www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 17:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Nyt værksted
spånbunke

Geografisk sted: Juelsminde
Eftersom jeg fandt ud af at mit nuværende værksted var for lille, fik jeg tildelt en del af vores garage til værksted. Det bliver på ca 15 m2.
Garagen er en halvstensmur, så jeg er nødt til at isolere væggene med 100 mm isolering, samtidig var jeg heldig at falde over et parti vandfaste krydsfiner plader 18 mm tykke, et brugt vindue og tilsvarende dør.
Nu skal der bare arbejdes i denne og de kommende weekender.
En ting der har stået højt på min ønskeliste er noget effektiv udsugning, så i dag hentede vi en Kity 692 spånd/støv suger, jeg ved ikke om der er nogle som har erfaring med denne maskine. Der stod også en Kity 692 båndsav, den kom også med på traileren, hvem kan leve uden båndsav.
Planen er når væggene er bygget og malet, så bliver diverse maskiner sat ind, og bliver flyttet rundt så jeg får optimal udnyttelse af mit værksted, først derefter bliver der trukket strøm rundt, så skulle der gerne komme til at passe med stikkontakter. For en sikkerheds skyld sætter jeg rigelig med ekstra kontakter op, man kommer altid til at mangle, og jeg gider ikke det der med forlænger ledninger overalt.
Det var lidt om mit nye projekt.
Det er da utroligt hvad sådan en ældre brugt drejebænk fører med sig

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
... og det er bare begyndelsen :mrgreen:

God fornøjelse med værkstedet!

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Lars

Jeg har sat alle mine "enheder" minus drejebænk på hjul så jeg kan rykke rundt alt efter mit aktuelle pladsbehov.
De giver luft og gode muligheder.

Mvh

Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Jeg har sørget for at båndsav, afkorter samt kombimaskinen med høvle alle kan drejes så emnerne kan føres ind/ud af døren til værkstedet. Nyttigt når værkstedet ikke er så stort.

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

spånbunke

Tak skal i have for jeres tips og ideer, det er til stor hjælp. Inde i hovedet er den færdige plan af værkstedet, nøje udregnet, men i virkelighedens verden er der meget man ikke har tænkt på.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Tillykke Lars med det nye værksted, det er klogt at vende og dreje de forskellige maskiner så man finder det mest praktisk for udnyttelse af hele rummet,en stor fordel er det at have et bord på hjul så man kan flytte det rundt hvor man har brug for det,samt kroge i loftet til at hænge de forskellige pudsemaskiner,kan også være nødvendig med kabelføring så man kan trække det frem og tilbage ,det kan jo hurtig hænge i vejen. Ønsker dig alt held med din nye erobring.

Hans. Risskov. :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Det er dejligt med et nyt værksted :) eller bare et værksted.

Jeg har som flere andre herinde de fleste af mine maskiner på hjul, så de kan tages frem efter behov. Det kan være nødvendigt når pladsen ikke helt svarer til ambitionen om at eje maskiner og høvlebænke og sådant.

Med hensyn til stikkontakter, så har jeg fået mine sat i loftet. Det betyder at der ikke (så tit) ligger ledninger på gulvet, som man kan falde over. Jeg rev mig med at få lavet to nye grupper i sikringstavlen. Hver med tre faser, men lagt ud som 230V stikkontakter med 13A på hver fase. Der er dermed rigelig strøm også til at køre med flere maskiner på samme tid. Det var især min spånsuger (billeder andet steds på dette forum) som tappede al disponibel strøm.

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
BowAndFiddle skrev:
lagt ud som 230V stikkontakter med 13A på hver fase.

Du skal lige huske, at de tre faser deler 0 ledningen. Du kan ikke bare regne med at have 39A til rådighed samtidigt.
I den virkelige verden er der jo nok altid kun en person, der arbejder med en strømsluger i værkstedet, men skal du fx. have en 2000W el-varmeovn på, så har du kun ca 1000W tilbage i den gruppe til andre ting.
Stik i loftet er en helt nødvendig, god ide.
Nu mangler du bare en fjernbetjent, blinkende lampe, så konen kan kalde blidt på dig når maden er på bordet:)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hmmm - det er muligt du har ret Erling :) og det er muligt min beskrivelse ikke er helt dækkende for den installation, der blev lavet. Jeg har haft en autoriseret el-installatør på opgaven, så jeg går ud fra at alt er i den skønneste orden. Tidligere tiders problemer med for lidt strøm til rådighed er i hvert fald løst.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
BowAndFiddle skrev:
Hmmm - det er muligt du har ret Erling

Det har jeg desværre ikke. Tog en snak med mit installatør-barnebarn og fik bekræftet, at der kan trækkes 13 A i hver fase samtidigt, fordi fasernes forskydning udligner hinanden. Så på med strømmen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tja Erling - det burde jeg nok selv have tænkt på . . . det med faseforskydningen, men det gjorde jeg ikke. :oops: Jeg blev nu heller ikke særlig bekymret :) . Jeg anlagde en ret pragmatisk tilgang til det mulige problem. Nemlig at hvis sikringen slog fra . . . så kunne der måske være noget jeg skulle granske lidt i, men indtil da . . . :D

Med hensyn til lampe . . . :D . . . den har jeg allerede . . . sådan da :o . Inge er jo mit livs lys :D og når hun åbner døren og kalder til skafning . . . ja så fås det ikke bedre . . . for mig :D

spånbunke

Nu er jeg snart ved at være færdig, det var en større omgang mn jeg er egentlig godt tilfreds, jeg mangler 2 ting, få sat loft op, vi har betontag på garagen, det er noget arrigt lort især når der har været en lille utæthed, det er grunden til at loftet ikke er sat op endnu, jeg vil være 100% sikker på at det er tæt, og det er det nu. Jeg går og venter på at der kommer en og laver ny strøm. Der var betongulv, jeg gad ikke se på det så kom der et lag klinker på.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
det ser godt ud lars. så er der nok en der giver en kop kaffe en dag :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
hilsen ham den skøre

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
lav en meget stor kopi af det nederste foto - det er nok sidste gang du selv ser det flot og velordnet. Tillykke. :D

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Ja og en gang om året vil vi gerne se et nyt billede. Om nu også det loft er kommet op ;) . Du kan høre jeg taler af dårlig erfaring :oops:

Medlem af klubben NOVA DVR XP

spånbunke

Det er måske lige groft nok at forlange et billed hvert år, men jeg kan love jer at jeg ihærdigt vil prøve at holde det ryddet og fejet, jeg er nødt til at gøre det, ellers kan jeg ikke holde ud og gå derovre.
Niels Erik, det loft kommer op, materialerne ligger klar.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Hej Lars ,det ser ud til at det skal bruges til andet end at dreje i med det store bord og stole så er der god plads til kaffe,og man tænker meget godt når man hart en kop kaffe og ild i piben ,helt utrolig hvad for planer man kan brygge. Kommer forbi en dag og ser om du kan holde det pænt og ordentlig når spånerne flyver omkring ørerne. ;) ;) ;) Hans .

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]