www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 27 jul 2026, 23:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
så måtte jeg prøve en af de grov drejet fra lageret, desv. kan jeg ikke find billede af Stigs "ugens træ" fra April. Skålen er 38 x 20 cm pudset til korn 600 og behandlet med shellawax (jeg har haft flere til at kik på skålen og der er enighed der er ingen slibe spore man kan se med "almindelige øjne" , jeg har en fornemmelse at markering på den en billed kan skyldes shellawaxen og blitzen og det skyldes næsten sikkert en forskel på tykkelsen af shellawax ved påsmøring som reflekter forskellig :oops: :oops: . Det er muligvis også det samme problem klodsmajor også ha med hans ellers fin skål, er der andre som har haft de samme problemer???
Vedhæftet fil:
DSC00020.JPG
Vedhæftet fil:
P1010824.JPG
Vedhæftet fil:
P1010825.JPG
Vedhæftet fil:
P1010828.JPG

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
utrolig smukt arbejde. kommer op til dig og får et kursus.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej Joe-Pearson - og andre som også "døjer" med ujævne overflader etc.

1: En ujævn overflade opstår grundlæggende som følge af at men:
A: Pudser for hårdt,
B: Ikke pudser "i bund"
C: bare "lægger" fibrene ned mens emnet drejer alt for hurtigt rundt,
D: Man får ikke pudset rent over enderne, hvorved fibrene "rejses" i overgangen mellem vækst- og vinterved.

(man kan selv føje flere pukkter til her, for listen er næsten uendelig)

2: Hvad bruger man af "sandpapir", "Smergellærred", er det flintpapit, Alu-typer, Oxidtyper, lukket eller åbent overflade, er papiret egnet til harpiksholdigt træ, olieholdigt træ, "tørt" træ, og igen, listen er meget lang. :(

3:Anvender man en god skraber (Shear scraping), og hvis man gør, har man så lige fået lært sig at "scrape" ordentligt (Det sparer en masse pudsning).

Når man så er kommet så langt, er det vigtigt at sikre sig at man,
1: anvender et "første lag" som kan "befugte træet" jævnt. D.v.S at man fåer en jævn og ensartet påføring, som trænger jævnt ind i træet.
2: Er pudsningen så god at træet "modtager" ens over enderne som over langsiden?

Det er nu man opdager om man har pudset "rigtigt", og om man har fået "varmet" for meget på fibrene.

For at gøre en lamng historie kort: Stig skrev engang et indlæg om hvordan han havde eksperimenteret sig frem til at Danish Oil/Teak Oil, gav ham den overflade/glans han ønskede, og det er helt rigtigt, ud fra det afgørende punkt at han har lært sig at lave det grundlæggende arbejde HELT færdigt, inden han påførte olien, OG, kan "nøjes" med 2 gange påføring og en smule pollering.

Jeg eksperimentere meget med forskellige overfladebehandlinger, og må nok indrømmer at de enkle måder at sikre overfladerne, glansen etc, som regel er de bedste.

I bund og grund tilbagestår det ene punkt: Har man styr på sin "sletdrejede" overflade, Har man styr på sin "Skrabeteknik", påfører man den valgte lak/olie/ etc korrekt, får man "mellemslebet korrekt, og får man så endeligt sikret sig at overfladen er jævn og ensartet.

Disse tenikker/metoder kan jo nok få folk til at sukke dybt og tænke på om ikke det var tid at komme tilbage på skolebænken.

Personligt har det altid undret mig at der findes så mange som underviser i trædrejning, men jeg har endnu ikke stødt på nogen som underviser i overfladebehandling.

