|
I min skoletid først i 1960érne handlede sløjd om "husflidæstetik". Og ja, jeg skal da love for den der video viser industrialismen og at maskiner kan gøre det, de gamle ku´hurtig, billig og effektivt.
Så det er dejligt, at vi har åbnet for andre æstetiske værdier, som at dreje våt træ og få forme, som vi ikke har herredømme over. Eller de der dekorationer, vor danske veninde giver sine skåle... pastel-, metal-, og sarte dekorative elementer. Jeg bruger megen tid på at trisse rundt på nettet efter inspiration til andre æstetikker... søge seriøse og kvalificerede bud på, hvad vi kan bruge træ og vore færdigheder til, ikke bare indenfor trædrejning, men også "sløjd" i det hele taget. Eksempelvis er jeg helt forlibet i nogle kajakfolks måde at lave kajakker på... Epoxy og tynde lister i smagfulde kombinationer, og i nogle formgivninger, som bare er utroligt flotte.
Nysgerrigheden gør museumsbesøg sjovere; i går indviede vi juleudstillingen på muset i Store Magleby, Dragør. Ikke lige min interesse,- men det hjalp da på trivslen, da jeg kikkede efter drejede ting; små benprener til sydamerne, smukke russiske skåle, en sømand havde taget med hjem.
Så... Jeg leder efter inspiration til trædrejning og træsløjd, som er nutidig, som holder i forhold til vor samtids æstetiske smag. Så har I bud der ude på vort forum; giv lyd!
Og tak for link til den der fabrik, så imponernede.
Venlig hilsen William
_________________ Det, man altid kan gøre, får man aldrig gjort.
|