www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 aug 2026, 21:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
lille spån

Geografisk sted: Viborg
Så fik jeg min en drejebænk. En prisvenlig Record PowerDML18SH.
Den skulle jo prøves af, så et håndfuld pen kits og en 1" skew blev indkøbt. Pen kits er billige slimline; jeg skal jo øve mig lidt. Har I links til rigtig gode (og måske dyrere) kits, også gerne fyldepen? Jeg synes allerede at 'skrive-lækkerheden' er lidt ringe på de her.
1" skew, Benjamin's Best ankom med to forskellige vinkler og et hak i skæret, men den kan jo slibes.

Den med kobberlook er den første, den tynde i 'gunmetalfancy' blev nummer to, slankere og bedre finish end den første. Den tykkeste er med hjemmegjort mavebælte. Jeg havde så kun det samme træ, men vendte det, så der kom endetræ ud ad.

Kuglepennebygning med med udstyrsmangler er ikke helt let. Jeg har ingen søjleboremaskine, så jeg borer igennem i frihånd med klodsen spændt fast i en skruestik. Det giver nogle smuttere, når boret kører for skævt eller klodsen flækker pga. for stort tryk. Heldigvis koster træet ikke noget. Det er nogle hylder, jeg netop har pillet ned, og da jeg har lidt over 2 meter, gør det ikke så meget at der smutter nogle cm. Træet er vist det, der hedder Nyatoh i byggemarkederne.

Pennene er pudset med sandpapir og Micro Mesh og afsluttet med CA-lim. Andre overflader skal vist snart afprøves, for dampene rev godt nok i næsen i dag, og jeg har også præsteret at lime en klods fast på en finger...

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Det ser da fint ud, hvorfor bruger du ikke drejebænken til at bore med- det gør jeg, selvom jeg har en prof søjleboremaskine.

lille spån

Tak.

Jeg har endnu heller ikke en borepatron til drejebænken ... eller en spændepatron til at spænde emnet fast i mens der bores. Især det sidste er jo en bekostelig affære, så det kommer nok ikke til at ske lige foreløbig.

Hvis jeg brugte bordplade i stedet for hylder ville det også blive noget nemmere, fordi jeg så kan bore mere skævt uden samme problem, men jeg burde nok finde en ordentlig løsning på det problem.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
De ser ikke så tossede ud.
Hvis du har lyst og mulighed for at køre de 30 km nordpå til Fjelsø, har jeg en masse forskelligt træ skåret op til blanks, og vi kan godt bore huller i dem på drejebænken.
Bare skriv en privat besked.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: 8783 hornsyld
Og kommer du til Horsens, har jeg teak til mange penne.

Jens

mod det du tror på

lille spån

Tak for kommentarerne og de fine tilbud. Jeg vil bestemt se, om jeg har mulighed for at komme på besøg en gang.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]