www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 24 aug 2026, 14:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Lille skål med låg.Æbeltræ.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Pæn skål hans,men jeg ville gerne se den MED låg for at få et helhedsindtryk.

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Dette billede er lige netop tydeligt nok til at jeg kan se hvordan du har lavet din skål med låg.
Lidt større billeder, tak. Hvis du kan indstille dit kamera til VGA (640x480), får du med det samme billeder, som er inden for størrelseskravet.
Når du vedhæfter billeder, er det tilladt med op til 5 billeder ad gangen i samme indlæg. Det gør det mere overskueligt for vi andre, når vi gerne vil kigge på det, du viser. Så får du også alle kommentarerne samlet i én tråd.

Så til det, jeg ser.

Helt overordnet holder dit design af en skål med låg. Proportionerne af delene hver for sig og helheden er OK.

Låget:
Når låget er på æsken, ser grænsen mellem låg og bund fin ud, fordi du har lavet krumning på begge parter. To kurver, der mødes, så samlingen forsvinder i dybet gør det tydeligt, hvad der er hvad. Bliv ved med dét.
Knoppen på toppen har du lavet nydeligt, den er sikkert rar at tage fat i. OK.
Du kunne have lavet lidt udsmykning allerøverst på knoppen, bare en rille, eller lille dut, så der ikke bare er blødhed at se.
Indersiden af låget ser sjusket og gråt ud p.g.a. oprevet endetræ. Sanding sealer, skarpe jern og skraber er, hvad der skal til. Ikke sandpapir.
Overgangen fra lågets store inderflade til forhøjningen langs kanten burde have være skarp kant med 90° vinkel, fordi det modvirker slør i pasformen med bunden.

Skålen:
Overgangen mellem ydersidens bund og side har du lavet afrundet; fint nok.
Skarpe overgange er at finde alle steder... gulvtæppe, panel, væg, loft. Ikke gulvtæppe op ad væggen.
Prøv en anden gang at lave overgangen klart defineret, så man netop ser, hvor det flade og det kurvede mødes. Det er mere elegant.
Der er en tap øverst på skålen, som passer til låget. Den burde du have lavet med 90° overgang, hvor låget møder skålen.
Det er desuden lettere at tilpasse delene, hvis du laver skarp overgang dér.

Det er med æsker ikke noget krav, at underdelens materialetykkelse skal være ensartet; men med skåle er det bedst.
Det er en smagssag, om man kalder dit arbejde en æske eller en skål, men hvis underdelen skal kunne bære som skål, burde indersiden have kurvet meget mere ind lige under den øverste tap, så yder- og inderside havde parallelt kurveforløb.
Det er lidt svært at se kvaliteten af indersidens overflade, men ud fra blitzens reflektion, som er tåget, jeg gætter på, at der er oprifter i endetræet.

Ovenstående kritik er ikke skrevet for for at tage pippet fra dig, du må ikke miste modet.
Men når du arbejder på at forbedre din teknik m.h.t. oprifter, og hvis du strammede op m.h.t. detaljer i formgivningen, kunne du sagtens lave meget bedre ting.

Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Tusind tak for den gode kritik,jeg vil tage en kopi af det for det skal vidst læses nogle gange for at forstå det der skal forbedres,ingen tvivl om at det vil hjælpe mig meget,så jeg må igang igen. :( :( :( Hans.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Velbekomme.
Venlig hilsen Jens

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]