bange for at komme med gode råd. Hvis man laver en skæv eller ensidig kommentar, er der heldigvis altid klogere og dygtigere folk der kommenterer.
Det er da rigtigt som tjmanden skriver i en tråd et par linier længere nede:
Lad kunstnerisk frihed og skaberglæde råde. Lad os virke ud fra ligeværdige værdier!
Det betyder IKKE at vi skal undlade at kommentere og komme med gode råd.
Vi er virkelig alle ligeværdige, men vi er ikke alle lige erfarne. Den erfarne vejleder den mindre erfarne, hvordan kommer man ellers videre i sin kunstneriske frihed?
Jeg har et par gange i efteråret været på et kræmmermarked, hvor trædrejere solgte deres frembringelser. Jeg er sikker på at disse drejere hygger sig ved bænken og bliver bedre og bedre til at dreje, men jeg har været noget beskæmmet ved at se hvad de faldbød fra dres bod: Dårligt design, klumpet udseende og elendig finish! De ville have været godt tjent med et par gode råd undervejs.
Jeg undlod at kommentere på stedet. Det bliver for meget når de er så langt i processen - og så er jeg måske lidt en kylling?
I modsætning til Stig mener jeg at det også er vigtigt at prøve at hjælpe "ham med skruetrækkeren" et skridt videre.
Det er bare ulige meget sværere at hjælpe en nybegynder pr skrift end at sige til Joe: "Du skal blive bedre til beads".
Men en opmuntrende kommentar og et enkelt lille råd er guld værd.
I øvrigt kan jeg ikke finde ud af at sætte smilies ind.
(Og det gør ikke noget, for jeg er så gammeldags at jeg synes de er unødvendige)
Bjarne

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Ja, jeg er stort set enig med jer -
Her er min personlige holdning
- konstruktiv kritik skal ikke pakkes ind i smilies og opmuntringer - slet ikke. Det kan man gøre på de amrikanske forums hvor de ofte aer hinanden på kinden for at opmuntre og det er jo nødvendigvis ikke konstruktivt. (man siger jo også til små børn at deres gramsede tegninger er super flotte selvom man ikke kan se hvad det er) :D :D :D
- men hvis jeg ser noget som jeg gennerelt synes er flot - så skriver jeg det også.
Hvis man ligger et billede ind for at få kritik på den konstruktive måde, så er det for at få at vide hvad der er godt og hvad der er skidt, hvad man skal ligge vægt på at fremhæve eller nedtone eller måske helt gøre om - det er konstruktivt og kan bruges i ens arbejde ved bænken. Det sætter tankerne igang mens man står ved bænken og det er det der er vigtigt i ens udvikling.
Man kan stire sig blind på sit eget arbejde og derfor er det virklig vigtigt med andres mening.
- og hvis man ikke vil have konstruktiv kritik - så skriv at man ikke vil have det.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Ud over alle de andre fordele et sådan forum byder på for alle de angaserede hobbymennesker som færdes her på http://www.woodturning - i kraft af man deler ud af erfaringer og viden, og modtager en masse retur, er der vel kun grund til netop at benytte sig af "kritik-og roser".
Netop denne tråd er - for mig den vigtigste, netop fordi man ser hvad andre syntes om at dreje, ser en masse færdige resultater og overflader etc. Man kan jo så bruge disse erfaringer/oplevelser til at stille spørgsmål i de andre relevante tråde. I den sidset end opnår alle jo noget positivt, ikk ;)

Jeg er helt enig med Stig, og jeg tror de fleste stiler mod netop det at den færdige ting netop kommer til at give den "Ah-Ha oplevelse" hvor design/tanker/drejekvalitet/overflade etc ligesom går lidt op i en højere enhed. Det sker ikke helt så ofte som mangerne vil have det, men det sker dog. Hvis man samtidig kan få tingene vurderet af folk som har arbejdet med drejning på et niveau hvor man som hobbymenneske sjælent når hen, så er det jo bare givende og lærerigt.

Hyg jer

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

moderator
Brugeravatar

Du har bare helt ret Bjørn.

Man behøver jo heller ikke nødvendigvis udstille alt hvad man drejer her på forum.
Jeg vælger nogle få ting ud, som jeg selv synes godt om og hvor resultatet er blevet godt.

De fleste andre, som jeg ikke selv er vild med bliver brugt til varme, eller til søm og skruer. :D :D :D

Kunne være man skulle smide et billede på og få noget kritik.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Har du mange søm og skruer? :)

moderator
Brugeravatar

Nej, Kaj ikke mange søm og skruer, men god varme i huset. :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Alle

Det er godt med kritik givet til det niveau den enkelte har udviklet sig til i trædrejningen.

Det der har bekymret mig lidt er at man kunne forskrække nogle nye folk til at gå igang eller deltage her.
Det vil da være ærgerligt.

Hvis man ønsker at vise frem er det fint og hvis man også ønsker kritik kan man jo bare bede om det.

De der ved noget må da hellere end gerne dele deres viden med os andre. Det er formodentligt derfor vi deltager i dette dejlige forum.
Selv har jeg da høstet meget viden her. Noget af det bliver brugt og andet ligger på lager i hjernekisten til senere brug.

Et orkester spiller bedst hvis alle holder tonen.

Mvh

tjmanden Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

moderator
Brugeravatar

TJ Mandens skrev: "Et orkester spiller bedst hvis alle holder tonen."

Jeps, og et langt stykke hen ad vejen er jeg meget enig med dig, men ...

Der er en der dirigerer orkesteret, og hvis man ikke holder tonen eller takten, får man på puklen.

På dette forum er der mange dygtige drejere, og hvis ikke man kan tåle eller nyde kritikken, vil det være en god ide at skrive at det bare er til "udstilling."
For mig personligt, er det den hårde kritik fra gode drejere der giver udvikling. Jeg har ikke brug for at nogen aer mig på kinden ... ahh, det skulle måske være hende jeg deler seng med, men det er en helt anden sag :D :D :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]