www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 19 aug 2026, 05:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Senest rettet af BjoernA 26 jul 2015, 21:58, rettet i alt 1 gang.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland; Randers
Hej Bjørn,

Jeg har efterhånden lavet en del penne i Corian, og skal det være nemt og skinne perfekt, kan jeg anbefale at bruge MicroMesh efter der først er pudset med korn 600 vådslibepapir. MicroMesh køres fra 1500 - 12000, alle med vand.

Der er efter min overbevisning ingen grund til at starte med at slibe med grovere papir, såfremt den sidste spån er taget en en god skarp mejsel.

I samme åndedræt skal siges, at ikke alle farver er lige kønne når de bliver poleret. Nogle fortjener en mat finish, og her kan man med fordel stoppe allerede halvvejs mod korn 12000.

Mht. pennen syntes jeg at form og kombinationen fungerer fint. Det er lidt svært at fornemme overfladen på billedet, men det problem har jeg selv prøvet et utal af gange.

Allan Mogensen

"If you do it right, it will last forever."

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Allan,

Tak for dine kommentarer. Jeg bliver aldrig gode venner med mejsler, og både Corian'en og Bøffelhornet er drejet med skrabere og U-jern.

Du har helt ret, at starte med korn 240 er nok unødvendigt, men omvendt syntes jeg det var morsomt at se hvordan resultatet blev med Ståluld 0000 og Vienerkalk i H-olie til sidst, i stedet for at pudse helt op til korn 12000 eller højere.

I dag ser det ud til at H-olien har "lukket" de sidste microhuller som jo er en naturlig del af et "støbt" materiale, og resultatet er også at selv om glansen er særdeles høj, så er pennen til at "holde på" og den er nem at holde "ren".

Jeg prøver nok at lave nogle flere hen ad vejen.

Hvor køber man det "Micromesh" du omtaler. Det kunne være interesant at prøve. ;)

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland; Randers
Hej Bjørn,

Det fås hos Axminster: http://www.axminster.co.uk/micro-mesh-s ... rod804806/

eller hos de firmaer i USA som sælger kits til penne.

En anden åbenlys fordel ved at bruge vådslibning er jo at støvet bindes i vandet og ender derfor ikke i snuden eller lungerne :lol:

Og de holder afsindigt godt. Kører stadig med mit det første sæt, som efterhånden er over et år gammelt.

Allan Mogensen

"If you do it right, it will last forever."

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Allan,

Vandslibning er fint, men min erfaring fra gammel tid er at f.eks. corian - og lignende støbte typer, ikke er "hårde" nok til vandslibning. Det er nok derfor du må helt op i K 12000 for at få en god overflade.

med H-olie/Vienerkalk blandingen på ståluld 0000 opnår jeg at:

1: Overfladen "lukkes" effektivt,
2: Man kan pudse med lavere friktion end med vandslibibning,
3: Olie delen "Hærder" og skaber en effektiv polerbar overflade, men man behøver ikke så høj Korn nummer.
4: Det er lettere at "efterpolerer" uden brug af vox etc. Man kan polerer direkte på oliefilmen, som i løbet af kort tid (1-2 døgn/20C) bliver særdeles hård, men dog er til at "jævne ud" hvis man har lidt kurver på pennen.
5: Overfladen får en særdeles høj glans - men med en særdeles god "dybde", så man undgår at den direkte "skinner".
6: Det virker som om overfladen er bedre at holde på, men det er jo - som altid, et spørgsmål om metode og ønsker.
7: Som "rosinen i pølseenden" ser det ud til at stålulden er rigtig god til at "lagre" den blanding af pudsestøv, Vienerkalk og hærdet olie som frigøres i processen, og det letter jo rengøringen og kontrollen gevaldigt, og så er ståluld jo ikke så dyrt.
På toppen af det hele har olien en bedre "vedhæftningskraft" til Corianen end vand, og udtørrer deror heller ikke så hurtigt - man sliber "vådt i vådt" i hele processen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Her er et billedforsøg som bare viser hvor svært det er at få "glans" til at "virke" på et foto når reflextionen er så diffus som tilfældet er på den hvide farve. Omvendt ses det tydeligt at overfladen på det blødere bøffelhorn er væsentligt mere ujævn, og kun ville have gavn af en polering (våd/våd) med væsentligt finere slibemiddel.

mon der er nogen af de fotokyndige som kan give en anvisning på hvordan man gør det ;)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]