dueslaget skrev:
Bliver det bare sort af at ligge i saltvand?? Hvis ja, hvor længe skal det ligge i vandet for at blive gennenfarvet sort??
Jeg troede først at det indeholdt noget tjære, men det virker ikke sådan når det forarbejdes.
Det har en speciel lugt, men nemt nok at forarbejde.
Det "saltvandseg" (Skibsspant) som jeg fik, var ikke totalt sort hele vejen igennem, men jeg fik fortalt at den process sker over nogle hunrede år, specielt hvis træet blev dækket af sedimenter/sand på havbunden. Når træet så lå iltfrit, reagerer garvesyren, og den sortet farve fremkommer.
Kig engang på Vikingemuseets hjemmeside. der kan du også se den sorte farve på de originale træstykker.
Jeg troede også at træet havde været tjæret, men fik fortalt at det sjældent skete. Man tjærede vist nok skibe udvendigt, men det var senere (1600-1700 og senere) for at undgå pæleorm etc. når man sejlede i varmere have. ?????
Ja, det er lige så nemt at forarbejde som f.eks gammel bindingsværk træ (Eg), det er fast og solidt i strukturen, og jeg oplevede også at træet (Spantet) var tørret stille og roligt, uden store revner siden det blev fundet på stranden i 1973, og bare havde stået indendørs siden.