www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 17 aug 2026, 04:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Skål i elm
Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Jeg skulle fotografere nogle af min skåle, for at se om jeg kan komme til at udstille i et galleri, så her kommer der lidt billeder:)

Kommentarer udbedes.

hilsen

Alan

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Den øverste er rigtigt flot, men du burde sætte den på et hvidt eller gråt lagen, så omgivelserne ikke roder indtrykket til.
Den brede kant har en funktion, idet hullet udvider sig under den. Man kan lægge et bjerg af nødder i den, række den rundt om bordet, og kanten vil holde nødderne i skålen.

Når jeg ser den nederste tænker jeg uvilkårligt: Hvorfor laver Alan en bred kant, når der ikke er træ til det hele vejen rundt?
Tager man skålen "klokken 12" og rækker den over bordet, har staklen på den anden side ikke noget at tage fat i "klokken 6".
Jeg synes, at en barkkant, hvor træets form hele vejen rundt bestemmer skålens kant, er en ting, men den her, hvor det kun er et lille stykke, der ikke er i trit med resten, virker forkert i mine øjne.

Også her ville et ensfarvet lagen som baggrund og lige meget afstand til kanten på alle fire sider have præsenteret skålen bedre. Som minimum skal de modstående sider have samme afstand til kanten af billedet.
Dagslyset er langt den bedste lyskilde, og skyggerne giver en rigtig flot effekt, hvad det angår har du ramt helt perfekt. (Nu mangler du så bare at finde en teknik, der sikrer solskin, hver gang du skal tage billeder)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Nu er smag og behag heldigvis forskellig fra person til person.

Men jeg synes dine skåle er nydelige.

Til gengæld halter din fotokunnen noget.
Medmindre man har noget til at opbløde de kraftige slagskygger du har på billederne, er det bedst at tage billeder i skygge eller gråvejr. Og en rolig baggrund er et must.

Det er da muligt at vi ved en senere sammenkomst skal lave et lille kursus i at tage billeder. Det vil jeg gerne være med til at få stablet på benene. Jeg har tidligere haft mit eget fotoatelier.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Super flot Allan, og vi kan alle lære noget her, dine finish er bar super godt :mrgreen:
nr. 2 skål er lige efter mine smag :D :D ,
Nu må jeg komme af med en opsang (muligvis en dårlig dage :cry: )et "almindelige skål lavet fra et almindeligt stykke træ" er for det mest uden nogen form for charm og i de flest tilfælde kunne det lige så gode bliver lavet af en underbetalt kaniser og solgt for 20 kr. i brugsen. I som brokker jer/er misunderlige over priserne på tinge, tag og kik på hvad i laver og så spekulerer over om hvor "sjov" det er at lave noget som "på grund af kvalitet" kun kan foræres væk til en stakkels familie medlem som aner ikke hvor han/hun skal gemme den eller som nr. 2 skål kan med lethed sælges fra en galleri for kr. 4 - 5000,- pga af at den er unik har en enorm flot finish og er et kunst stykke og samtidig kan brugs. Vi kan alle sammen lav super ting, men kunne hvis vi åbner vore øjne, forbedre vor kvalitets sanser og ikke bar nøjes med næste bedst men .......

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Fine ting Alan, jeg syntes de præsenterer sig flot.

Mon ikke det kunne være spændende for mange hvis næste træf måske også kunne omfatte en "fotolæresession" ?

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Mon ikke ethvert galleri gerne vil udstille sådanne skåle - jeg synes, de er flotte.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Jeg er fuldstændig enig med Joe, der er forskel på brugsting og kunst. Valnødde skålen har et ben i begge lejre. Elmeskålen er KUNST, og skal ikke fyldes med noget som helst, så kan man jo ikke nyde dens flotte mønstre.
Stor respekt herfra.

Finn

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
BjørnB skrev:
Medmindre man har noget til at opbløde de kraftige slagskygger du har på billederne, er det bedst at tage billeder i skygge eller gråvejr. Og en rolig baggrund er et must.

Jeg synes jo egentlig, at skyggen på den første skål fremhæver kurverne i skålen uden at skjule noget af betydning. Som sådan er den velkommen.
På den anden skål skjuler skyggen en del af bunden, uden egentlig at fremhæve noget i skålens form, andet end at den er rund. Her er jeg enig med dig i, at den burde minimeres.
Men nu er vejret jo blevet gråt, så Alan, hvad med at forsøge med et par nye billeder med en rolig baggrund og behersket skyggevirkning - så kan vi jo se, om det fungerer. Meget gerne billeder taget i de samme vinkler, så det er let at sammenligne dem.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Hvis den ikke kan holde suppe, så er det kunst.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Det ser godt ud, Allan.
Lad endelig skålene beholde noget "natur", når det er styret så godt som her.
En anden gang skal du lige huske at skrive størrelser på skålen.
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Bjarne skrev:
Det ser godt ud, Allan.
En anden gang skal du lige huske at skrive størrelser på skålen.
Bjarne

Når de er lavet af Allan, så er de som regel STORE.

Målene står altså under billederne.

Jeg har heller ikke nogen problemer med den naturlige kant og at vægtykkelsen er ret solid passer også til formen og materialet.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Tak for ordene, smag er jo heldigvis forskelligt. Ja,fotokunnen er der ikke så meget af, tak for tipsene Erling.

Målene på skålene står ibilledteksten angivet som en ø=diameter, og h=højde.

Der kommer lidt flere billeder, taget i samme omgang af andre ting, så i må bære over med billedekavliteten.

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia
Jeg synes det er nogle rigtigt fine skåle Alan. Måske skulle der have været lidt mere glidende overgang mellem bund og sider i Elmeskålen.

efter min smag er det flot med barkkanten - det skal så blot være tydeligt at det er netop det.

Jeg er en lille bitte smule uenig med dig Joe :) i at det i alle tilfælde er optimalt at træet har meget "spræl" - nogen gange synes jeg faktisk at formen kommer bedst til sin ret hvis træet ikke løber med for meget af opmærksomheden. Under alle omstændigheder mener jeg at formen er det vigtigste at holde fokus på når vi skal udvikle os :)

Mvh Torben

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Nogle er til moderen og andre til datteren...
Jeg finder din valnøddeskål meget smuk men er ikke så pjattet med barkkanter generelt og så selvfølgelig ikke med den rå kant på elmeskålen, men træ, forarbejdning, finish og generel form fejler dæl'me ikke noget :)

VH,
Lars

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]