www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 27 jul 2026, 23:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 558 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 19  Næste
Forfatter besked
moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Jens.

Det var nu også mest ment som en joke. Jeg kender godt den med at det bliver ovalt når man sliber for meget. Man skal ikke dreje med sandpapir, men med et skarpt drejejern.

Jeg har selv for mange år siden været med til at lave nogel hoveder til lamper, der blev solgt i Tyskland. På toppen der hvor ledningen skulle ind, var de en lille tap fra automatbænken... der blev raspet af med et stykke "drejejern korn 36". Heldigvis skulle der sidde sådan en lille fætter til at holde ledningen, så det var ikke nødvendigt at det var helt finpudset.

Hej.

Livet ved bænken er andet end skåle og fade, hvis man forskyder centrum lidt kan der ske sjove ting.(kretik velkommen)
Vedhæftet fil:
kat 1.jpg
hov så løb den ud i haven
Vedhæftet fil:
kat 2.jpg
så kigger vi os lid omkring
Vedhæftet fil:
kat 3.jpg
Vedhæftet fil:
kat 4.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Citat:
Bjørn, det her er sikkert et dumt spørgsmål, men du har husket at anløbe den gamle fil, ikke?
Ellers kan det gå grueligt galt.

Citat:
Det er selvfølgelig best at anløbe hærdet stål, og jeg har da også givet filen en "god varme" med langsom afkøling i ovnen, så jeg tror den skulle være ok.

Nu er jeg hverken uddannet kleinsmed eller andet i den retning. Så kunne I ikke forklare hvad I mener med at anløbe stålet. Jeg kan forstå at der er noget med at varme det op og så køle det langsomt ned, ikke? Men hvorfor må det ikke være hærdet, springer det i uheldigste fald? Jeg troede at det skulle være hærdet, er file hærdet for meget? Jeg læser f.eks hos Trædrejerbutikken at et drejejern er hærdet til 'Rockwell 62'.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Hej Bjørn.(tak for sidst)
Hærdning af stål er et stort emne at komme ind på, men lige konkret ordet at anløbe skal jeg forsøge at forklare så det er forståeligt (håber) :D Selve hærdningen af stål kan foregå på mange måder (opvarmningsmetoder og afkøling)(bratkøling) og jernets kulstofindhold spiller en stor rolle omkring den hårhed der opnås. Samtidig med at man hærder ved opvarmning og nedkøling bliver jernet ikke alene hårdet men bliver også skørt, så alt efter hvad det hærdede stål skal bruge til foretager man en kontroleret anløbning for at gøre stålet skal vi sige mere smidigt.
Anløbning efter hærdning: For at formindske den skørhed, som er karakteristisk for stål, som er hærdet, opvarmes stålet til en temperatur, der ligger under den kritiske omdannelsestemperatur. Herved mister stålet en ringe del af sin hårdhed, men får en afspænding og en strukturændring, der gør det mindre skørt.Derfor bør man anløbe en fil inden man feks. anvender den til et hjemmelavet drejestål, da en fil som bruges til at bearbejde andet stål med er hærdet til skal vi kalde det til det glasagtige, kan den uden anløbning springe mellem fingerne på en, og så kan man jo gøre sig sine tanker om hvilken skade der kan ske på brugerens hænder.
Håber det giver mening ellers må vi prøve igen :D
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hej EM - selv tak. Min søn og jeg var meget imponeret, du laver mange lækre ting. Jo, din forklaring gav mening. Men du omtaler kontrolleret anløbning. Det siger mig at det ikke er noget for menigmand, man skal vide hvad man har at gøre med.
Jeg har stadig et par Harald Nyborg jern jeg ikke har slebet til noget særligt. Det kunne være jeg skulle prøve dem, de kan i hvert fald ikke springe (bløde som en hunde ........)

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej
det er en fin beskrivelse EM giver omkring "anløbning", og den korte version af en "kontrolleret anløbning" er:

1: Læg stålet i husets bageovn, og sæt den til 250 C,
2: Når de 250C er nået, slukkes der for ovnen, og den efterlades UÅBNET - og med alle pilfingre i god afstand indtil den er kølet ned til alm. rumtemperatur igen. Det kan tage mange timer - og jo mere uforstyrret det sker desto bedre bliver "anløbningen".
3: Når man så tager det "anløbne" stål ud af ovnen igen (og fruen i huset har skældt tilstrækkelig ud (og man har lovet aldrig at gøre det igen), er filen klar til en ny tilværelse som drejejern.

