www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 16 aug 2026, 06:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: frederiksværk
jeg har forsøgt at lægge lidt billeder ind , men de var for store så nu har jeg bøvlet lidt og laver lige dette forsøg :D .
billedet er af en skål jeg har lavet i dag . det er bøg og den er ca. ø150x55 mm

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke
Brugeravatar

så lykkedes det jo :o

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Tillykke med et fint resultat. Hvad har du behandlet den med ?, og, som jeg efterhånden har lært : mindst 3 fotos: 1 fra siden, 1 fra oven, et fra bunden. ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

tak for ros :D .
billedet var en prøve da jeg lige skulle finde et program der kunne komprimere ( og som jeg kunne finde ud af ) , men her er et par mere .
der er også lidt af et fad af samme stykke bordplade , det er ikke færdigt da jeg lige skal have lavet nogle forlængere til mine jumbo-bakker ;)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke
Brugeravatar

og foresten så er det behandlet med naturolie fra Miller ( købt til formålet igår hos den lokale stark ) :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Velkommen til forum! og tak for de nye billeder.
Som BjørnA sagde, der skal 3 billeder til for at man kan danne sig et indtryk af tingen, når man ikke kan have den i hånden.

Om dit fad:

Form:
Oversiden er god. Du har ramt rigtigt med proportionerne, og forhøjningen, som adskiller kant og indersiden, er nydeligt lavet.
På ydersiden ser det ud, som kurven ikke følger indersiden, og det synes jeg får dit fad til at virke lidt tungt.
En flad, ikke dekoreret bund passer godt til, udmærket.

Finish:
Overfladen ser ensartet og mættet ud.

Håndværk:
Ingen spor af drejejern eller sandpapir. Godkendt.
Detaljen på oversiden har du heldigvis ikke slebet uskarp med sandpapiret, sådan skal det være.

Du behøver ikke jumbobakker for at dreje tappen væk på dit fad.
Man kan dreje det meste væk ved at spænde op mellem en afrettet planskive og medløberpinolen; den sidste centimeter tap tager man af i hånden med en mejsel.

Materialevalg:
Jeg forstår godt, at du har brugt bordplade som materiale. Man drejer jo i dét, man har.
Men hvis du havde valgt et stykke, hvor stavene gik hele vejen igennem uden samlinger, havde fadet været smukkere.

Om din skål:
Den ydre form er enkel, det kan godt bruges. Kurverne på inder- og yderside ser ud til at følges. OK.
Fordybningen under bunden kan jeg ikke så godt med, her kunne du have fundet en bedre løsning.
Finish ser ud til at være i orden, olien er trængt ensartet ind.
Håndværket ser ud til at være OK, d.v.s. intet oprevet endetræ, eller spor ad drejejern eller sandpapir.
Materialet til din skål synes jeg er skæmmet af de mange limfuger og fingertapsamlinger. Materialet mangler symmetri.

Fremadrettet glæder jeg mig til at se arbejder fra din hånd, hvor du vælger smukkere materialer, for jeg kan se, at du godt kan dreje.

Venlig hilsen Jens

spånbunke
Brugeravatar

tak for ris og ros :D
jens kurverne på fadet følger faktisk hinanden ned til forhøjningen , men det er svært at vise på foto .
bunden på skålen er jeg heller ikke tilfreds med , men jeg kunne ikke få den til at centrere og turde derfor ikke
skære udvendigt .
tak for tippet ang. bunden på fadet , jeg skulle gerne have lavet nogle longworth bakker til ø395 i næste uge så det løser sig
mvh jan

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]