www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 27 sep 2020, 20:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 13 sep 2020, 10:00 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 dec 2012, 14:08
Indlæg: 241
Geografisk sted: Ebberup, Fyn
Jeg har sat denne på bænken ...
Vedhæftet fil:
20200912_172055.jpg

Vedhæftet fil:
20200912_172114.jpg

Vedhæftet fil:
20200912_172125.jpg

Men hvad er den bedste vej frem hvis den ikke skal eksplodere når den bliver tynd?
Skal man lade den være tyk?
Epoxy?
Indlæg af kobbertråd, der kan holde sammen på den??
Ikke gøre noget og håbe på det bedste?

Som så meget knudetræ, så er den MEGET hård. To skruer knækkede, da jeg prøvede at skrue dem ud af planskiven, og hele klodsen røg ud af min chuck da mit jern fangede en kant. Der var ikke noget som helst at se hvor den ramte betongulvet ...

Inspiration søges.

Andreas


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Mine spåner er lavet på en MC1847VF ...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2020, 10:20 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 264
Geografisk sted: Klitmøller
Personlig foretrækker jeg at la det være som det er, med resin kan være en løsning hvis du vil være sikker. Og ja knude er hårdt, husk helt skarpe jern og personlig beskyttelse. (Viser mv. Og ikke mindst stå rigtigt) :roll:

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2020, 11:29 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4029
Geografisk sted: Gislev
Det er ét af den type emner, som jeg kun ville vælge at dreje i, hvis det kom fra slægtsgårdens yndlingstræ.
Revnerne er dybe og lange og formen dermed sårbar. Tappen har dyb revne og er ikke stabil.

Når du har den på bænken, må du have bestuttet dig for at den er umagen og risikoen værd.

I så fald ville jeg lægge et lag madfolie (VitaWrap) omkring emnet på det tykkeste sted og udenpå to-tre omgange Gaffatape så du dækker et stykke både over og under "ækvator (så det ikke kan skride). Så har du minimeret risikoen for at emnet skiller helt ad med et brag.
Derefter ville jeg vikle to-tre omgange almindelig malertape rundt nær kanten inden jeg tog fat på at hule ud.
Vor ven fra Klitmøller har nævnt det vigtigste, men ud over at jernet skal være skarpt, så vælg hellere er 10 mm jern end et større. To tyndere spån, jo mindre belastning.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2020, 14:36 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 dec 2012, 14:08
Indlæg: 241
Geografisk sted: Ebberup, Fyn
Jeg vælger at dreje den fordi jeg kan se et potentiale for noget smukt og usædvanligt.
Men om det er besværet og risikoen værd er jo et godt spørgsmål. Hvis det lykkes, så tror jeg det er det værd. Jeg er klar over at det hele kan ende med et brag, men mon ikke din løsning med gaffa kan holde sammen på det.
Her er flere billeder efter jeg har gravet alle bark inklusionerne ud.
Vedhæftet fil:
20200913_115253.jpg

Vedhæftet fil:
20200913_115302.jpg

Og her efter jeg har drejet noget mere af ydersiden og givet den noget CA lim i revnerne. Jeg overvejer stadig om jeg skal fylde de revner i kanten ud med epoxy.
Vedhæftet fil:
20200913_125212.jpg

Vedhæftet fil:
20200913_125223.jpg

Hvis jeg drejer den tynd, så kommer der ret store huller, er det bare alt for farligt? Hvordan drejer jeg det mest sikkert på indersiden?

Andreas


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Mine spåner er lavet på en MC1847VF ...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2020, 15:04 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4029
Geografisk sted: Gislev
Mit forslag om at give emnet en spændetrøje yderst og dreje det indvendige ud med et smalt jern snarere end et bredt handlede selvfølgelig om at modvirke, at et lidt forkert tag med jernet lægger et for stort pres udad.

Uden noget til at holde sammen på det, er det nok sikrest at fjerne det meste at tykkelsen udefra hvor den buede form bedst modstår trykket fra jernet.

Epoxy er formentlig den sikreste måde at holde sammen på det hele. Det arbejder jeg ikke med, men måske kan andre give råd.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2020, 19:44 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 dec 2013, 23:41
Indlæg: 269
Geografisk sted: Øst for Horsens
I overser det ALLER største problem (Lars nævner det, men kommenterer ikke yderligere på det)
Tappen har en STOR revne, som vil gøre at den kan/vil fjedre. Derfor kan du ikke spænde den sikkert op!!!
Hvis du ikke sikrer en stabil tap, så kan den næppe drejes færdig.

Desuden er tappen på det første billede for stor, den passer ikke til spænde patronen, men det er et meget mindre problem. Det er ikke farligt, men gør det tæt på umuligt, at genopspænde den så den kører eksakt rundt.

Om træet er værd at arbejde med? Det kan kun du afgøre!
Jeg ville ikke risikere helbredet på den.

