www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 15:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Første skål
Indlæg: 17 aug 2009, 07:24 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 sep 2008, 14:00
Indlæg: 127
Geografisk sted: Thailand
Hej

Den første skål, udover alle dem der er smidt væk.

Den er drejet i macar, og poleret med EEE samt fået Shelac.

Hilsen - Carsten


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
VaVa Pipe Bangkok - Thailand
http://www.vava-pipe.com/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 aug 2009, 21:49 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Der er vist røget nogen stykker ud inden du nåede dertil, hva?
Flot arbejde.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 aug 2009, 22:07 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Flot arbejde Carsten, har du brugt meget tid på dem?

Der er kun et på små ting ved nær-studering af billederne ellers flot.

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 aug 2009, 10:06 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Fin form.

Det ser ud til at træet har meget åbne porer, ligesom eg. Det er svært at få en pæn overflade på, da det ikke er nemt at fylde porerne.

Hvordan har du påført shellac'en? Mens drejebænken kørte? Hvis det lykkedes, er det interessant! Fortæl, fortæl.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 aug 2009, 10:37 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 feb 2008, 18:52
Indlæg: 1492
Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
en meget flot skål, godt gået

_________________
Livet er ikke det værste man har
om lidt har Winnie kaffen klar.
Steffen. Vordingborg
hjemmeside http://u528439.mono.net/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 aug 2009, 12:34 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,
Macar minder meget om Merbau, og har en sammenlignelig struktur, og også nogenlunde samme farvespil. begge er temmelig åbenporet, så det er et flot resultat du har fået frem. Temmelig meget pudsning, ik??

Macar slider godt på drejejernet, og er vel heller ikke let at "sletdreje" i, ???

Man prøvede for mange år siden at lave nogle brugsting i Macar til det Amerikanske marked, men det blev vist ikke rigtigt til noget. Dengang var det kun teak som markedet ville have.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 aug 2009, 16:30 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 sep 2008, 14:00
Indlæg: 127
Geografisk sted: Thailand
Hej

Ja Stig der er røget mange i affaldssækken, følger vist lidt den måde som du greb drejeriet an på. Nok ca. 40 er det blevet til, men det skal nok et nul mere på før det rigtigt bliver til noget. Jeg har noget mango træ som er ret blødt, og meget let at dreje i, så det har jeg brugt til at øve mig på.

Knap et par timer er der vel gået med den her lille skål. Det med meget tid ved jeg ikke rigtigt, for jeg har ikke noget at sammenligne det her med.

Jeg har givet skålen Shellac mens bænken kørte, og jeg har bare smurt et tyndt lag på med en finger, og så ellers poleret et lille stykke af gangen med papir. Jeg ved ikke helt hvorfor det nogle gange lykkes og andre ikke, for det sker at overfladen ikke bliver ens blank, og når det sker er det bare i gang med sandpapiret igen.

Jo der skal slibes lidt, men jeg prøver at bruge skraber i stedet for rør, både fordi der skal mindre tid på at slibe værktøjet, og så giver der mindre pudsning, - har bare lidt svært ved ikke at få skraberen til at hugge i, men med mere øvelse hjælper det nok også.

Hilsen - Carsten


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
VaVa Pipe Bangkok - Thailand
http://www.vava-pipe.com/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 aug 2009, 18:47 
Offline
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2008, 14:28
Indlæg: 877
Geografisk sted: Rønde, Djursland
Hej Carsten

Inde på Robert Sorbys hjemmeside viser han hvordan han bruger sine "scrabers", prøv med at starte der. Ellers prøv at søg på Youtube - der er der også en del der viser hvordan det skal holdes og vinklerne.

_________________
Med venlig hilsen

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 aug 2009, 21:17 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Carsten.

Skraberen skal være slebet lynende skarp ... det er mine skrabere altil, og alligevel går det galt engang imellem.
Når man nærmer sig de svære områder skal der være 100% koncentration, og fuld kontakt med anlæget.

Mangotræet ser spændende ud...

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 aug 2009, 22:36 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 feb 2008, 18:52
Indlæg: 1492
Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Det jeg har lært når man bruger Shellak er at man porefylder træet først, lukker alle huller,
man finpudser med 320 papir og der efter drysser man pulvereseret pimpsten ud på materialet og
gnider med blød klud til overfladen er meget glat, børster støvet af og laker,

at poler med Shellak er en hel videnskab og tager lang tid.

_________________
Livet er ikke det værste man har
om lidt har Winnie kaffen klar.
Steffen. Vordingborg
hjemmeside http://u528439.mono.net/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 aug 2009, 22:55 
Offline
moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 feb 2008, 10:12
Indlæg: 2191
Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej

Var der ikke noget med at man førhen brugte en uldklud, gammel uldsok eller lignende der var dyppet i sprit og shelllak?
Jeg synes jeg kan huske noget om gamle møbler der blev poleret op med shelllak, sprit og en ulden klud.
Spritten skulle være for at shelllakken ikke tører for hurtigt ud, og er nemmere at arbejde med.
Ret mig endelig, hvis jeg husker forkert, jeg har nemlig et gammelt bord der skal restaureres og poleres op.

