www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 aug 2026, 05:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Jeg grovdrejede en rødel skål den 3. oktober, forseglede endetræet med Anchorseal som sædvanligt. Skålen vejede 1071 gram våd.

den 14. oktober vejede den 914 gram, og var revnet. Hva' fa'en skete der?

Vedhæftet fil:
Rødel skål 005.JPG

Som det kan ses af ovenstående, så var splintveddet krøbert ret drastigt, mens kerneveddet som er mest endetræ ikke er krøbet, men flækket for at følge med splintveddet.

Vedhæftet fil:
Rødel skål 004.JPG

Temperaturen i værkstedet har været omkring de 10°C og en RH omkring 70% - ikke noget speciel tørt eller varmt. Robinie skåle grovdrejede på samme tid har knap så stort vandtab og heller ikke nogen revner. Robiníe har heller ikke så meget splintved at det gør noget.

Så nu er spørgsmålet om der er noget specielt ved rødel? Kan det ikke lade sig gøre at rådreje rødel med både splint og kerne tilsammen eller hva?

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej ,

min erfaring med sådan en rødel er- som det også ses på dit foto, at du er for tæt på selve kernen. Sappen tørrer meget hurtigt ud, og skaber nogle gevaldige kræfter som kommer til udtryk inde i centeret af træet.

(du kan opleve det samme på andre træsorter som vokser på "vådområder", f.eks Birk, Poppel, Pil og også Eg)

jeg vedtog for mig selv, at sådanne trætyper skulle mindst 4-5 cm fra centrum hvis jeg ville have sappen med.

jeg har også oplevet at en del rødel som jeg nok ikke fik flækket i tide, sprang som vognfjedre da jeg kløvede dem. Revner gik ud i alle retninger (stjerneform) så det blev brændeovnen glad for. Surt show, og så var det hele behandlet med parrafin på enderne, og barken forholdsvis intakt. Træet havde ellers ligget under tag i ca. 4 år. :oops:

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Mit gæt er at der var en meget fine revn inden du grov drejet træet, de stæder hvor skål kanten er drejet tæt på "centrum", behandler jeg på begge sider (2-3 cm ned indvendig og selv. på kanten) og vigtig --- ingen skarp kanter. Det er altid en problem med grove drejet skål, du skal forvent en spil % på 10 - 15% på de flest træ typer som vokser herhjem, som er lidt træls for dem som ikke svømmer i træ :cry: :cry: :cry: men sådan er det og så må man håbe i det mindst at de fejl skål kan give lidt varm :D :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg er enig med de to foregående indlæg.

Rødel er normalt ret nem at tørre, da tangentialsvindet kun er på ca 7,3% . Det ver det laveste af hjemlige typer, vi normalt arbejder med.

Den let acentriske måde din revne er opstået på tyder på at der har været en skjult stjerneskøre.
De er svære at gardere sig mod. i sin tid under elmesygen, da jeg drejede store mængder elm op, gemte jeg gerne do opskårne klodser i nogle dage, inden jeg smed dem i bænken. Så viste de skjulte skører, som elm har MANGE af, sig som regel.

Bjørns ide om at fjerne det cenytrale stykke af kævlen er rigtig godt. Det er omkring centrum at tangentialsvindet rigtig viser sig. Et bræt, skåret på den ene side af marven, vil kunne danne et V under optørring.

Jeg skal se, om der kommer en rødel under saven i vinter, så skal jeg skære et par klodser til dig, så du kan prøve igen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Jeg takker for kommentarerne. Det der var rigtigt overraskende var at der fordampede 159 gram vand fra splintveddet på kun to uger.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]