www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 27 jul 2026, 23:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg har fået forespørgsel på drikkebægre, efter jeg har lavet dette bæger.
Desværre holder det viste bæger nok ikke tæt.
Vedhæftet fil:
Bæger_elm.jpg

Er der nogen der kan anbefale hvilke træsorter der egner sig til drikkebægre, og måske også en anbefaling til
overfladebehandling.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Den er ellers flot, jeg har bemæket at næsten alle de ting man kan se i norden er i birk ellers elm / ege den med overflade behandling af ting man driker af er nok en der kan være en diskusion over :twisted:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej kaj,

Gør ligesom Nordmænnene, drikkekrus i BIRK har jo igennem tiderne vist sig at kunne holde til næsten alt, incl sprit (hjemmebrændt) the, kaffe, varmt - koldt etc.

jeg har prøvet følgende:

1: Brug frisk fældet birk,
2: Drej på tværs, vægtykkelse ca. 1-1,5 cm, afhængig af krusets størrelse.
3: Giv det en grundig gang olie UDVENDIG, ingenting indvendig. Brug gerne vindruekerneolie.
3.1 Formålet med olien er at erstatte det vand som fordamper, mere end at behandle træet som sådan.
4: lad kruset tørre langsomt i ca. 3-4 måneder inden der hældes varme drikke i. Skal det "kun" bruges til kolde drikke, kan det tages ibrug umiddelbart.

God fornøjelse,

ps. jeg har også forsøgt med at lave krus i Ask, Bøg, Ahorn. Ask gik slet ikke, væsken løb lige igennem, Bøg kunne anvendes, men revnede over tid, Ahorn smagte ikke just godt, men holdt såmænd pænt tæt uden at revne.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
I mit første år som trædrejer, lavede jeg nogle snapse"glas".
En af egenskaberne ved disse snapse"glas" er , at man skal drikke snapsen inden for de første 2 minutter, efter at den er skænket; tøver man længere, er snapsen løbet ud gennem træet og ned på bordet.
Man kan diskutere, om det er et plus eller minus.
Vedhæftet fil:
Snapseglas.JPG

Bortset fra det, så kan jeg godt se, hvorfor dit bæger ikke er vandtæt: der er jo hul i siden, Kaj.

Venlig hilsen Jens

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
ja, jens - så er man da ikke i tvivl om hvor man skal holde på kruset :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
slanke kop... perfekt slankekur.. man må få alt det suppe man kan drikke af koppen :-)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Hej
Her nogle drambægre drejet i Blommetræ, blev sendt til Østrig hvor de bliver brugt til noget sermonielt i forbindelse med jagt. For at være sikker på at de skulle være tætte blev de fyldt med stærk te som fik lov at stå og trække i en times tid ,garvesyren der er i teen gør et eller andet så træet bliver tæt.Kom efterfølgende snaps i et forsøgsbæger og lod det stå natten over bægret blev vejet både før og efter og tog ikke så meget som et gram væske til sig.Metoden med teen er en gammel kendt metode og den virker.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Den der med theen har jeg også prøvet. Det går helt fint på mørkere træsorter, men på lyse syntes jeg ikke det var nogen success, garvesyren "plettede" for meget.

Prøvede også at lave et drikkekrus af Egetræ, fyldte det så med kogende varm "Erar Gray" the - den er jo næsten sort i sig selv, og så lignede det indvendige af kruset moseeg, men, men, træet revnede - det blev meget "sprødt" tror jeg. Har ikke prøvet siden, men burde nok forsøge igen ;)

Hej
Jeg bruger kun lunken tevand og opnår fine resultater.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Her i sommer besøgte vi Samernes hovedstad Jokkmokk. Vi havde dog også mulighed for at besøge et par træværksteder med samisk trækunst. Samerne bruger birketræ og helst knuder fra birketræ. Drikkekarrene laves i traditionelt i hånden, og indvendig behandles de med en neutrak olie, udvendig farves de med er afkog af birkebark tilsat salmiakspiritus. Samerne har brugt birketræ fordi det er den træart, der trives højest i et bjegområde. Når det ikke er muligt at anvende f.eks. bøg eller ask hænger det sammen med opbygningen af stammen med dets tansportsystem af sikar og vedkar, der kan beskrives som små rør, der er åbne i enderne for at transportere sukker nedad ( sikarene) og vand og næringsstoffer op efter (vedkarrene). Hos nogel træarter er dette rørsystem "tættere" end andre. Langsomtvoksende træer som f.eks. birk Lappland er tættere end end et hurtigtvoksende bøgetræ fra Danmark. Det må formodes ar tætheden i knuder er større end i en regelret stamme. Konklusionen må være at træ til drikkekar skal laves af langsomtvoksende træarter, har de disse træer vokset under mindre gunstige forhold er det en klar fordel. Af hjemlige træarter kunne jeg tænke mig følgende arter: Enebær ( giver måske afsmag), Taks (Er måske ligeså giftigt som de røde bær), Kristtorn, æble og pære. Der er sikker nogle flere. Jeg ville også prøve med birk.

Hilsen

Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Hundslund, en landsby i Østjylland
BjoernA skrev:
Den der med theen har jeg også prøvet. Det går helt fint på mørkere træsorter, men på lyse syntes jeg ikke det var nogen success, garvesyren "plettede" for meget.

Prøvede også at lave et drikkekrus af Egetræ, fyldte det så med kogende varm "Erar Gray" the - den er jo næsten sort i sig selv, og så lignede det indvendige af kruset moseeg, men, men, træet revnede - det blev meget "sprødt" tror jeg. Har ikke prøvet siden, men burde nok forsøge igen ;)

Hej Bjørn
Nu er EarlGrey nok ikke den rigtige the at anvende. EarlGrey består af Darjeeling-theer der oversprøjtes med Bergamot-olie. Bergamotten er en lille Kumquat-lignende citrusfrugt, hvor den olie der udvindes af skallen smager som Althea-rod. Hvis man laver the af EarlGrey i en rødlersthepotte så er denne "ødelagt" for altid - smagen bliver hængende i leret, hvilket det sikker også vil gøre i træet.

Der er noget ved alting, men det er ikke alting der er noget ved!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tak for et godt råd, og en god forklaring. jeg må snakke lidt med fruen om hvilke thetyper der kan findes plads til i huset fremover.

jeg skal da ihvertfald have lave lavet nogle nye krus - også af Eg, og så prøve forskellige thetyper. den sorte farve fra Earl Gray theen var nu ellers flot på Egetræet, men det nytter jo ikke meget når det så bliver lige til brændestakken. ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]