Det er ikke let at være hobbytrædrejer :) :) :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
BJOERN, SUPER SVAR, TAK ;) hvor ha du ret i ALLE dine "kommentar" :oops: :oops: jeg har ca 1½ år tilbage af mine "lære tid" så håber jeg at ha fattet nogen af de basic principper i mine nye hobby, det er godt der er ingen andre som skal betal mig en løn, men helt ærligt, det ER SJOV og med mange dejligt udfordringer.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej,

For dem som har lyst til at lege lidt med overfladebehandling:

test 1:

Drej, og færdiggør overfladen så du syntes den er FIN, FIX & FÆRDIF til overfladebehandling:

Forsøg 1:

Påfør et lag lak (Celluoselak, meget tynd shellak, En-komponent syrehærdende lak, et meget tyndt lag PU-lak) og lad det tørre grundigt.
2: Puds - afhængig af træsort, ved så lave omdr. som muligt (helst omkring 200-300 o/min, og start med korn 240/280- og afhængig af træsort, korn 320 til at slutte af med.
3: forsøg at pudse UDEN at trykke hårdt på papiret, lad papiret gøre arbejdet.
4: Tør overfladen af med en tør- fnugfri klud - INGEN fedtstof fra dine hænder etc., og lad overfladen gennemtørre endnu et par timer.
5: Påfør et tyndt lag Danish oil, og lad den tørre i min 24 timer, og "udjævn" såoverfladen så de sidste penselmærker/ujævnhedder forsvinder, og påfør en sidste gang Danish Oil.
6: Efter yderligere 24 timer polleres overfladen med en tør, fnugfri klud. (jeg er helt klar over at nogen vil sige at man skal pollere efter max 2 timer når det er sidste gang Danish Oil, og det er også rigtigt hvis det er åbenporret træ du tester på, men på f.eks frugtftr, Bøg, Ahorn etc, er det - for synets skyld best at vente 24 timer - for så er bindemidlet i olien gennemhærdet).

Resultatet skulle gerne blive særdeles jævn glans, særdeles jævn overflade,MEN, også en overflade som afslører ALLE de små skavanker I har fået lavet i drejeprocessen og under pudsningen.

Lav den samme prodedure - uden at bruge lak, men med 2-3lag Danishoil , og gentag så det hele med f.eks 2-3 gange hærdende olie.

I vil se at udfaldet mellem bare disse 3 typer behandling er enorm, og har man mod på det, kan man jo fortsætte med alle de forskellige olier og metoder (Voks etc. ) som diskuteres.

God fornøjelse

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Gode og rigtige kommentarer fra Bjørn.
Men Joe jeg synes nu at arbejdet fra din hånd er flot.
Jeg er sikker på at når du har udstået de sidste halvanden år af din læretid overstråler du de fleste.
Flot skål, gode proportioner og de tre brændte spor virker rigtige.
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Flotte skåle.
Bliv ved med det.

Jeg vil nu gerne slå et slag for den kunstneriske frihed og skaberglæde.

Nogle kæler for formen andre for finish.
Nogle satser på det vilde og andre på det rolige
Nogle satser på processen og glæden ved at kunne.
Nogle vil det hele og når det halve
Pyt, bare det føles godt for den enkelte og ikke skader andre.

Ingen og alle har ret, det er lidt lige som Piet Heins gruk:

De der tager sjov kun for sjov og alvor kun alvorligt har forstået begge ting lige dårligt (frit efter hukommelsen).

Dogmatisme er en kedelig ting. Fundamentalisme er noget lort.

Lade os dyrke vores hobby i åbenhed med ligeværdige værdier, så tror jeg at det er sjovest.

mvh

tjmanden Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

TJ manden skrev

Jeg vil nu gerne slå et slag for den kunstneriske frihed og skaberglæde.

Nogle kæler for formen andre for finish.
Nogle satser på det vilde og andre på det rolige
Nogle satser på processen og glæden ved at kunne.
Nogle vil det hele og når det halve
Pyt, bare det føles godt for den enkelte og ikke skader andre.

Nøjjj hvor har han ret, godt beskrevet, og dækkende for hvad en sjov/alvorlig hobby rundt omkring bænken og brændestakken drejer sig om. :) :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]