www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 aug 2026, 07:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
I maj i år drejede jeg nogle stykker helt frisk fældet ahorn, og drejede den helt færdigt til en vægtykkelse på 5-7 mm og pudsede den til k 240.

En solsort valgte at bruge den som del af sin rede, og solsorteungerne gjorde deres for at "snavse" den godt og grundigt til.

Nu var den så blevet tør, og det blev så et større arbejde at få den gjort ren igen. Jeg havde egenligt ikke ventet at se noget særligt i skålen, men da den efterhånden blev pudset færdigt til k 240 og fik en gang H-olie, ja, så dukkede der en masse tegning op.

Den hærdede til næste dag, og blev så pudset op igen til k 240, og fik en gang olie mere.

Den fik så lov at hærde natten over, og blev så pudset let med k 400, og en sidste gang olie, som så har hærdet en nat mere. Der er ikke poleret på skålen (men det skal der dog i morgen).

tegningerne i skålen er kommet flot op, det er jo ikke lige det jeg normalt vil forvente i en ahornskål. :)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Solsortene i Ørslev har da god smag.
Hvilken udgave af H-olien har du brugt?
Det du får frem i Ahornen, minder meget om det jeg oplevede med Ask skålen. Det må skyldes at olien trænger langt ind i træet, og ikke kun lukker overfladen. Jeg oplevede også, at det afslører områder, som ikke er pudset tilstrækkeligt.

Finn

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
H-olien er formuleret til at bruges til overfladebehandling, ud fra min oprindelige ide om at kunne opnå en større fyldighed, og ikke skulle være nødt til at påføre så mange lag som det sædvanligvis kræves med de alment tilgængelige produkter.

Den grundlæggende kemi i H-olien gør også at man kan udnytte mange andre "vinkler" i træs måde at reagere på "befugtning"
(Et prof udtryk, som jeg ikke engang kan beskrive den fulde betydning af), i grove træk evnen til at fremhæve texturer, farver, glans osv.

Hpen-olien er specikikt formuleret til "imprægnering" - hovedsageligt af frønnet træ, samt de træsorter som kan imprægneres - eller hvor cellestrukturen er så olien kan trænge ind i det hele taget.

Mange kender jo problemet med når man bruger f.eks linolie og vil "forstærke" træet, førøge resistensen mod vand og skidt osv, så kan man neddykke f.eks et knivfæste i en uges tid for at få det bare nogenlunde imprægneret, men så tager det måske mange måneder før linolien er hærdet.

Hpen-olien trænger mange gange hurtigere ind i træet, og selv i større træstykker til f.eks knivfæster kan olien nærmest fordoble vægten - hvilket betyder at der indbringes ca. 30-50 % polymer, som hærder/forstærker træets struktur.

Optager træet så meget polymer må man dog regne med at hærdetiden forlænges væsentligt.

Imprægneringstiden for frønnet træ, til f.eks penne er ca 20-40 min/20C. I frisk(tørt) træ kan imprægneringstiden være op til 1-2 døgn.
I modsætning til mange andre metoder til imprægnering er der med Hpen-olien ikke behov for tryk eller vacuumbehandling.

(det er lidt morsomt at se en "penne blank" på f.eks 15 x 15 x 120 mm i frønnet Bøg, faktisk "går til bunds"/drukner" i løbet af ca 20 min/20 C. Luften inden i træet skummer ud og danne en del bobler, og man kan se træet optage olien direkte)

Hpen-olien kan anvendes på samme måde som H-olien, men- på grund af dens evne til at trænge endnu dybere ind i træet, bliver forbruget også noget højere.

H-olien kan, hvis man ønsker det, blandes direkte med op til 50% mineralsk terpentin. Det kan mange gange være en fordel hvis man bruger H-olien direkte i f.eks 2 påføringer med mellemslibning, at så påføre et 3'die lag af en "fortyndet" H-olie.
Dermed bliver den totale lagtykkelse ikke så stor, og glansen kommer flot op uanset om man anvender den ene eller anden olieblanding.
H-pen-olien kan også anvendes som "toplag" (sidste påføring) efter at H-olien er blevet finpudset. Dermed opnår man at - hvis der er "småhuller" (kemisk set) i overfladen, at de så bliver lukket på grund af Hpenoliens evne til at trænge ind i strukturen.

Begge olietyper giver en særdeles høj resistens mod vand og snavs, og Hpen-olien er egenligt også ment som et alternativ til de (syntes jeg) temmelig dyre stykker træ man kan købe - så hvorfor ikke lave dem selv. Så får man hvad man ønsker - og lige præcist med sit eget træ.(det gælder både penne og knivtræ). :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]