Hvis du brænder for at lave noget unikt ud af den, så vil jeg absolut anbefale, at du støber den op med epoxy.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2020, 20:43 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2012, 18:34
Indlæg: 304
Geografisk sted: Helsinge
Jeg ville heller ikke gøre det med den tap!!!!!
Som MINIMUM kan du fylde tappens revne op med støv og sekundlim - så den bliver helt stabil...ellers ikke
og husk visir!!!!!!

_________________
Træ-hilsen fra

Kurt

ejer af en Promat 225/1100
Drejer nu på en VICMARC vl 300

http://www.fredbodesign.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2020, 22:34 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 dec 2012, 14:08
Indlæg: 241
Geografisk sted: Ebberup, Fyn
OK, jeg hører hvad der bliver sagt.

Den er taget af bænken og jeg tror den bliver mit første epoxy projekt.
Jeg tager den med på lørdag, så kan det være der kommer flere ideer eller advarsler ... :shock:

Nu har jeg sat en grovdrejet brunkerne aske skål på bænken i stedet, den byder på sine helt egne udfordringer.

Andreas

_________________
Mine spåner er lavet på en MC1847VF ...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 sep 2020, 15:20 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 dec 2012, 14:08
Indlæg: 241
Geografisk sted: Ebberup, Fyn
Så er jeg gået i gang med epoxy, og belært af erfaringerne med at fylde revner i et plankebord, så har jeg dækket godt af.
Alligevel holdt tapen ikke helt alle steder, og jeg har en sø af epoxy på bordet.
Vedhæftet fil:
20200914_224705.jpg

Nu håber jeg at revnerne på indersiden er lukket, og at jeg kan fylde revnerne op i andet forsøg.
Nogen erfaringer med hvilken tape der kan holde epoxy inde?? Jeg har prøvet klar posttape og gaffatape, men det er ikke helt godt nok. Jeg har set at man på nettet bruger stykker af plast beholdere limet på med varmlim, det prøver jeg næste gang.

Andreas


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Mine spåner er lavet på en MC1847VF ...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 sep 2020, 10:54 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 dec 2012, 14:08
Indlæg: 241
Geografisk sted: Ebberup, Fyn
Så fik jeg fyldt næsten alle revner ud, og det virker faktisk godt med varmlim og ituklippede plastikkrus.
Jeg prøvede også at dække af med varmlim og pappet fra en kellogspakke, da det jo er coated med en plastikfilm på ydersiden. Det virker fint, bortset fra at man ikke kan få pappet af bagefter, det skal drejes væk.
Vedhæftet fil:
20200923_133653.jpg

Vedhæftet fil:
20200923_144047.jpg

Jeg fik drejet en ny tap på skålen og nu ser bunden solid ud.
Vedhæftet fil:
20200923_152755.jpg

Vedhæftet fil:
20200923_152907.jpg

Så er det bare at komme i gang med "svineriet"

Andreas


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Mine spåner er lavet på en MC1847VF ...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 sep 2020, 23:06 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 dec 2012, 14:08
Indlæg: 241
Geografisk sted: Ebberup, Fyn
Så blev jeg færdig og jeg kan godt lide resultatet.
Jeg havde hellere været foruden epoxy, men når det nu ikke kunne være anderledes, så blev det meget godt, og jeg lærte en masse.
2 x H-olie som finish.
Vedhæftet fil:
20200925_225248.jpg

Vedhæftet fil:
20200925_225328.jpg


Lad mig høre om I synes det var besværet værd.

Andreas


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Mine spåner er lavet på en MC1847VF ...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2020, 10:49 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 496
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Godt, Andreas.
Du har brugt meget arbejde på og fået et fint resultat af et stykke træ, som jeg havde smidt ud.
Finish er flot.
Håndværket i orden, der er ikke udrivninger eller slibemærker at se på billederne.

Vil du poste et billede af tingen i profil?, så jeg kan se proportionerne.

Venlig hilsen Jens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2020, 17:13 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 dec 2012, 14:08
Indlæg: 241
Geografisk sted: Ebberup, Fyn
Her er et profilbillede.
Vedhæftet fil:
20200926_170700.jpg

Jeg havde tanken om at lave den mere vase-agtig og få den "rigtige" størrelse på bunden, men jeg ville hellere beholde de markante revner i bunden. Derfor blev faconen som den blev.
Men kom gerne med dine tanker om hvad du ville have gjort. Inspiration er altid godt.

Andreas


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Mine spåner er lavet på en MC1847VF ...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2020, 18:30 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 496
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Jeg er ikke ude på at rette.
Men tak for billedet; nu kan jeg se, at kurven fra top til bund er fin, uden knæk. Sådan skal det være.
Og jeg forstår, at det er materialet og ikke drejeren, som har bestemt formen. Det har du gjort rede for. Det er ok.

Venlig hilsen Jens


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team