Moderne HSS jern kan (i prakcis) ikke anløbes, selv om man "løber det blåt" på slibestenen sker der ingen ændring i stålets struktur, og skæret er i realiteten ok.

med kulstof stål er det anderledes:

1: "løber man stålet blåt" på slibestenen, ja, så forsvinder hærdningen næsten totalt, og hårdheden falder fra (normalt ca. 56-58 til omkring 30 (eller mindre afhængigt af kulstofindhold), og så bliver skæret uhyggeligt skarpt, men holder kun ganske kort.

2: Jo højere hårdhedstallet er, desto dårligere bliver skæret (med modifikationer - afhængigt af hvad stålet består af - f. eks er alm rustfrit stål elendigt at bruge til skarpe formål (knive/drejejern). mange kombinationsståltyper er specielt "designet" til skærende formål, og mange af dem er temmelig kostbare.

3: Et godt trædrejejern vil typisk have en hårdnell på omkring 56-60 H (brinell), hvor man så har et kompromis mellem gode æg-egenskaber og stålets flexibilitet.

4: Lærer man sig at slibe kulstofstål rigtigt (uden at det løbet an (blåt) ) opnår man nok den bedste kombination af skærpeegenheder mof flexibilitet/hårdhed, og de bedste kulstofstål er såmænd lige så dyre som de "bedste" HSS stål.

PS: De af jer som har prøver "Cindered stål" (Koster det hvide ud af øjnene) kan sikkert fortælle at de er meget svære at slibe, og at de er meget svære at dreje med - med mindre bænken rotere meget hurtigt.

Mange kan sikkert også "nikke genkendende" til, at HSS jern som "holder skæret længe", nok ikke bliver helt så skarpe som kulstofstål, og at bænken generelt skal løber lidt hurtigere når man bruger HSS i forhold til kulstofstål.

men, som altid, der er mange meninger, erfaringer, og der har jo allerede været en del debat her på forum om dette - og det bliver forhåbentlig ved fremover. :) ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Vil det sige, at jeg, der jo bruger vådsliber, med fordel kunne købe jern i kulstofstål? Og i så fald, hvor kan man så købe sådan nogle henne, for de fleste har da kun forskellige former for HSS ikke?

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Peter,

Her diskuterer vi noget som virkelig "skiller vandene" - og som for mange jo er udtrykt ved de erfaringer som man har draget over mange hyggelige timer med træ og drejebænk.

Valg af drejejern er vel også for mange, meget bestemt ud fra hvad de foretrækker at dreje, og for at holde mig til mine egne erfaringer og valg, kan man sammenstille tingene således:

1: jeg foretrækker at dreje i frugttræ, og det skal være "knastørt",
2: jeg drejer hovedsageligt ret små emner, og gerne usymetriske emner, bestemt af formen på en gren/stamme etc,
3: da mine emner hovedsageligt er ret små i diameter (normalt op til 25 - 30 cm max) kan jeg få bænken til at løbe ret stærkt. hastighedder på mellem 1000-2000 o/min er ikke ualmindeligt (Jeg har 1kh motor med frekvensomformer, så der er masser af kræfter/moment til rådighed).
4: Da jeg har de "høje" hastighedder til rådighed, foretrækker jeg at bruge kulstofstål drejejern til langt det meste, og specielt til sletdrejning er skraberne - efter min mening, langt at foretrække, selv om de skal slibes lidt oftere.
Til udhulning bruger jeg normalt et eller 2 U-jern (rør) i HSS, men har igen valgt at bruge en lidt "sejere" type end de fleste nok ville vælge (Hamlet). Den ene er 1/2" - den anden 3/8" diameter, og de er begge slebet på "Michelsen maner" (Jeg anede ikke han eksisterede indtil forleden dag da kaj henviste til hans intro-film. jag har altid slebet mine rør på den måde, men det er skønt at se at andre syntes det virker også ;) )

For at opnå maximal stabillitet (minimum vibrationer) er Steffens ide med den kraftige 4-kantede fil nærmest en foræring. det er s-- et jern som "ligger til" og som kan anvendes både udvendigt som indvendigt. Og, selv om den nok bliver slidt hurtigere end HSS jern, så koster den jo kun en brøkdel af et HSS jern.

Selvom det måske lyder lidt som en helligbrøde for nogle, har jeg igennem årene købt nogle kulstofjern hos Harald Nyborg og i vor lokale trælast, og de har alle virket fuldt tilfredsstillende til mit brug.

Jeg ved det ikke konkret, men jeg vil tro at virksomheder som Promat etc, vil kunne rådgive om de gode Kulstofjern-kvaliteter som jo er til rådighed.

