www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 aug 2026, 01:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Den lyse pen har jeg lavet for et stykke tid siden og kun lagt den ved her for sammenligningens skyld, de er nemlig begge lavet i ahorn ;)
Den lyse er slebet og derefter behandlet med klarlak på spray, og jeg skal lige huske at sige, at træet nåede at revne/splintre lidt, hvor det var tyndest efter slibning, men jeg fik det repareret med lim og slibestøv :)

Den mørke har ligget i blød i Bjørns pen-olie og derefter behandlet efter hans forskrifter, og det virker fint, det stabiliserer træet godt, så der var ingen kritiske punkter, hvis man så vil leve med, at det godt nok farver træet en del.
Den er pudset (efter brug af sanding sealer og behandlet med (alm.) H-olie.
Sluttelig har jeg givet den et par gange Renaissance Wax.

Jeg synes, det er en fin olie til at stabilisere med, men hvis man gerne vil bevare det meget lyse træ, skal man nok ikke bruge det

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Helt rigtigt kaj, men flot er pennene alligevel. ;)

Man kan, men det er en helt anden process, imprægnere lyst træ så den helt lyse farve bevares. Det kræver dog en helt anden type polymer, og for at sikre ensartet indtrængen er vacuum at foretrække.

Med Hpen-olien må man regne med at man jo får træet til at "opsuge" op til ca 25% (tørstof) som trænger ind i træets cellestruktur, og som samtidigt "befugter" træet, hvorved alt hvad der findes af pigmenter/farver etc. kommer stærkt frem.
(Det er jo bl.a derfor at f.eks en del Amerikanske pennedrejere går så vidt at de bruger CA-lim direkte for at sikre den lyse overflade, undgå at træets naturlige farver kommer til udtryk)

Derfor ser man typdligt på din pen hvordan både glød og farve, som jo findes naturligt i træet kommer frem.

Man kan - groft sagt sige:

1: Ønsker man de helt lyse farver bør man Frisk træ, d.v.s der må helst ikke være angrebne områder (frønnet) som kan opsuge væsentligt mere end det omgivne træ.

1.1 Man bør anvende en sandingsealer til at "lukke træet" inden man påfører olie, således at man reducerer "befugtningen" af træets cellestruktur mest muligt, så olien forhindres i at "trække farverne frem" (Linolie er den "værste - da den også "gulner" over tid)

2: Ønsker man at anvende mørkere/farverige træsorter, frønnet træ, er det en fordel at anvende Hpen-olien. Olien trænger dybt ind i træstrukturen, og stabiliserer træet ganske effektivt, OG, bringer farver/glød/textur ganske gevaldigt frem.

2.1 Hpen-olien hærder lige så hårdt op som H-olien, hvorfor man kan polerer direkte på den hærdede overflade.
man kan også anvende f.eks friction Polish på den hærdede olie, men det er så en fordel at pudse let med f.eks 400 (eller finere), inden friction polish anvendes.
polerer man direkte på Hpen olie/H-olien kommer glansen fint op, og overfladens resistens er meget høj (mod vand og snavs, daglig brug)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 2 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]