www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 16 sep 2026, 14:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Fugtmåler
Ny bruger

Geografisk sted: Salten
Jeg har købt 3 planker i ask, som skal laves til forskellige projekter. Efter den ene havde været et par ture gennem høvlen syntes jeg den virkede fugtig, jeg fik målt fugtigheden til omkring de 28 % - det er ikke så fedt eftersom jeg købte dem som værende lufttørret med fugtighed på 10-15 %.

Jeg lånte mig så til en fugtmåler af Godsbanen i Århus for at teste de andre planker. De lå på 31 % og 32 %. Den her fugtmåler har to lange syle som man banker et stykke ind i træet. Efterfølgende har jeg kontaktet sælger, han bruger selv en billig fugtmåler og måler planker fra samme parti til 15-17 %. Jeg har anskaffet mig en billig fugtmåler til 79 kr fra jem og fix, de to små syle kan jeg ikke få særlig langt ind i træet og her måler jeg selv 17 %.

Man måler jo heller ikke en steg i overfladen, men inde i kernen.....

Sælger holder hårdt på at træet har den rigtige fugtighed - bare sjovt at jeg ligefrem kan mærke fugtigheden når jeg kommer lidt ned i træet.

Er der en i østjylland som ligger inde med en præcis fugtmåler, som jeg så kunne låne for en meget kort periode. Betaling kunne være i form af et par flasker vin måske.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Bjerringbro - Det mørke midtjylland
Hvor længe er det siden de er blevet skåret? Hvor tykke er de? og hvor er de blevet opbevaret?

Ny bruger

Geografisk sted: Salten
xang1972 skrev:
Hvor længe er det siden de er blevet skåret? Hvor tykke er de? og hvor er de blevet opbevaret?

De har lagt på kævle 1 år, 2 år som planker. De er 55 mm i tykkelse og 270 i længde.
Han har haft dem opbevaret i en tør lagerbygning, som er rimelig ventileret (store huller i bunden af den store skydedør)

Jeg har haft dem til at ligge i en garage, havde så den ene planke indendøre i ca en uge inden jeg skulle arbejde i den. Efter den uge havde den alligvel arbejdet en del (blevet krum), pt er jeg på en godstykkelse på 40 mm, og der skal minimum 5-10 mm af ydereligere før den bliver plan.

Kender du evt. til en god og præcis fugtmåler man kan købe?

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Bjerringbro - Det mørke midtjylland
jeg har kun to billige, men var egentlig at den opfattelse at de begge var ok nøjagtige.
Bare husk at pindene skal moses godt ind i træet, da den på en aller anden måde måler impedanse i træet, og det gkræver en godt kontakt til måleren.

En rigtig god måler er dyr...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]