Jeg bruger også vådsliber til det grove, men en karborundumskive korn 400 (tør)til sletslibning. (stenen koster en mindre formue, men når man kun bruger den til at "rejse æggen" er det en god investering - som tilmed forlænger levetiden for kulstofjernene - da man fjerner mindre materiale hver gang man sliber :) :) )

God fornøjelse, og jeg glæder mig meget til at se andres erfaringer/preferencer omkring drejejern :) :) :)

Hej.
Ja nu ender det galt igen, som jeg indlete mit indlæg om anløbning så er stål et stort emne som hvis man vil mere i dybden nok skal give sin egen tråd, der bør vist oprettes en ståltråd. :D Men for at komme tilbage til denne tråds egentlige formål, "kritik vise frem" er her en morter drejet i Paradisæbletræ knastørt og stenhårdt, og af resten blev der en stemmekølle.Der køre en snak om mortere på glidebanetråden så derfor gik jeg til bænken medens kartoflerne kogte og krererede en sådan.Når jeg drejer en morter lader jeg gerne bunden være godt tyk 2-2,5 cm. så der ligesom er lidt modhold hvis man ønsker at holde den i hånden under brugen i stedet for at lade den stå på bordet.(kretik modtages)
EM
Vedhæftet fil:
morter 1.jpg
Vedhæftet fil:
morter 2.jpg
Vedhæftet fil:
morter 3.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej drejers corner,

Fine ting.

Hvad med at fortælle lidt om hvad du selv bruger af jern for at komme til sådan et reultat.

paradisæble er jo gevaldigt smukt træ, og dette ser enda ud til at være uden revner. :)

Hej Bjørn A.
Nej der er ikke revner i træet, stykket stammer fra et ret stort Paradisæbletræ som stod i min egen have intil det blev fældet for ca. 6 år siden der er en del på lager endnu og der er kun minimale revnedannelser.Nå men til værktøjet: På billedet kan i se de jern jeg brugte, en termitte HHS til udhulningen et ustål fra Crovn HHS og en bilig kinesermejsel med påskrift HHS til det udvendige, Taxturjern til mønstret ståltråd til striberne og sandpapir korn 240 til pudsning og lindolie til overfladen, det hele ligger oven på en microovn jeg lige har købt for at kunne lege lidt med tørring i en sådan når jeg får lidt tid til eksperimenter. Nærmere data på de enkelte stålkvaliteter på de jern/værktøjer jeg har brugt er jeg ikke i stand til at give.
EM
Vedhæftet fil:
værktøj.jpg

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej EM,

Spændende at se andre måder at slbe jern på - der findes jo en utrolig masse forskellige typer, og det er næsten umuligt at prøve alt sammen uden at købe sig fattig i forløbet.

jeg "faldt" lidt over din kommentar med korn 240 pudsning - og ikke andre kornstørrelser. Er det et udtryk for at du sletdrejer så fint at kun denne lette pudsning med korn 240 "gør arbejdet færdigt" (det vilvære mit gæt, men det ville være fint med din kommentar :) )

Glansen er bare så fin og jævn, lige som jeg syntes den skal være på sådan noget frugttræ.

Hej Bjørn A.
Ja det er korrekt i det her tilfælde har jeg kun haft behov at pudse med korn 240 med bænken kørende modsat den vej jeg drejede. men så godt går det ikke altid :D
EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
hej.
her et pa bilder af en lille skål eller lysestage i robinja den har fået linole vil gerne have kritik
hilsen allan

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej

Den er flot designet, men lider af det (sædvanlige) problem, at den er meget svær at pudse/sletdreje pænt (Jeg har selv bidt neglene ned i fustration når jeg drejer "usymetrisk" og får lavet enten trykmærker eller lidt u-ens drejning)

Den har nok brug for en del mellemslibning og olie igen. God fornøjelse ;) :)

moderator
Brugeravatar

Hej Klosmager.

Det er flot design og formen på din skål eller lysestage er flot.

Jeg vil give Bjørn A ret i, at der nok kræves en del sliben og pudsen for at fjerne de sidste spor fra drejebænken.
Det er svært, også fordi den form med de lidt tynde vinger kan gøre at det hele bliver lidt ustabilt.
Og så er der lige det der med at pudse/slibe på vingerne... det kan godt koste lidt skind, ømme knoer og fingre.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
jeg fik noget angrebet birk af Bjørn A
da jeg var på besøg for nogen tid siden

her er noget af det jeg fik ud af det, 2 små skåle
diameter 14 cm højde 5 cm
behandlet med kinesisk træolie .

jeg kan godt lide de farvespil der er i træet
men det er noget skab at arbejde i .

