www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 15 aug 2026, 21:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Bjerg af spåner

Geografisk sted: Assens kommune / Vest Fyn
Rangle med 4 ringe lavet i rød hjerte træ (det navn jeg fik da jeg importeret det fra tyskland)

Pudset til kort 800, og så en gang Canaubervoks, og nej det er ikke farvet, det har den farve fra naturen.

Størrelse ca. 125 x 26 mm.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Hvor intet vover intet vinder.
Hvorfor udsæt til i morgen, hvad man kan nå i dag.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Flot træ og flot udført (imo)
Ringene ser endda ud til at være rimelig ens og runde :D

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Hans.En rigtig flot rangle ,jeg lurer lidt på det røde træ ,fik engang et stykke rødt træ af min svoger (han ville nok af med mig ) jeg blev helt dårlig af at arbejde med det og fik det smidt ud, . Så også en rangle igår med kun 2 ringe ,den du har lavet er en del flottere. :o :o :o

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Højer
Hej Kvisten!
Ø26 er da vist i underkanten, hvis du da ikke vil af med barnebarnet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Den størrelse ryger lige ned i halsen på småbørn, som skal have alting ind i munden!
Prøv at se på narresuttene, de har ikke den dimension for sjov!
Mvh.
Børge L

Bjerg af spåner

Hej

Tak for ros kaj og hans

Børge L. jeg har ikke set nogle små babyer kunne få hele enden ind i munden i nu, og de kan slet ikke sluge den for den er 12 cm. lang,
de plejer kun at sutte lidt på den, og det mest på ringene, (det egen observationer) og den må heller ikke være for tyk ved håndtaget for så kan de ikke holde om den.
Jeg kender ingen danske minimål for rangler så de er efter de Amerikanske da de også har skrappe regler for legetøj til babyer.
Der udover har jeg aldrig fået klager på dem jeg har laver, og det nået siden det passeret de 50 styk.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Fin rangle, og størrelsen er jeg såmænd ikke så urolig for. Skulle den lille være på vej til at sluge den, er den sikkert lang nok til at man kan få fat i enden af den og hive den ud igen.
Jeg er mere urolig for dit valg af træ, og måske en smule uroligt for din overfladebehandling.
Personligt ville jeg aldrig bruge træ, jeg ikke kendte 100%. Flere træsorter kan indeholde stoffer der måske ikke er heldig i en lille barnemund, eller en voksen for den sags skyld.
Til ting som børn kan putte i munden bruger jeg stort set kun ahorn/ær, eller forskellige typer frugttræ - trætyper der alle har naturligt sukkerindhold og en sød smag. Hvis jeg behandler overfladen er det med bivoks - altså bivokstavler hvor jeg er sikker på at der ikke er pesticidrester i.

Bjerg af spåner

Hej Kaj

Tak for input, jeg vil prøve med bivoks på den næste, jeg tror ikke træ-type betyder så meget da man forsegler overfladen med voks,
og de små poder har jo ikke tænder, og når de får tænder er der nok andre ting der er sjover at lege med.

Kender du et godt sted at købe bivoks ? og skal det være i stang form ?

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Kvisten.

Uanset om de små poder har tænder eller ej, kan træet ved kontakt med huden, og endnu mere med kontakt med en spytvåd barnemund afgive stoffer. Så min opfordring til dig, er at du kun bruger træ du kender.

Jeg køber bivoksplader ved det lokale bilavlscenter. Det er i plader - jeg lader dem ligge lunt til de er til at håndtere, og så folder jeg dem sammen til en stang. Jeg tror det bivoksbalsam man kan købe, er blødt op med et eller andet opløsningsmiddel.

Jeg påfører bivoksen når emnet snurrer i drejebænken, og polerer det ind med en blød klud.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Opløsningsmidler er ikke nær den fare som "inlægssedddelen" ville indikere. De er længst fordampede før de små poder får tænderne eller gummerne i den tilbageblevne overflade.

Gammeldaws maling med blyhvidt er en untagelse - men nok heller ikke til at opdrive nuomdages.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
De fleste Bi-voks typer jeg er stødt på igennem tiden har enten været ren Bi-voks eller Bi-voks blandet med x-% Paraffinolie, så den fremstod som enten en ret hård voksstang (nok omkring 10 % paraffinolie) eller en slags pasta (nok omkring 20-30 % paraffinolie).

Sådan en polervoks kan man selv lave, ganske let. Anskaf noget bi-voks (giftfrit) og varm det op i et vandbad til voksen flyder. Tilsæt paraffinolien, og rør det grundigt sammen.

Hæld blandingen i et glas eller anden egnet beholder af glas eller plast, og lad det køle af - og så er voksen sådan set klar til brug.

God fornøjelse. ;)

PS: Paraffinolie købes på apoteket og bruges bl.a til at lette forstoppelse med. Den er godkendt til fødevarebrug.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner

Det fint med det blanding af bivoks og Paraffinolie, det skal prøves da jeg mest er til pasta ligne produkter, da jeg føler jeg letter kan fordele det, selv om jeg næsten altid poler emnet færdig mens det snurre på bænken.
jeg har markeret de blandings forhold og printet dem ud så jeg har det på indkøbslisten.

Det med spyt og skadelig stoffer i træ, er taget til kraftig efterretning, der var nået jeg ikke havde tænkt over.

Tusinde tak for alle indlæg, skønt at blive kloger, det dejligt med det ping pong, det giver mig meget inspiration til næste tur i værkstedet.

Og så var det jeg kom til at tænke, det er godt det ikke er som Emil fra Lønneberg, kun at komme i værkstedet når man havde lavet gale streger, selv om jeg nogle gange laver galestreger i værkstedet !! nå det er en anden historie.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Kvisten,

De forskellige Bi-voks blandinger - mere eller mindre "grødagtige" - afhængig af hvor meget Paraffinolie man blander i, er alle mest egnet til at blive påført på træet mens det roterer i bænken. Den efterfølgende polering sker meget let med et stykke køkkenrulle eller en fnugfri klud.

Bare husk at man ikke må trykke for hårdt. Gør man det tager man bare Bi-voksen af igen. Poler med let hånd - og du kan se at paraffinolien tvinges ud af voksen og ind i træet. Der går ikke ret lang tid, og voksoverfladen begynder at få både glans og glød.

Omkring det der med at trykke for hårdt: da Bi-voksen flyder allerede ved ca. 40 C er poleringen god til at "justere" lagtykkelsen. Ser overfladen lidt "tåget" ud, er vokslaget for tykt, men så trykker man bare lidt hårdere, og man kan så meget hurtigt se at det "tågede" udtryk forsvinder og at overfladen ser klar og glansfuld ud igen.

MEN, man skal være omærksom på at der meget let kan afsættes evt. papir eller stof fibre i voksen. Sker det, kan man (måske) fjerne dem igen ved at polerer overfladen med ren paraffinolie. Det vil, sammen med friktionsvarmen frigøre evt. fibre, så man kan "fange" dem i en klud eller noget tæt papir.

HUSK: Den voksbehandlede overflade SKAL have lov til at "Sætte" sig inden overfladen berøres. helst ca. 24 timer/20C, og, når de 24 timer er gået, aftørres overfladen let for at fjerne evt. paraffinolie som (måske) kan ligge på overfladen (ses oftest som meget små "dråber" eller ujævnheder på overfladen.)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]