Hej Joe-Pearson - og andre som også "døjer" med ujævne overflader etc.
1: En ujævn overflade opstår grundlæggende som følge af at men:
A: Pudser for hårdt,
B: Ikke pudser "i bund"
C: bare "lægger" fibrene ned mens emnet drejer alt for hurtigt rundt,
D: Man får ikke pudset rent over enderne, hvorved fibrene "rejses" i overgangen mellem vækst- og vinterved.
(man kan selv føje flere pukkter til her, for listen er næsten uendelig)
2: Hvad bruger man af "sandpapir", "Smergellærred", er det flintpapit, Alu-typer, Oxidtyper, lukket eller åbent overflade, er papiret egnet til harpiksholdigt træ, olieholdigt træ, "tørt" træ, og igen, listen er meget lang.
3:Anvender man en god skraber (Shear scraping), og hvis man gør, har man så lige fået lært sig at "scrape" ordentligt (Det sparer en masse pudsning).
Når man så er kommet så langt, er det vigtigt at sikre sig at man,
1: anvender et "første lag" som kan "befugte træet" jævnt. D.v.S at man fåer en jævn og ensartet påføring, som trænger jævnt ind i træet.
2: Er pudsningen så god at træet "modtager" ens over enderne som over langsiden?
Det er nu man opdager om man har pudset "rigtigt", og om man har fået "varmet" for meget på fibrene.
For at gøre en lamng historie kort: Stig skrev engang et indlæg om hvordan han havde eksperimenteret sig frem til at Danish Oil/Teak Oil, gav ham den overflade/glans han ønskede, og det er helt rigtigt, ud fra det afgørende punkt at han har lært sig at lave det grundlæggende arbejde HELT færdigt, inden han påførte olien, OG, kan "nøjes" med 2 gange påføring og en smule pollering.
Jeg eksperimentere meget med forskellige overfladebehandlinger, og må nok indrømmer at de enkle måder at sikre overfladerne, glansen etc, som regel er de bedste.
I bund og grund tilbagestår det ene punkt: Har man styr på sin "sletdrejede" overflade, Har man styr på sin "Skrabeteknik", påfører man den valgte lak/olie/ etc korrekt, får man "mellemslebet korrekt, og får man så endeligt sikret sig at overfladen er jævn og ensartet.
Disse tenikker/metoder kan jo nok få folk til at sukke dybt og tænke på om ikke det var tid at komme tilbage på skolebænken.
Personligt har det altid undret mig at der findes så mange som underviser i trædrejning, men jeg har endnu ikke stødt på nogen som underviser i overfladebehandling.
Det er ikke let at være hobbytrædrejer