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Steffen,

De er blevet fine, og efterhånden du får givet dem olie, pudning, olie, pudsning -------------- olie, pudsning,og så til sidst pollering, så kommer glansen og farverne så fint frem. 8-) 8-)

Netop angrebet Birk (og andre "svækkede" træsorter) kræver extremt skarpe stål, men jeg syntes resultatet i mange tilfælde står mål med indsatsen. :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Drejede i dag en skål i et stykke poppel jeg fik at Rasmus da jeg besøgte ham. Mange tak for det. Jeg vælger at tro, at du ikke selv har drejet i det ;) Jeg har aldrig drejet i sådan noget djævelskab. Det rev op og gjorde ved. der var intet at gøre.. den endte i brændekurven, da jeg gik igennem fordi den rev op i den nederste kant, der lige som resten af skålen ikke var mere end 3 mm tyk. Jeg brugte mit DT jern, og havde slebet det til lejligheden da det rev meget, men der var ikke noget at gøre.. der var en masse små huller.. Kan man gøre noget for at dreje i poppel eller er det bare umuligt? Jeg plejer godt at kunne trække en tynd spån, der er ren nok til at jeg kun behøver k 150 men jeg kunne selv med en hel tynd spån selv ikke på ydersiden skære den ren..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Ja jeg ved det, har været der .. men om ikke andet kan de poppel rondeller bruges til træpatroner. det er de ret gode til..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er lidt for sent.. Jeg bruger den i stedet for en faceplate ring (planskivering må det vel hedde på dansk) Det skal den også kunne bruges til.. Min far og jeg har været i værkstedet hele weekenden. Lørdag brugte vi på at få plads til at kineseren også kunne være der, og så skulle vi have boltet "den grå dame" fast i gulvet. Det kostede en mega god Bosh slagboremaskine, 3 murerbor og et 4 skruer der blev siddende i gulvet - og den står ikke fast.. Nu er han vidst blevet overtalt til det der ampulgrej med lim og sådan..
Nå men søndagen gik så ved drejebænken.. Min far har næsten ikke drejet siden han var på kursus hos Per for nok 2 år siden, så jeg måtte lige gennemgå teknikkerne og sådan, men da han først kom i gang, så gik det faktisk ret godt. Det var ikke meget hjælp han fik, så jeg kunne koncentrere mig om, at lave kuglepenne.. Det blev til 22 stk, hvoraf 5 ikke er samlet endnu og så er der 3 sæt og 11 penne så rasmus det skulle være en smal sag med den lille ordre, hvis du er så heldig.. har du fået lavet de to jeg havde med?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Vist kan man da dreje i poppel, med tålmodighed og et meget skarpt jern. Men hvorfor skulle man dog spilde sin tid på det, når verden er fuld af andre træsorter, du ville vel heller ikke begynde at lave skåle i sitkagran, vel?

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Så blev der lige tid til en lille skål ...

Træet er angrebet bøg.

Overfladen skyldes sandpapir korn 120 og 180 og hyppige påføringer af vindruekerneolie mellem slibningerne.

Størrelsen er: Diameter ca 10 cm og højde ca 5,5 cm

Medlem af klubben NOVA DVR XP

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

nydeligt... god tat se der gang i jernene rundt omkring trods sommmer varme og oversvømmelser

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej,

Det er godt nok et spændende stykke træ du har fundet frem til den skål. har du drejet den i "vådt" træ eller "tørt" træ. :?:

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Det var et forbløffende vådt parti fra forældrenes vendetta mod en forvokset bøgehæk, så efter at have lavet et endetræs bægre der revnede, blev der rådrejet og tørret og så drejet til den endelige form.

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det har du nok ret i Stig, men nu fik jeg træet af Rasmus uden forklaring om, at det var godt til træpatroner, og så skulle det jo bare på bænken og snurres rundt ikke.. Men nu er det prøvet, og bliver sandsynligvis ikke gentaget.. Er Pil ikke nogenlunde det samme? Tror det ene stykke, jeg fik af Rasmus var pil, men det er lidt svært at se..

I øvrigt et rigtig flot stykke træ du der har fået fat i.. Fin skål.

moderator
Brugeravatar

Pil er næsten det samme at dreje i som poppel.

Det er godt nok lykkes for mig at dreje en ring af pil, min søster skulle bruge til noget pileflet, og med et temmelig fint resultat... desværre knækkede ringen da jeg skulle skære den fri fra klodsen jeg drejede den af.
Pil er også temmelig hårdt ved drejeværktøjet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er mere end man kan sige om poppel.. Det er som smør at dreje i, men overfladen er meget svær at få ren. Det stykke pil jeg har er lige så let som poplen, så måske det ikke er pil alligevel.. hvem ved..

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

noget af det pil jeg har er blevet til en meget flot men meget let skål... så det kan sagtens være pil... ellers springer du bare på noget af alt det andet du fik med :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 558 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 19  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]