Hej Kaj,
Det er godt at se de sidste fotos du har lagt ind, og du kan tage det for hvad det er værd, men den overfladebehandling du har giver skålen er nok (IMO) grunden til at du ser de små skavanker som sådan et stykke træ næsten helt naturligt giver.
Det er næsten umuligt at undgå at der sker nogle små udrifter på områder hvor træet er lidt mere frønnet end omgivelserne, og det er også noget nær umuligt at pudse disse udrifter væk - de er simpelthen for dybe.
Og når man ikke kan hekse - "dan haber wir andre metoden".
1: En god ide er at buge en god SANDING SEALER, sandsynligvis 3 gange påført med pudsning K240 imellem hver påføring.
Nu kan du holde øje med om sealeren "fylder" udrifterne op, d.v.s at sealeren skal være tyndtflydende - meget tyndtflydende,
så den er istand til at "flyde ud" og fylde bundens ujævnheder ordentligt ud.
2: Når du er tilfreds med overfladens "Jævnhed" og det er s-- ikke så nemt at se, er det bedste at begynde med en god hærdende olie - IKKE LINOLIE HOLDIG. Der findes mange kvaliteter pånmarkedet, men de lider næsten alle af at "Tørstoffet" - d.v.s det som bliver tilbage på overfladen når opløsningsmidlerne er fordampet er væk, er en kende for lavt, hvilket vil betyde at det bliver nødvendigt at påføre flere lag, men en grundig hærdning imellem hvert lag.
3: Du kan også vælge at påfører en god Canaubervoks - eller forum voks i flere omgange, med grundig polering mellem hver påføring. Brug af ALLE typer voks betinger at man er særdeles omhyggelig med at skabe et TYNDT OG JÆVNT lag.
Diverse voks typer har den fordel at de alle er god til at fylde "udrifterne" pænt op, men har samtidigt også den (IMO) kedelige egenskab at de også fylder træets naturlige porrer totalt op, og man ender let med et "plastiklook" - og det bryder jeg mig selv ikke særligt om, men der findes naturligvis andre oplevelser/holdninger.
Hvis du vælger at prøve voksløsningen af, vil jeg foreslå at du anskaffer noget "https://www.google.dk/search?client=firefox-a&hs=hie&rls=org.mozilla:da:official&channel=np&q=renaissance+voks&spell=1&sa=X&psj=1&psj=1&ei=A7axUvy7GZP04QTA_YE4&ved=0CCkQvwUoAA , det er dyrt, men virker generelt gevaldigt godt på sådan noget træ.
God fornøjelse og glædelig jul.