www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 13 aug 2026, 21:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Jeg fik for lang tid siden nogen meget små bruyereklodser foræret. Så små, at der ikke rigtig kunne komme en fornuftig pibe med en regulær hals ud af dem, og at de samtidig ikke havde den flotteste åretegning gjorde, at jeg bare har haft dem liggende. De stammer vist nok fra Albanien - og som stort set alt derfra, er kvaliteten nok derefter.
Nu har jeg sandblæst de værste og monteret en hals af enten et stykke kobberrør, eller et stykke stålrør, som er bruneret i henholdsvis glat og sandblæst udgave.
-og så 2 "almindelige"

http://www.nf-woodcraft.dk

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: ebeltoft
Hej Niels!
Som piberyger må jeg nok konstatere, mere sjældne end kønne!
Men igen nogen kan lide datteren andre moderen.
Den andensidste er derimod tæske lækker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Havde det ikke været en ide at bruge samme princip som med kuglepenne og have lagt en anden træsort udenpå røret, så halsen havde fået lidt mere krop (evt. kontrastfarve? / acryl eller andet?).
Mit første indtryk var, der mangler forbindelse mellem hoved og spids.

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Ja, men klodserne var da bestemt store nok til at få noget sé-værdigt ud af det.
Det der med et metalrør af en slags som hals er set før. Hovedet var til at skrue på halsen. Hele indretningen var en gennemført vederstyggelighed.
Derfor synes jeg det er opløftende at se den diametrale modsætning i dine fine resultater.
Selv om det egentlig begyndte som et forsøg på at bruge nogle alt for små klodser til noget, så er du lykkedes over al forventning.

Forarbejdningen ser ud til at være den sædvanlige fra din hånd, nemlig fuldstændig dadelfri. Jeg går som en selvfølge ud fra at røgkanalen har den rette diameter, og at spidsen har en passende tykkelse (højde), så man ikke gaber som en fisk på land i forsøget på at ryge på piben. Lige så selvfølgeligt går jeg ud fra at det ikke er et problem at få en piberenser hele vejen igennem røgkanalen.

Dermed er der tilbage at kommentere modellen. Her har du på én gang ramt noget ret traditionelt og så tilføjet mere end et stænk krydderi. De er meget tiltalende. Din overgang mellem hoved og hals, og mellem hals og spids er meget elegant. De har den der helt selvfølgelige aura over sig som siger: "Selvfølgelig ser jeg sådan ud". Det er en lille ting, men den er med til at fuldende indtrykket af modellen. Sandblæsningen ser ud til at være god og dyb uden at hovedet mister sin facon.

Har du haft ild i noget tobak i en af dem? Kan de ryges på? Jo, selvfølgelig kan tobakken brænde, men smager det?

De to mere "traditionelle" piber er også rigtig flotte, men de overrasker ikke så meget som dine "Per Smed-piber".

Jeg har siddet og kikket meget på den nederste pibe og i absolut petitesseafdelingen finder jeg to små meget bløde knæk på oversiden af halsen, som trækker lidt ned i indtryk af modellen.

Jeg har vist før foreslået dig at arbejde med overgangen mellem spids og hals på dine "traditionelle" piber. Ikke fordi der er noget håndværksmæssigt at udsætte på dine overgange, men det er som om en pibe bliver lidt mere interessant hvis der er indlagt en metalring i halsen. Jeg synes bestemt det var værd at arbejde videre med det tema du har anslået med piberne med rør. Kunne dette element også bruges i nogle af dine andre modeller? Eller måske skulle der nogle helt nye modeller til? Røret kan jo være af varierende længde og diameter.

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tak for kommentarerne.Det er rart at høre andres mening.
Jeg kunne have valgt den traditionelle løsning; at sætte et stykke bambus imellem, men det er et bevidst materialevalg fra min side for at prøve at eksperimentere -og se og høre reaktionen på mit valg.
Og røgkanalen er ALTID 4 mm og biddet max 4,2 mm - og de er selvfølgelig kontrolleret med en piberenser som det sidste.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Spøjse piber. Jeg er ikke-ryger, men synes det er rart, at nogen tør prøve noget anderledes. Spændende!!
Noget helt andet. Hvordan laver man en brunering? Det kunne måske bruges i andre sammenhænge, hvis det er noget, man som almindelig "fusker" kan klare.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Man kan vist godt lave brunering selv vha nogle kemikalier, men jeg fik det gjort hos bøssemager Korsholm i Skjern.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Mon ikke, der er den gamle Ronson-pibe, Jørgen tænker på:

http://www.worldart.dk/wp-content/uploa ... -pibe1.jpg

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Jo, det er :)

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Frygtelig snadde, den Ronson, og så skulle man skifte ble på den
hvert andet øjeblik - der der sovsefilter under hovedet.

Undskyld afsporingen, Nils.

Kan bestemt bedst lide de mørkt brunerede, 4 og 6 der er
noget elegant, svævende over designet.
De "rene" træpiber, 1 og 2 rammer ikke lige mit øje,
men det er vel forventeligt fra én, der i sin tid som piberyger
næsten udelukkende havde selv piber i Billiard-form.

VH,
Lars

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]