www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 22 aug 2019, 09:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 20 jul 2019, 09:38 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 21 jun 2019, 16:39
Indlæg: 14
Geografisk sted: Ishøj
Det er første gang jeg drejer. Jeg havde problemer med at bænken var meget urolig selv ved 300 omdrejninger. Kanten på skålen har ikke samme tykkelse og jeg kan ikke få et rent snit. Skålen ser meget grov ud selv efter jeg har pudset i en time. Skålen er centreret men wobler frem og tilbage. Hvad har jeg gjort forkert?

_________________
Med Venlig Hilsen
Rune Pjedsted

TEKNATOOL 1624-44/2
Sorby SOVEREIGN


Senest rettet af Pjedsted 20 jul 2019, 09:41, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2019, 09:40 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 487
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Tag et par billeder af din opspænding og dine jern, så vi kan se hvad du har gjort

Venlig hilsen Jens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2019, 10:50 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 21 jun 2019, 16:39
Indlæg: 14
Geografisk sted: Ishøj
Hov der gik noget galt med billederne. Her kommer de igen.

Jeg har anvendt carbid jern fra Sorby. Flad til at skrabe og rund til finsih og udhulning

_________________
Med Venlig Hilsen
Rune Pjedsted

TEKNATOOL 1624-44/2
Sorby SOVEREIGN


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2019, 10:56 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 21 jun 2019, 16:39
Indlæg: 14
Geografisk sted: Ishøj
Billeder


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Med Venlig Hilsen
Rune Pjedsted

TEKNATOOL 1624-44/2
Sorby SOVEREIGN


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2019, 11:05 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 21 jun 2019, 16:39
Indlæg: 14
Geografisk sted: Ishøj
Afstanden fra skålen til chucken er ikke ens kan jeg se. Det må være det der gør at den er blevet skæv.

Jeg har monteret chucken så jeg skal udvide chucken i udhulningen i skålen. Det er måske nemmere hvis jeg gør så jeg skal spænde den ind omkring skålen i stedet?

_________________
Med Venlig Hilsen
Rune Pjedsted

TEKNATOOL 1624-44/2
Sorby SOVEREIGN


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2019, 12:12 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 487
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Du siger, at drejebænken er meget urolig selv ved 300 omdrejninger.
Urolig bænk = materialet er ikke drejet rundt. Rundt = ligevægt.
Det kan måske også være, at materialet ikke er godt nok spændt fast.

Spændepatronens 4 kæber skal alle have kontakt med bunden af taphullet; som du selv har opdaget, er din skål spændt skævt op.
Du kan bruge medløberen uden pinol på til at presse skålen mod spændepatronen, når du spænder op. Så er skålen på plads det rigtige sted, og så kan du spænde den fast.

De fleste drejere vælger U-jern til skåldrejning.
Man kan da godt lave skåle udelukkende med skrabere, men det er langsommeligt.

På ydersiden af din skål er der udrivninger; de kommer, når drejejernene ikke er skarpe.

Du kunne have glæde af en mentor.
Måske kan du finde lidt hjælp i nogen af de gamle skrivelser her på forum; prøv og læse
http://www.woodturning.dk/forum/viewtopic.php?f=8&t=3658

Venlig hilsen Jens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jul 2019, 13:24 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 21 jun 2019, 16:39
Indlæg: 14
Geografisk sted: Ishøj
Tak for svar Jens. Jeg har brugt youtube en del så jeg ikke famler I blinde. Skal også på kursus hos Bent Illum dog først i september.

Jeg havde egentlig købt Robert sorby pga af den gode kvalitet så det er lidt skuffende at jernene ikke er skarpe nok. Kan der være en anden grund til udtrækninger eller skal jeg bare have fat på de traditionelle jern? Forkert hastighed evt?

_________________
Med Venlig Hilsen
Rune Pjedsted

TEKNATOOL 1624-44/2
Sorby SOVEREIGN


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jul 2019, 20:25 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 mar 2009, 01:29
Indlæg: 344
Geografisk sted: Vestamager
Pjedsted skrev:
Tak for svar Jens. Jeg har brugt youtube en del så jeg ikke famler I blinde. Skal også på kursus hos Bent Illum dog først i september.

Jeg havde egentlig købt Robert sorby pga af den gode kvalitet så det er lidt skuffende at jernene ikke er skarpe nok. Kan der være en anden grund til udtrækninger eller skal jeg bare have fat på de traditionelle jern? Forkert hastighed evt?


Hvad bruger du til at slibe jernene med ?
Stort set alle jern skal lige have en opfriskning på skæret inden den sidste finish...

/Kim

_________________
Drejer på en Nova Galaxi DVR


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jul 2019, 21:02 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 3913
Geografisk sted: Gislev
Kim, der står at det er karbidjern.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jul 2019, 22:22 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 mar 2009, 01:29
Indlæg: 344
Geografisk sted: Vestamager
DenKedelige skrev:
Kim, der står at det er karbidjern.

VH, Lars


Tak, der sov jeg lige i timen ;)
Så det nok derfor manden får oprifter, hvis han ikke skærer det.

/Kim

_________________
Drejer på en Nova Galaxi DVR


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jul 2019, 06:21 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 3913
Geografisk sted: Gislev
Og jeg har vidse ikke, at Sorby havde karbidjern, troede de brugte HSS-platter på deres systemjern.
Under alle omstændigheder taler vi nok skrabeteknik.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team