_________________
Venlig hilsen
Kaj
Man bliver ikke en god pianist, bare fordi man har et Steinway flygel


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 aug 2009, 22:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 feb 2008, 18:52
Indlæg: 1492
Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
jo du har helt ret, jeg har lært det engang, men kan ikke har prøvet,

_________________
Livet er ikke det værste man har
om lidt har Winnie kaffen klar.
Steffen. Vordingborg
hjemmeside http://u528439.mono.net/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 aug 2009, 06:02 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Kaj,

Kluden skal helst være bomuld, som fra en gammel Teeshirt. man laver en pude af vat og folder kluden rundt om, gennemvæder puden med sprit, og derefter dypper i shellak. Det tager lidt øvelse, men det gode ved det er at man kan ret nemt rette sine fejl bagefter.

Vi købte et gammel skuffedarium for nogle måneder siden somtrængte til lidt politur, og det lykkedes ret godt selvom jeg aldrig har prøvet det før. jeg har ikke prøvet med en skål endnu, men det er på programmet.

Der er masser af beskrivelser af hvordan man gør på nettet, søg på politur eller French polishing.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 aug 2009, 09:02 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2009, 11:04
Indlæg: 1595
Geografisk sted: Hvidovre
Shellak

Jeg ved, at et husmortrick var at polere mahognien med avis og cigaraske.
Poleringen blev til UG med + og slange, igen kunne man være bekendt at invitere gæster.

Mvh
Torben tjmanden

_________________
Den der altid overvejer det næste skridt lever livet på et ben.

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 aug 2009, 09:30 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Shellak og cigaraske, bomuld og vat- zieklinge og knofedt - og ikke mindst masser af tålmodighed, og efterhånden et godt håndelag. det er vel den grundlæggende recept for en flot overflade. :D

En "rigtig" shellak/pollitur overflade kan jo bestå af op til 6-7 lag påført shellak - hvor overfladen er lavet totalt "flad" med zieklinge og vat/bomuld puden, samtidig med at der blev brugt en del sprit til at holde overfladen "blød" så man kunne skrabe med zieklingen uden at lakken krakkelerede hvor overfladen var en smule ujævn når man startede.

Bare det at få shellakken til at "flyde jævnt" krævede en masse træning, og det var vel derfor at man i gamle dage foretrak at bruge palisander, mahogany etc, som var "flade" selv om overfladen blev fugtet op med sprit (som jo dengang indeholdt ca. 5% vand). (det var jo før spritten blev til snaps, og dengang blev spritten jo brugt til alt fra husholdning til et festligt lag, og dengang var spritten heller ikke denatureret - det var "ren alkohol med en vis % vand)

Problemet med den denaturerede sprit er at "denatureringen" (tungere alkohol, holder bedre på vand, og dermed bliver det en del sværere at undgå at vand "bindes" i shellakken når den er påført.

Vat/bomuldskluden - sammen med sprit og knofedt var jo fint til at fjerne "gråtonen" fra overfladen efter at man havde fåført sidste lag shellak. Når man gjorde det ordentligt, kom glansen og ikke mindst "dybden" i overfladen frem, og det hele lignede en million ($) eller to.

En korrekt lavet shellak lakkering kan jo ikke efterlignes med andre af de moderne laktyper på f.eks mahogany.

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 aug 2009, 16:45 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Den mest almindelige denaturant for sprit er i dag MEK - Butanon eller Metyl Etyl Ketone. Årsagen er at MEK bliver du bræksyg af, men dør ikke, som du kunne da det var metanol (træsprit) som blev brugt. MEK lugter heller ikke godt, og da den koger ved 79,6°, næsten ligesom ætanol, 78,4°, er det ikke praktisk at separere dem ved distillation.

MEK er mindre opløslig i vand end ætanolen, så den optager ikke mere vand end spritten.

Sprit kan ikke distilleres til mindre end 5% vand, da den laver en azeotrop med vand i det forhold 95% sprit og 5% vand. Derfor er sprit som regel solgt med ca. 5% vand.

Azeotropen kan brydes, men det kræver et tredige opløsningsmiddel, som benzol - ikke noget der er rart at have med at gøre.

Vandet er normalt ikke et problem, da det fordamper sammen med spritte i det samme forhold 95/5.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 aug 2009, 17:43 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 apr 2008, 17:56
Indlæg: 4582
Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Vand har et lavere fordampningstal end sprit ved en given temperatur, og man skal være noget forsigtig med at sørge for at Shellakken holdes "åben" længe nok til at både spritten OG VANDET kan undslippe. Kommer vandet ikke ud hurtigt nok, F.eks ved at man pollerer overfladen "varm", bliver vanddamp "fanget i lakken, og danne det kedelige "grålige" skær som man absolut ikke ønsker at se på et flot møbel.

MEK har også et højere fordampningstal end vand, så i praksis gør det ikke den store forskel, når bare man sørger for at MEKén kommer godt og grundigt ud af overfladen. MEK er fuldt blandbar med vand i alle forhold.

