www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 19 feb 2026, 05:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke

Geografisk sted: Nykøbing F.
Under en gennemgribende oprydning i værkstedet stødte jeg på en semifærdig skål. Den blev bare brugt til opbevaring. Det var en live edge uden bark med brændt kant i ask. Det var et meget tidligt arbejde og jeg havde givet op pga. manglende evner. Den var havnet mellem 2 stole. Er den grovdrejet eller er den færdig. Hvis den var færdig skulle indersiden have starten med korn 20 :D .

Så den røg på bænken og formen var ikke god, den var for høj og for flad i bunden. Så jeg tog af live edge kanten af, selv om det var +5 cm. Det gør ond i godt træ. Tykkelsen var heldigvis så den kunne drejes rund og ændre formen til det bedre.

Så kom der en salatskål i fin størrelse ud af det. 27 cm i diameter og 10,7 cm i højden. Jeg har efterladt en lille bid af den brændte kant så man kan se skålens oprindelige ophav. Den koniske kant er omvendt af hvad man "normalt" gør. Dette er valgt for at følge den gamle live edge og få 1 cm mere højde.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Øst for Horsens
Smukt træ
Smuk form
Smuk forarbejdning.
Smuk historie - især erkendelsen af øvelse gør en forskel.

spånbunke

Tak Kai
En anden læring. Man skal ikke være bange for at fjerne træ hvis det står i vejen for at få en flottere form, og det viste sig at højden alligevel var meget passende til bredden. Så blev jeg så meget klogere. Lærer nærmest noget nyt hver gang.

Den er også allerede solgt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Er det et hak fra kæberne kl lidt i 9??

Flot centreret.
Jeg er så ikke så vild med bunden/afslutningen i bunden. Selvfølgelig smag og behag, men tror den ville være pænere med en flad bund der bare lige buer lidt op. (Konkav)

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

spånbunke

Tak for dit besyv Martin. Jeg tænker at du referere til det sorte man kan se i billidet oppefra. Hvis det er det så har jeg ikke forklaret det godt nok i teksten. Det er en reminiscens fra hvordan skålen så ud før jeg drejede den helt om. Der var det liveedge dog uden bark men med en brændt kant. Den liveedge er taget 99% væk (mindst 5 cm), men der er efterladt et par mm i højden som giver et par cm langs kanten så noget af historien i skålen er bevaret, og så fik man også bevaret ½ cm :D af højden på skålen. Di giver lidt kant, ha ha.

Til det med bunden. Er der den lille ogee som giver skålen en lille fod? Det løfter skålen lidt og gør den lidt lettere. Oftest har jeg også bare efterladt den flade men er begyndt oftere at have sådan et lille løft.

Hvis det er selve bunden så er den bare lidt konkav så kanten er højest og den ikke vipper. Det er med vilje gjort helt enkelt så der ikke skulle gå noget galt da holdeafsatsen (tenon) er drejet af på jumbo kæber.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]