De eneste mennesker som jeg har set kigge beundrende på en "tågering" på en ellers flot bordplade er amerikanerne som dengang så en vis "status" i at have råd til fint behandlede møbler hvor Wiskeyglasset kunne sætte sine umiskendelige spor.

Så kunne man jo altid bruge lang tid på at "brænde"/"pollere" fugtringene væk igen. :P

_________________
Bjørn Andersen

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 aug 2009, 20:29 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 11 feb 2009, 20:53
Indlæg: 529
Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg sliber med korn 400 vandslibepapir og solsikkeolie før jeg påfører rigeligt schellak med toiletpapir. Når lakken er næsten tør (1kop kaffe og en cigaret) sliber jeg med korn 800 hårdt pres høj hastighed og olie. Derefter mere schellak, kaffe og tilsidst olie+korn 1000. Det plejer at give et pænt resultat- eventuelt polerer jeg en sidste gang med olie på toiletpapir.
Jeg bruger toiletpapir for at undgå striber i overfladen. Lyder omstændigt, men er det egentligt ikke.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2009, 00:02 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Jeg synes, at det er en pæn skål du har lavet, Carsten.
Og som Stig synes jeg, at du allerede er nået langt med håndværket.

Vil du godt oplyse skålens dimensioner?
Jeg går ud fra, at den er drejet i tørt træ.

Jeg synes desuden, at en redaktør burde flytte alle de gode og nyttige kommentarer om schellak til en tråd for sig.

Venlig hilsen Jens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2009, 03:03 
Offline
spånbunke
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 sep 2008, 14:00
Indlæg: 127
Geografisk sted: Thailand
Hej

Skålen måler 12,5 cm. i diameter og 7 cm. høj, og det er rigtigt den er drejet i tørt træ.

Ja det går rimeligt godt med at få til at virke. Som jeg tidligere skrev er det kun skraberne der rigtig driller mig, og særlig på yder siden af skålen vil den meget gerne hugge i, inden i går det lidt bedre. Jeg læst meget af det R. Raffan har skrevet i hans bøger om brugen af skraber, samt søgt på nettet, og det ser jo så legende let ud når dem der kan bruger en skraber, men nu vil jeg lige prøve at slibe en på vådesliberen, så den bliver rigtig skarp, og se om det bliver bedre. Det har måske også noget med viklen på skraberen er slebet med, 30 eller 45 grader, jeg ved ikke om det giver den store forskel, men jeg har slebet mine i 45 grader.

Som Jens også skriver er der kommet mange rigtig nyttige indlæg om shellak, der vil være fint at kunne finde under finish.


Hilsen - Carsten

_________________
VaVa Pipe Bangkok - Thailand
http://www.vava-pipe.com/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2009, 08:41 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2009, 11:04
Indlæg: 1595
Geografisk sted: Hvidovre
Hej Carsten.

Jeg er enig med de andre i, at du laver nogle flotte ting. Du bruger også noget flot træ, det hele er med til at gøre det smukt.

Med hensyn til Raffan vil jeg anbefale dig at investere i hans sidste nye video. "The New Turning Wood".
Jeg har selv stor glæde af, at læse bøger, blive inspireret osv; men video viser på en helt anden måde hvad det er der foregår.

Prøv det!

Fortsat god virkelyst.

Mvh

Torben tjmanden

_________________
Den der altid overvejer det næste skridt lever livet på et ben.

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang


Top
 Profil  
 
 Titel: Skrabere
Indlæg: 20 aug 2009, 09:02 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Hej Carsten,

Du vil nok have mere held med skraberne hvis du sliber dem om. Det er normalt at slibe dem på ca. 80°. Skraberen holdes vandret mod anlægget eller med skaftet en smule højere end skæret. Skæret skal være lidt under pinolhøjden, så hvis den hugger i, bevæger den sig væk fra skålen eller emnt og ikke dybere ind.

Den større vinkel gør at der er mere gods bag skæret og mindre vibrationer.

Når du sliber skraberen, efterlad den lile grat, som egentlig er den der skærer. Jeg har slebet toppen af mine skrabere helt flade og med en megetfinkornet sten, så de er næsten helt blanke på overfladen. Det gør den lidt skarpere når du sliber og gør det nemmere for spånerne at kome væk.

Jeg sliber med en 200 mm 120 korn tør sten med 1500 omdrejninger. Du kan få det samme resultat med din vådsliber.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2009, 09:09 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 feb 2008, 18:52
Indlæg: 1492
Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Man kender sikkert jespers side om trædrejning, men alligevel,
her er en masse beskrivelser om emnet og slibning af jern .


http://www.lignars.dk/Traedrejning/abc.htm

_________________
Livet er ikke det værste man har
om lidt har Winnie kaffen klar.
Steffen. Vordingborg
hjemmeside http://u528439.mono.net/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2009, 22:34 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Carsten, lær dig at shearscrape. Det er langt den bedste måde at bruge en skraber på, og så hugger den ikke ret let i.
En skål som den du viste, kan shearscrapes til en meget fin overflade, så man kan starte pudsningen omkring korn 240/320.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team